Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HallÄ

Jag spelar all möjlig musik: metal, rock, blues, funk, pop ... AnvÀnder för tillfÀllet en Peavey 6505 hemma och en Marshall MG100HDFX i replokalen (jag vet, det borde vara tvÀrtom =) Nu behöver jag lite effekter och funderar pÄ om det bÀsta Àr att skaffa separata pedaler för alla effekter eller om en multieffekt Àr smidigare/bÀttre?

Jag vill dels kunna byta effekter snabbt vid spelningar i replokal och live. Dels vill jag ha möjlighet att fÄ till fler olika ljud hemma, 6505:an Àr ju utmÀrkt för metal men har lite torrt ljud i övrigt. (dock inte sÄ dÄligt rent ljud som mÄnga sÀger!)

De effekter jag Àr ute efter Àr i första hand Reverb, Chorus, Delay och Phaser. Det skulle Àven vara kÀckt (men inget krav) att kunna byta kanal pÄ förstÀrkarna, volympedal, loop station, Whammy pedal (eller liknande) och tuner. FörstÀrkarsimulator (framförallt bra rent/lÀtt distat ljud) och högtalarsimulator (för inspelning) Àr ett plus, men inget krav.

Jag har tittat pÄ alternativet att skaffa en massa pedaler, men funderar pÄ om det blir lite krÄngligt med en massa steppande och sladdar. Har Àven sneglat pÄ multieffekter som TC Electronic G Major (verkar ha bra effekter + relÀ), Boss GT-8/10 (loop station + relÀ) och Pod XT live / X3 live (hur bra Àr effekterna?).

Jag anvÀnder lite olika gitarrer (akustisk, strata och Eclipse med EMG-mickar) sÄ det Àr ocksÄ viktigt att jag inte behöver skruva/trycka som en idiot vid varje gitarrbyte. Det Àr ocksÄ viktigt att grejerna inte Àr för jobbiga att slÀpa med.

Vad har ni för erfarenheter?

-Multieffekt vs massa pedaler?

-Vilken multieffekt verkar passa bÀst för det jag behöver?

Jag har ingen jÀtteskarp budgetgrÀns, men jag antar att jag kan fÄ det jag behöver för ca 4000-5000:-?

Mvh

Cabron

Annons
Postat

Pod xt/x3 Live rekomenderar jag starkt.

- Alla förstÀrkar/kabinett du kan tÀnka dig.

- Alla effektpedaler/studioeffekter du behöver.

- Bra anslutningsmöjligheter.

- TÄligt byggd och lÀtt att bÀra med sig.

Postat

Jag tycker GT-8/10 Àr bÀttre för att:

-Du köper inte alla effekter/förstÀrkare som paket som Line6

-Effekterna Àr oftast bÀttre hos Boss

-LÄter ibland bÀttre seperat med PA eller liknande

-OcksÄ stabilt byggd

Jag har en Boss GT-8.

Postat

NÀr det gÀller boss/line6 kan jag inte sÀga sÄ mycket efter som jag inte anvÀnt GT-8 sÄ jÀttemycket. Det jag kan sÀga om Line6 produkter Àr att de oftast lÄter svinbra ut i PA lr direkt in i ljudkortet.

NÀr det gÀller kvalitet pÄ effekterna vet jag inte om jag hÄller med föregÄende skribent. Det som Àr frÀckt med line6 Àr att de modulera gamla klassiker som ibanez tubescreamer och proco rat med förvÄnansvÀrt bra resultat.

poddarna har nu Àven xlr utgÄngar sÄ det Àr direkt ut som gÀller

Postat

Vilken man tycker lÄter bÀst Àr en vÀl en smaksak. DÀremot vÄgar jag nog pÄstÄ att Boss GT-8/GT-10 Àr nÄgot mer flexibla Àn Line6 X3. Inte minst om man ska anvÀnda ihop med förstÀrkare, eftersom dom har en relÀ-utgÄng som du kan byta kanal med med.

En GT-8 (vilket jag sjÀlv anvÀnder, lÄter alldeles utmÀrkt bra!) hittar du dessutom begagnad för kanske 2500 kronor.

Postat (redigerat)

Om du prioriterar ljudkvalitet, köp lösa pedaler.

Om du prioriterar enkelhet, köp multieffekt.

Jag hade lite av samma vision som dig i början av Äret nÀr jag sÄlde av mina lösa pedaler och köpte mig en GT-10.

Visst, den lÄter okej och det Àr ju jÀtteenkelt att byta sound osv men det Àr ett pillimariskt programmerande för att fÄ alla patches att hÄlla samma volym och lÄta nÄgorlunda liknande.

Jag mÀrkte efter ett halvÄrs gigande att jag egentligen inte behövde sÄ mÄnga olika sound för en gitarr ska ju lÄta som en gitarr och inget annat om man inte spelar vÀldigt spacad musik.

DÀrför sÄlde jag min GT-10 och kör nu pÄ lösa pedaler istÀllet och Àr mer nöjd Àn nÄgonsin. Jag har framförallt ett bÀttre grundljud och det va det jag saknade med GT-10:an.

Det bör tillÀggas att jag kopplade GT-10 via 4CM (4 cable mode) som ska vara det absolut bÀsta sÀttet. Testade Àven att line vid ett gig men nej, aldrig mer.

Men in och testa med dig vettja sÄ fÄr du se vad som passar dig ljudmÀssigt :rolleyes:

Redigerat av lavrell
Postat

Jag har sjÀlv en uppsÀttning av varje.

AnvÀnder Pod X3-live till den musik som krÀver mer flexibilitet. Det Àr oerhört smidigt och man vet att man lÄter likadant varje gÄng.

Möjligheterna Àr oÀndliga, och bara en sÄn sak som att kunna ha fasta tempon pÄ delay för varje lÄt Àr ju guld vÀrt.(om man spelar efter klick dÄ vill sÀga)

Men nÀr jag spelar i andra sammanhang dÄ jag tycker det Àr viktigare hur gitarren lÄter, dÄ blir det uteslutande mitt egensnickrade pedalbord genom favoritstÀrkaren. Och som lavrell sÀger sÄ ska en gitarr lÄta som en gitarr, man kommer vÀldigt lÄngt med ett bra grundljud. DÀremot Àr det viktigt att man vet vad man vill ha, det Àr inte bara att Äka och spontanköpa pedaler frÄn Boss och tro att det blir bra.

Det Àr rÀtt pedal till rÀtt stÀrkare till rÀtt gitarr till rÀtt musiker som gÀller. Sen tror jag inte att din budget skulle rÀcka till att köpa alla pedaler du vill ha.

Det kostar om man vill ha kvalitet, men sen smakar det ocksĂ„ 🙂

Det lÄter som att du skulle ha mer glÀdje av en Multieffekt idag, och vÀljer du nÄgra av de nÀmnda i trÄden (X3, GT 8/10 osv) sÄ blir du sÀkerligen nöjd!

Vill du ha tips pÄ bra pedaler sÄ rekomenderar jag att du tittar pÄ MXR och T-rex sortiment istÀllet för Boss.

Reverb finns lite olika, jag gillar en som heter "Holy Grail" som har lite roliga alternativ bla. Flerb (Flanger pÄ reverbet)

Delay Àr lite svÄrare, har aldrig förstÄtt mig pÄ delaypedaler dÀr man inte kan tappa in tempot i realtid. SÄ jag anvÀnder Line 6 klassiska gröna station, alldeles för dyr, men mkt trevlig.

Sedan finns pedaler som kompenserar för olika output i olika gitarrer, om det skulle behövas.

Hoppas du hittar vad du söker!

Postat
Delay Àr lite svÄrare, har aldrig förstÄtt mig pÄ delaypedaler dÀr man inte kan tappa in tempot i realtid. SÄ jag anvÀnder Line 6 klassiska gröna station, alldeles för dyr, men mkt trevlig.

DÀr kan jag varmt rekommendera min delaypedal Boss DD-20 som har 4 programplatser och den har Àven Tap-tempo.

Kostar vÀsentligt mycket mindre Àn DL4:an som Ä andra sidan Àr en helt fantastisk pedal.

Men jag tror som sagt att du (Cabron) skulle fÄ mest ut av en multipedal eftersom du Àr ute efter sÄ pass mÄnga olika sound.

Men va smart och tÀnk efter ordentligt innan du köper för ifall du verkligen inte behöver alla funktioner som en effektpedal kan erbjuda sÄ övervÀg lösa pedaler dÄ det enligt mig ger ett bÀttre ljud.

Men precis som Anjou skrev hÀr sÄ gÄ inte bara och köp Boss för att alla har dom, de flesta av deras pedaler tycker jag Àr helt okej men inget mer Àn sÄ.

En distpedal jag varmt kan rekommendera för Blues/Rock Ă€r Fulltones Fulldrive2 eller deras OCD, sjukt bra pedaler och bör gĂ„ att hitta beggade sĂ„ att inte halva din budget Ă€r uppĂ€ten efter en pedal 😄

God jul och lycka till!

Postat

Hej Alla!

Tack för alla svaren! 😉

Jag tolkar det som att bÄde Pod XT/X3 Live och Boss GT8/10 Àr tvÄ bra alternativ till lösa pedaler, Àven om bra pedaler kan ge bÀttre ljud.

Just nu lutar det Ă„t en GT-10 alternativt beg GT-8 pga möjlighet att vĂ€xla kanal pĂ„ förstĂ€rkaren, möjlighet att koppla förbi försteget samt loop station. Vid behov kompletterar jag med enstaka lösa pedaler. 🙂

För er som gillar pedaler kan jag rekommendera gearmanndude som testar en massa pedaler pĂ„ YouTube. Han gör bl.a. intressanta "Shoot outs" dĂ€r ett antal liknande pedaler fĂ„r tĂ€vla mot varandra. 🙂

God fortsÀttning!

Mvh

Cabron

Postat
För er som gillar pedaler kan jag rekommendera gearmanndude som testar en massa pedaler pĂ„ YouTube. Han gör bl.a. intressanta "Shoot outs" dĂ€r ett antal liknande pedaler fĂ„r tĂ€vla mot varandra. 🙂

Vilket enligt rykten Ă€r Jack Black vilket Ă€r rĂ€tt hĂ€ftigt 🙂

Postat
För er som gillar pedaler kan jag rekommendera gearmanndude som testar en massa pedaler pÄ YouTube. Han gör bl.a. intressanta "Shoot outs" dÀr ett antal liknande pedaler fÄr tÀvla mot varandra. :rolleyes:

Vilket enligt rykten Ă€r Jack Black vilket Ă€r rĂ€tt hĂ€ftigt 🙂

Jag har sett det. Men jag tycker inte att han lĂ„ter sĂ„ lik Jack Black. Tror förresten inte att Jack Black hade kunnat hĂ„lla sig sĂ„ lugn sĂ„ lĂ€nge om han inte gĂ„r pĂ„ valium. Det kan ju i och för sig vara klippt sĂ„ han kanske rastar ur en gĂ„ng i minuten. Skall hĂ„lla utkik om Jack Black spelar med en "white curly cable" nĂ€sta gĂ„ng... 😉

Postat

I en tidigare pedaltrÄd för nÄgra mÄnader sen sÄ tipsade jag om just Gearmanndude mfl. pÄ Youtube.

Massor med bra tester och shootouts.

Visst Àr det likt Jack Black men det Àr denna kille, Eric Whorton, som Àr Gearmanndude:

BlÀddra ner pÄ sidan

http://acapella.harmony-central.com/forums...3015&page=6

Riktigt underhÄllande att gÄ igen hans tester varje vecka.

Proguitarshop.com pÄ youtube gör ocksÄ riktigt bra pedaltester.

Postat
I en tidigare pedaltrÄd för nÄgra mÄnader sen sÄ tipsade jag om just Gearmanndude mfl. pÄ Youtube.

Massor med bra tester och shootouts.

Visst Àr det likt Jack Black men det Àr denna kille, Eric Whorton, som Àr Gearmanndude:

BlÀddra ner pÄ sidan

http://acapella.harmony-central.com/forums...3015&page=6

Riktigt underhÄllande att gÄ igen hans tester varje vecka.

Proguitarshop.com pÄ youtube gör ocksÄ riktigt bra pedaltester.

Vilken underbar trÄd!!! Lustigt att folk lÀgger ned ett sÄdant detektivarbete för att fÄ reda pÄ identiteten till en kille som testar pedaler pÄ YouTube.

http://www.netmusicians.org/ Àr ocksÄ en bra kÀlla för att höra framförallt hur olika förstÀrkare lÄter. Till viss del kan man Àven höra skillnaden mellan olika högtalare, mikrofoner och gitarrer. Mycket bÀttre ljud Àn youtube.

Det finns en rolig kille som kallar sig Sean106Alcon pÄ YouTube ocksÄ. Han Àr ingen duktig gitarrist och han Àr inte duktig pÄ att göra tester. Men han Àr en riktig gear whore och har löjligt mycket bra grejer.

Postat
Det finns en rolig kille som kallar sig Sean106Alcon pÄ YouTube ocksÄ. Han Àr ingen duktig gitarrist och han Àr inte duktig pÄ att göra tester. Men han Àr en riktig gear whore och har löjligt mycket bra grejer.

Jag har alltid undrat om han verkligen Ă€ger alla grejer han visar pĂ„ youtube för det Ă€r ju sjuka summor han mĂ„ste ha lagt ner för att införskaffa alla stĂ€rkare och instrument han lirar pĂ„ 😏

Tack för lÀnken förresten, ska kollas igenom omedelbums.

Postat

Kostar vÀsentligt mycket mindre Àn DL4:an som Ä andra sidan Àr en helt fantastisk pedal.

Sjysst trÄd och lÀnkar. HELA, m a o alla modelleringar i DL4:an ingÄr i Line6 nya M13. Skiljer pÄ rek. pris 1 300 spÀnn och dÄ fÄr man med rubbet frÄn deras andra 3 stompar.

post-9207-1230383548.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.