Jump to content
Annons

Stämma UPP en gitarr utan capo? SÄLLA HJÄP!


Thuglife89

Recommended Posts

Stämma UPP en gitarr utan capo eller baré accord ? SÄLLA HJÄP

Utan att strängarna rycker, vill inte använda capo, vill bara veta om det är möjligt att stämma upp en gitarr från vanlig standard, Utan att använda capo eller bare accord. kanske bara ett halv steg upp eller något.

Kan inte stämma så bra efter gehör, så jag kör med en korg chromatic turner. så om de är möjligt, så skulle jag vara evigt tacksam om någon kunde skicka vad jag ska stämma upp till för toner 😛

Funderat på det här ett tag. men vill ju inte att mina strängar ska gå av om jag försöker spänna åt dom. tack på förhand!

peeeys out gott folk 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stämma UPP en gitarr utan capo eller baré accord ? SÄLLA HJÄP

Utan att strängarna rycker, vill inte använda capo, vill bara veta om det är möjligt att stämma upp en gitarr från vanlig standard, Utan att använda capo eller bare accord. kanske bara ett halv steg upp eller något.

Kan inte stämma så bra efter gehör, så jag kör med en korg chromatic turner. så om de är möjligt, så skulle jag vara evigt tacksam om någon kunde skicka vad jag ska stämma upp till för toner 😛

Funderat på det här ett tag. men vill ju inte att mina strängar ska gå av om jag försöker spänna åt dom. tack på förhand!

peeeys out gott folk 😄

Ett halvt eller ett helt tonsteg går säkert bra. Det är när man vevar många ggr fram och tillbaka som de tunnare strängarna kan gå av. Tjock-E-strängen kan man ändra upp och neråt ganska många ggr utan risk att den smäller av.

Sen kan du ju få dra åt halsen så den inte blir som en banan.

Vill du ha högre stämt permanent?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja permanent på den här gitarren då. har ett par stycken. spelar flamenco och classisc gitarr mycket och vill därför kunna använda mig av alla band. utan att ha en capo, känns som den blir i vägen och man tappar den där riktiga kännslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja permanent på den här gitarren då. har ett par stycken. spelar flamenco och classisc gitarr mycket och vill därför kunna använda mig av alla band. utan att ha en capo, känns som den blir i vägen och man tappar den där riktiga kännslan.

Köp ett bättre capo.

Men visst, lite kan man ju stämma upp guran. Ett halvt till ett helt tonsteg är nog inga problem, sålänge som gitarren känns ok när du gör det. Mer skulle jag nog dra mig för mer under en längre tid, pga påfrestning på halsen, såvida (möjligtvis) du inte byter till lite tunnare strängar.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...