Jump to content
Annons

Art Art Vista Virtual Grand Piano Krånglar med Sustainpedalen


Waltzberger (oregistrerad)

Recommended Posts

Waltzberger (oregistrerad)

Hejsan igen allihop!

Jag har precis införskaffat Art Vista Virtual Grand Piano (lika jävla långt varje gång:P)

som jag ska använda när jag spelar in med min Casio PX500L.

Grejjen är den att jag kan spela i ca 8 sek med sustainpedalen sen dör allt ut. Det tystnar liksom.

För att få ljud på grejjerna igen måste jag släppa upp pedalen o spela igen.

Jag har kollat lite på inställningarna i A.V.V.G.P men kan inte hitta nån lösning på problemet.

Är det någon som vet vad detta beror på?

/Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelar det nån roll om du spelar det som stand-alone eller i sequencern? Har du kollat med andra VSTi.er att de funkar med sustainpedalen nedtryckt i längre än 8 sekunder vilket ju är en ganska lång tid?

Lutar väl annars åt att avinstallera rubbet och göra en ominstallation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

nae, 123 timmar nu.

har varit fullt upp i juletid.

det är samma oavsett om jag spelar stand-alone eller icke.

kan inte fatta va felet är.

installerar nog om imorrn o provar igen.

go jul btw allihop!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hade samma problem när jag satt i Art Vista.

Problemet är att det drar läskigt mycket processorklaft. Speciellt när man har nere sustainpedalen.

Öppna dendär lilla fliken där du kan övervaka hur mycket processorkraft som används och kolla om den går i taket.

Då hängde den sig några sekunder för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

okej. jag såg en räknare som verkade räkna typ polyfonin. så kunde man välja 64, 128 osv osv.

det såg ut ungefär såhär 0/64. När man sen har sustainen nere o spela tre toner i rad står det istället 3/64 osv osv.

fortsätter man så utan att släppa sustainpedalen kommer man till slut upp i 64/64. det är då allt dör ut.

släpper man i detta läget upp pedalen igen så börjar den om från 0/64 och räknar sen uppåt igen tills man släpper pedalen.

om det är som du säger att det är (för?!?) krävande, vad gör man då?

tjackar nu dator? enda lösningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

okej, jag har 2gb nu.

får försöka trycka in ett till.

vad finns annars för tips på piano-vst som över huvud taget kommer i närheten av

A.V.V.G.P?

Någon idé där? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, jag har 2gb nu.

får försöka trycka in ett till.

vad finns annars för tips på piano-vst som över huvud taget kommer i närheten av

A.V.V.G.P?

Någon idé där? 😲

Jag rekommenderar att göra som Olsberg sade - att kontakta Hans direkt. Han är riktigt trevlig och kan säkert ge dig svar.

Om du har fullversionen av Kontakt så kan du kanske ladda VGP i Kontakt och använda ett Self-Mask-skript (finns ett som hänger med Kontakt). Detta fixar så att om du upprepade gånger spelar en viss ton medan pedalen är nedtryckt så kommer svaga toner automatiskt att fade:as ut om du spelar en starkare ton (eftersom den svagare tonen ändå knappt hörs). Det är ett sätt att hålla antalet toner nere. Jag har inte använt senaste versionen av VPG, så jag kan inte lova att det är kompatibelt med eventuella skript i VGP.

Jag har förresten varit med och gjort skriptprogrammering till ett nytt piano-vst som presenterades på NAMM - Alicia's Keys (dröjer dock några månader innan det släpps). Ett ganska annorlunda sound jämfört med VPG, men förhoppningsvis motsvarande intimitet och verklighetstrogenhet. Här är en låt jag gjorde häromda'n spelad med nuvarande version av pianot.

/Nils

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

okej, det låter ju bra 🙂

har jag missat helt vem denna mytomspunna Hans är?

🙂

har han gjort VGP? eller vad är dealen? hehe.

vart hittar jag han mail osv?

hänger inte riktigt med här nu 😆

men som sagt tack för svaren! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har samma bekymmer. Det verkar som om det tillkommer extra samplingar när man släpper pedalen. Om man stänger av "Hall Ambience", så är problemen borta, men då försvinner hela pianots karaktär och hela anledning till att man köpte biblioteket från första början.

Så antingen är det spelbart i realtid eller så låter det som det var tänkt från början.

Det verkar dessutom som att Kontakt Player bara använder ena kärnan av datorn när man använder det i låg latency i t.ex. Logic 8, men även i stand-alone läge.

(Jag använder en Macbook Pro 2.2)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...