Jump to content
Annons

Byta mickar på en gammal Strata


Assar

Recommended Posts

Jag har en gammal Fender "1979 Antigua Stratocaster", en sån här:

79astratfront.jpg

(tack för bilden)

Allt på den är orginal och den är i bra skick. Men utsignalen är väldigt låg, som det var på den tiden.

Frågan är nu om jag ska byta mickar på den?

Å ena sidan blir det bättre kräm i den, å andra sidan vore det kanske synd att begå våld på den eftersom allt nu är i orginal.

Vad tycker ni?

Helt okej att byta mickar eller spöstraff om jag gör det?

Jag kan inte bestämma mig ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du tänkt sälja den någon gång? då sjunker nog värdet om du byter mickar.. fast du kan alltid pula in dom gamla igen.. personligen tycker jag du ska byta om du känner för det.. vad är bättre än ett orginal från 79? jo en custom made 79a 😲 kanske:p

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du byter till ett par mickar som inte kräver någon modifikation av gitarrer ser jag inget problem med ett mickbyte. Vore inte bra att fräsa upp kroppen för ett par humbuckers men nog fan kan du skaffa ett par andra stratamickar till den. Vad är du ute efter för sound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du byter till ett par mickar som inte kräver någon modifikation av gitarrer ser jag inget problem med ett mickbyte. Vore inte bra att fräsa upp kroppen för ett par humbuckers men nog fan kan du skaffa ett par andra stratamickar till den. Vad är du ute efter för sound?

Motsägelsefullt nog så skulle jag vilja ha lite mer tyngd i ljudet (utan att den för den skull låter som en Les Paul, för en sån har jag redan) samtidigt som jag vill behålla lite av den där sköra klangen som är typiskt Stata. Har med åren börjat uppskatta läge nr 2, med mitten- och stallmicken.

Jag är mindre förtjust i den där dova och lätta bluesdisten och föredrar mer distinktare ljud.

Har du nåt förslag???

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

DiMarzio tillverkar en hel del olika stratamickar. Lite högre output och spricker inte lika lätt när du krämar på, men bibehåller ändå den typiska karaktären för stratamickarna.

Blir lite osäker på vilken modell jag använder, men har för mig att jag valde YJM (Yngwie´s signaturmodell). Det betyder INTE att det är mickar anpassade för metal, de låter som vanliga stratamickar fast utan brum. Tacksamt när det ligger dimmerpaket i lokalen.

Relativt billiga också.

Kika gärna runt på deras hemsida, för de har hur mkt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla upp lundgrens "hot" mickar också, de passar ganska väl in på din beskrivning.

Ljudex. finns på hemsidan

http://www.lundgren.se/index.asp?folid=19&micid=19

Jag kollade in (lyssnade!) dem i förrgår, faktiskt. Tycker de lät väldigt bra. Kan köpas via Twang här i Stockholm.

Ska även se om det går att lyssna på DiMarzio innan jag bestämmer mig.

Tack för tips allihopa!

God Jul! (varför finns det ingen tomtesmiley?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade nyss en ARES gitarr handbyggd lite liknande strata, med just Lundgrenmickar, blev väldigt imponerad av mickarna. Mycket signal, häng och ändå låter det strata. Ingen ful rundgång heller.

En variant du måste testa innan du byter är Fenders egna Delta Tone. De sitter på en del American standard strator, nya ex har en decal med text typ: A better guitar.......delta tone pickups. På min American standard telecaster sitter det Delta Tone, och jag lovar att det inte existerar några mickar jag hellre skulle sätta dit. Jag tycker de är helt perfekt. Jag jämförde min egen tele mot en strata med texas special på inne på musikbörsen, alla försäljarnas hakor åkte i golvet när de hörde vilken skillnad, texas specialstratan hade mkt sämre drag, sämre diskant, sämre botten, sämre allt. Har även provspelat nån ny strata på börsen med just delta tone mickar, den lät jäkligt bra. Minsta lilla de är överlindade låter de apa. Di Marzio skulle jag aldrig ens tänka på.

Fan jag spelade in lite med ARESstratan på portan. Synd att jag är för dum för att klara av att mixa ner det, annars skulle jag lagt ut det här. Se upp med överlindade singelcoil bara, det är skit.

På bilden Ares gitarren...

post-8284-1230079509_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med Emil i detta läge. Men jag tycker det är lite synd att förstöra en så fin gitarr. Har samma problem med min strata att den brummar mkt. Låter mindre i läge 2 o 4. Vill man ha distad gitarr är det bättre ha en med humbucker tycker jag än hottade singlecoils. Å du har ju en Rolls Royce i din Les Paul 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hålla med Emil i detta läge. Men jag tycker det är lite synd att förstöra en så fin gitarr. Har samma problem med min strata att den brummar mkt. Låter mindre i läge 2 o 4. Vill man ha distad gitarr är det bättre ha en med humbucker tycker jag än hottade singlecoils. Å du har ju en Rolls Royce i din Les Paul 😄

Har ni mycket brum i singelcoilmickarna så byt! På min telecaster har jag satt dit en tredje mittmic, det är en vanlig strata noiseless, den är väldigt brumfri. Men det är sällan eller aldrig jag störs av surr från Delta Tone.mickarna, och då spelar jag stundtals med väldigt mycket dist. Fender har genom åren varit mkt ojämna, många mickar har låtit ren skit. Hendrix på sin tom, när det var hög kvalitet på Fendrarna brukade ta tre strator och plocka ihop en gitarr av de bästa mickarna och delarna.

Störs man av brum kan man ju köpa Noiseless, det finns en variant med fetare ljud på stallmicken. En sån har jag på min 1971 strata. (de andra två är Lace Sensor Gold) Lace Sensor är också brumfria.

Orginalmicarna på min 71-strata var så att stallmicen lär helt underbart, de andra två hade skitsvag output, helt värdelösa, det blev rundgång väldigt lätt av dem. Hittade då stratakopior gjorda av Jackson, de lät lika bra som stallmicken. Tyvärr blev det avbrott i lindningen på orginal stallmicken. Fick sen tag på en uppsättning Lace sensor gold från en Claptonstrata med en midboostgrej som jag fick hugga ut för under plektrumskyddet.

Fick sen nåt ryck att jag hatade all elektronik på gitarren och sålde hela plektrumplattan och hela fan, det ångrar jag djupt idag.

Skulle jag byta mickar på en strata idag skulle jag satsa på Lundgrenmickarna. Såna kör visst herr Clapton på enligt gitarrbyggaren. Koppartråden är exakt som på 50-talsstrator och tråden är lackad två ggr. Köp såna är mitt råd.

Håkan,,

Fender Bender

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha distad gitarr är det bättre ha en med humbucker tycker jag än hottade singlecoils. Å du har ju en Rolls Royce i din Les Paul 😄

Enligt mig är det tvärtom, ska man ha riktigt distat ljud funkar det sämre med humbucker, de är för mjäkiga i ljudet. Hottade singelcoil är åxå helt kass, det ska vara bra ex av vanliga singelcoil, sen påverkar ju hela linan med pedaler o förstärkare förstås. Det lilla "oljud" som finns i en bra singelcoil är en stor del av det perfekta Fenderljudet, så med Noiselessmickarna blir det inte helt rätt.

Av humbuckrarna är PAF de bästa. Samma sak där, överlindade humbuckrar låter sämre, bettet försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Guitar Nilsson du verkar ha bra koll på olika gitarrmickar. Det har inte jag. Vi tycker lite olika du o jag dock.

För mig är karakteristiskt stratasound = Hendrix lite bluesigare låtar typ Wind cries Mary o Little wing med spröd sprucken dist. På sina hårdare låtar så brummar det hårt o även på Claptons ( Creamtiden) o SRV. De har garanterat nån slags fuzz-pedal. Finns även skönt sound i gammal 60-tals soul som hörs på skivor.

En Les Paul´s karaktär är däremot rock/ hårdrock/ dist o har använts på otaliga skivor. Ett bra exempel är "comebacken" den fick iom Guns and Roses debutalbum.

Nu är ju alla nämnda supersnubbar på att lira så det sitter ju i deras händer givetvis. Självklart går det att fixa rått ljud i strator genom att byta mickar men då tycker jag liksom att tonen den är byggd för försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej Guitar Nilsson du verkar ha bra koll på olika gitarrmickar. Det har inte jag. Vi tycker lite olika du o jag dock.

För mig är karakteristiskt stratasound = Hendrix lite bluesigare låtar typ Wind cries Mary o Little wing med spröd sprucken dist. På sina hårdare låtar så brummar det hårt o även på Claptons ( Creamtiden) o SRV. De har garanterat nån slags fuzz-pedal. Finns även skönt sound i gammal 60-tals soul som hörs på skivor.

En Les Paul´s karaktär är däremot rock/ hårdrock/ dist o har använts på otaliga skivor. Ett bra exempel är "comebacken" den fick iom Guns and Roses debutalbum.

Nu är ju alla nämnda supersnubbar på att lira så det sitter ju i deras händer givetvis. Självklart går det att fixa rått ljud i strator genom att byta mickar men då tycker jag liksom att tonen den är byggd för försvinner.

Jag har lästa att både Hendrix och tidiga Carlos Santana ofta seriekopplade två fuzzar för att få lååångt häng i tonerna. Jag har en Double Muff(! hehe!) som man kan göra detta med, man kopplar in en eller två fuzzar bara, den låter skitbra faktiskt. Alla fuzzboxar jag provat genom åren, även big muff, tycker jag låtit skit, ett jobbigt surr bara, man kan inte höra några toner alls, men den här double muff är klart intressant, ljudet blir ganska mjukt ändå

Min strata har Ares-gitarrbyggaren kopplat om så att mitt-tonkontrollen steglös gasar om från singelcoil till humbuckerkoppling! Alltså med mickväljaren i ändlägena. Hans egna gitarrer har en tonkontroll man kan dra ut så får man humbuckerkoppling direkt, jag tycker det är bättre med steglöst. När jag spelar slide på stratan använder jag det här, mid och stallmick i serie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa en Humbucker i Singlecoilformat?

Det blir ju inte riktigt samma höga output som en riktig humbucker men det är ju det soundet du verkar ute efter?

Jag har en Seymour & Duncan Hot Rail i min strata och är grymt nöjd! Lyssna på olika ljudexempel på deras hemsida och på youtube där det iof ljudkvallen är rätt risig men man får iaf en överblick över soundet.

EDIT: Fast nu märkte jag ju att du vill byta ut alla mikar.

I sånt fall h¨ller jag med om Dimarzioz Hot-mikar eller Lundgren. Det här kanske låter helt krejsi med jag har hört väldigt bra ljudexempel fråm EMG:s passiva singlecoilmikar som är hetare än vanliga Fender-mikar.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack alla för hjälp, stöttning, åsikter och tips!

Ett set med Lundgrens '60s Vintage är inhandlat och tillsammans med gitarren inlämnat för mickbyte. Efter att ha lyssnat på en hel del olika så kom jag ändå tillbaka till dem. Håll tummarna för att det blir bra! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla för hjälp, stöttning, åsikter och tips!

Ett set med Lundgrens '60s Vintage är inhandlat och tillsammans med gitarren inlämnat för mickbyte. Efter att ha lyssnat på en hel del olika så kom jag ändå tillbaka till dem. Håll tummarna för att det blir bra! ☺️

Det blir säkert kanon! Din sida låter excellent!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...