Jump to content
Annons

Ett bra stagepiano runt 5000-6000kr


lagoon

Recommended Posts

Jag tänkte börja med att nämna att jag inte kan någonting om stagepianon. Jag letar efter ett piano som funkar till inspelning, hemmaklinkande och live. Det ska vara lätt att ta med sig och låta bra, viktigast är att grandpianoljudet låter bra, men gärna flera bra ljud. Anslagskänsliga tangenter är ett måste.

Begagnad eller ny har liten betydelse, bara den är välljudande & prisvärd.

Någon som har lite bra förslag så jag vet vad jag ska leta efter så blir jag mer än glad?

Mvh. Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha ett piano som fungerar i studio och live ska du satsa på ett piano med riktiga stereoutgångar och inte bara hörlursutgång.

Anslagskänsliga är alla pianon men sedan kan det vara vägda tangenter (som på ett riktigt piano), semivägda (blandning mellan synth och piano) eller helt enkelt helt ovägda tangenter.

När det gäller pianon är det så enskilt vad man gillar. Stick ner till närmaste musikhandlare och sätt dig några timmar och prova olika pianon. Jag gillar själv Yamaha's keyboard och avskyr Casio medans andra säger tvärt om.

Lycka till med ditt köp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Så bra, ska defenitivt ha ett elpiano med stereoutgångar då.

Jag har tittat på lite olika modeller i diverse olika musikaffärer, dessvärre har jag svårt att avgöra vad som känns bra då jag själv inte kan spela ÄN, kan ju endast lyssna efter vad jag tycker låter bra. Får bli till att ta med sig pianisten som förmodligen kommer använda detta live i framtiden.

Jag har kollat på och läst om Yamaha CP33, dessa verkar riktigt fina men ack så dyra. Känner någon till något bra elpiano som liknar detta fast ett snäpp ner i pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
BuzzKingBas (oregistrerad)
Jag tänkte börja med att nämna att jag inte kan någonting om stagepianon. Jag letar efter ett piano som funkar till inspelning, hemmaklinkande och live. Det ska vara lätt att ta med sig och låta bra, viktigast är att grandpianoljudet låter bra, men gärna flera bra ljud. Anslagskänsliga tangenter är ett måste.

Begagnad eller ny har liten betydelse, bara den är välljudande & prisvärd.

Någon som har lite bra förslag så jag vet vad jag ska leta efter så blir jag mer än glad?

Mvh. Klas

Jag köpte ett Korg stagepiano åt grabben som han var jättenöjd med. Han har spelat piano sen han var 6 år (han är 17 nu) så han var noga med att han skulle ha rätt pianokänsla (viktade tangenter). Vi kollade på flera musikaffärer runt om, och tittade på dyra pianon men han fastnade för Korgs. Det kostade inte mer än 6900 kr. Jag kommer inte ihåg beteckningen nu, men jag skall kolla när jag kommer Kommer hem (jobbar i Norge). Jag hör av mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte börja med att nämna att jag inte kan någonting om stagepianon. Jag letar efter ett piano som funkar till inspelning, hemmaklinkande och live. Det ska vara lätt att ta med sig och låta bra, viktigast är att grandpianoljudet låter bra, men gärna flera bra ljud. Anslagskänsliga tangenter är ett måste.

Begagnad eller ny har liten betydelse, bara den är välljudande & prisvärd.

Någon som har lite bra förslag så jag vet vad jag ska leta efter så blir jag mer än glad?

Mvh. Klas

Jag köpte ett Korg stagepiano åt grabben som han var jättenöjd med. Han har spelat piano sen han var 6 år (han är 17 nu) så han var noga med att han skulle ha rätt pianokänsla (viktade tangenter). Vi kollade på flera musikaffärer runt om, och tittade på dyra pianon men han fastnade för Korgs. Det kostade inte mer än 6900 kr. Jag kommer inte ihåg beteckningen nu, men jag skall kolla när jag kommer Kommer hem (jobbar i Norge). Jag hör av mej.

Tänkte precis rekomendera just det pianot, Korg SP-250, som har grymt skönt klaviatur och har väldigt bra inbyggda ljud.

Är perfekt om man inte behöver massa splitar osv för då blir det direkt ganska mycket dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jag tänkte börja med att nämna att jag inte kan någonting om stagepianon. Jag letar efter ett piano som funkar till inspelning, hemmaklinkande och live. Det ska vara lätt att ta med sig och låta bra, viktigast är att grandpianoljudet låter bra, men gärna flera bra ljud. Anslagskänsliga tangenter är ett måste.

Begagnad eller ny har liten betydelse, bara den är välljudande & prisvärd.

Någon som har lite bra förslag så jag vet vad jag ska leta efter så blir jag mer än glad?

Mvh. Klas

Jag köpte ett Korg stagepiano åt grabben som han var jättenöjd med. Han har spelat piano sen han var 6 år (han är 17 nu) så han var noga med att han skulle ha rätt pianokänsla (viktade tangenter). Vi kollade på flera musikaffärer runt om, och tittade på dyra pianon men han fastnade för Korgs. Det kostade inte mer än 6900 kr. Jag kommer inte ihåg beteckningen nu, men jag skall kolla när jag kommer Kommer hem (jobbar i Norge). Jag hör av mej.

Tänkte precis rekomendera just det pianot, Korg SP-250, som har grymt skönt klaviatur och har väldigt bra inbyggda ljud.

Är perfekt om man inte behöver massa splitar osv för då blir det direkt ganska mycket dyrare.

19 KG och lågt pis! Undrar om inte den vinner i klassen bäst kg/pris! Är den ny, jag brukar prova nya pianon i butiken när jag ser dem, men

den känner jag inte igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)

Det är väl ett par år sedan nu men jag var runt och testade stagepianon åt en förening. Rekommenderade till dom just denna Korg 250. Detta var väl nog det billigaste som jag ljudmässigt var nöjd med, kändes bra att spela på också. Vill minnas att 250 var precis nyutkommen då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ett par år sedan nu men jag var runt och testade stagepianon åt en förening. Rekommenderade till dom just denna Korg 250. Detta var väl nog det billigaste som jag ljudmässigt var nöjd med, kändes bra att spela på också. Vill minnas att 250 var precis nyutkommen då.

Kommer du ihåg om den hade några fräcka rhodes och orgelljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

midnightrambler (oregistrerad)
Det är väl ett par år sedan nu men jag var runt och testade stagepianon åt en förening. Rekommenderade till dom just denna Korg 250. Detta var väl nog det billigaste som jag ljudmässigt var nöjd med, kändes bra att spela på också. Vill minnas att 250 var precis nyutkommen då.

Kommer du ihåg om den hade några fräcka rhodes och orgelljud?

Vad jag minns är att Rhodes-ljuden var användbara, i normal stagepiano-klass kan man väl säga. Men det är ju

långt till en Nord Electro. Orgeln var som förväntat kan man väl säga, ganska begränsat användningsområde.

La inte så stort fokus på det faktiskt. Du får nog se det mest som bonusljud i dom här prisklasserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...