Jump to content
Annons

Mixer eller preamp?


Jagfattaringenting (oregistrerad)

Recommended Posts

Jagfattaringenting (oregistrerad)

Tja!

Jag har nyligt skaffat mig en Tascam DP-02, porta. Har spelat in lite saker rakt in i den. Men börjar fundera på vad mer jag kan göra.

satt och läste lite och började fundera på hur jag kan få fram lite mysigare ljud, alternativt varierande. Vissa rekomenderar Mixerbord, andra preamps...

För och nackdelar med preams och mixerbord.

Jag spelar in mest akustiska låtar osv. Så det är väl de sounden jag vill ha mest hjälp med.

Några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En preamp är ju en mikrofonförstärkare för att man ska få upp rätt nivå på ljudsignalen, och olika preamps kan färga ljudet olika. I mixerbord sitter det oftast preamps, men kan innehålla en massa annat blandat också, en inte allt för avancerad EQ är ganska standard, sen finns det mer avancerade mixerbord med reverb och grejer i.

Kollade upp den nu, och du har ju inbyggda preamps i den med fantommatning och hela kittet... Vad har du för mikrofon/-er? Portan ser ju onekligen ut att ha en hel del möjligheter, och jag skulle nog ha satsat på någon ny mikrofon före en preamp! Mixerbord ser jag ingen som helst anledning till att skaffa, om man inte hittar något med grymma preamps i eller som har något annat roligt man vill ha..

Tar du in filerna på datorn och redigerar inspelningarna i något DAW eller kör du bara på råinspelningarna direkt?

edit:googladelite

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande funderingar för ett tag sen. Och fick ett bra svar i denna tråd....ska söka lite...HÄR 😛 :

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54863&hl=vtb1

Det blir en i mitt tycke en enorm skillnad med en billig mixer i samma prisklass som en billig/bra pre-amp. Speciellt om du ska spela in akustisk musik. Har du en porta eller daw så finns ingen tvekan där du kan mixa efteråt. 🙂 Läs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...