Jump to content
Annons

Hur få bäst ljud med lajnad bas?


Thomas A

Recommended Posts

Hur får jag bästa möjliga ljud in i ljudkortet när jag vill spela in en elbas direkt (lajnad)? Väl i datorn tänker jag använda en plugin för att simulera en stärkare, typ Ampeg SVX.

Vad har ni för metoder? Jag kör nu med att koppla basen till en Redbox pro och sendan vidare in i mickpreampen (Line audio OMP), men det låter inte speciellt kul. Det går förstås att få till ljudet bättre när det väl är inspelat, med amp simulator, eq, kompressor etc. Men frågan är hur jag får bästa möjliga grundljud in i datorn?

Har tyvärr ingen HI-Z instrumentingång på mitt ljudkort. Blir det bra resultat?

Eller så finns det ju pedaler och grejer, Sansamp GT2 osv... (Men med just den pedalen så blir det högtalarsimulering också, och det vill jag ju inte ha då jag ska använda amp simulering i datorn sedan. Det verkar inte gå att stänga av den heller ser det ut som? Märkligt.)

Vad skulle ni rekommendera för att få in en så bra lajnat signal av basen som möjligt i inspelningsprogrammet?

Redigerat av Thomas A
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Saknar du högohmig instrumentingång, så bör du koppla in basen via en aktiv DI-box för att få bra grundljud. Kan rekommendera Line Audio ADIB i så fall. 😆

Vad är en Redbox pro föresten? Någon sorts gitarrpedal eller? Har den kanske en DI-box inbyggd, så att du kan koppla in den på en micingång - eller har den line out, så att du kan koppla den till en lineingång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur får jag bästa möjliga ljud in i ljudkortet när jag vill spela in en elbas direkt (lajnad)? Väl i datorn tänker jag använda en plugin för att simulera en stärkare, typ Ampeg SVX.

Vad har ni för metoder? Jag kör nu med att koppla basen till en Redbox pro och sendan vidare in i mickpreampen (Line audio OMP), men det låter inte speciellt kul. Det går förstås att få till ljudet bättre när det väl är inspelat, med amp simulator, eq, kompressor etc. Men frågan är hur jag får bästa möjliga grundljud in i datorn?

Har tyvärr ingen HI-Z instrumentingång på mitt ljudkort. Blir det bra resultat?

Eller så finns det ju pedaler och grejer, Sansamp GT2 osv... (Men med just den pedalen så blir det högtalarsimulering också, och det vill jag ju inte ha då jag ska använda amp simulering i datorn sedan. Det verkar inte gå att stänga av den heller ser det ut som? Märkligt.)

Vad skulle ni rekommendera för att få in en så bra lajnat signal av basen som möjligt i inspelningsprogrammet?

Hur kopplar du red boxen? Den är väl anpassad för både instrument- och högtalarsignal?

Enbart lajnsignal kan kännas väldigt stum att spela med och då blir inte framförandet särskilt kul.

Om jag lajnar bas använder jag en helt vanlig DI-/linebox (ibland en Sansamp Bass DI) eller en högohmig ingång på en mikrofonförstärkare. Brukar också komprimera signalen vid inspelning eller blanda upp den med uppmickad gitarr- eller basförstärkare för att få ett ljud jag känner igen och kan spela med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar du högohmig instrumentingång, så bör du koppla in basen via en aktiv DI-box för att få bra grundljud. Kan rekommendera Line Audio ADIB i så fall. 🙂

Vad är en Redbox pro föresten? Någon sorts gitarrpedal eller? Har den kanske en DI-box inbyggd, så att du kan koppla in den på en micingång - eller har den line out, så att du kan koppla den till en lineingång?

Tjena

Hughes & Kettners Redbox är, om jag inte misstar mig, tänkt att koppla in efter gitarrstärkarens preamp ( linesignal ) och ge en 4x12 speaker-simulering på den bal.utsignalen. Den har även en thru utgång för linesignalen. Praktiskt att ha live och vid inspelning. Högtalarsimulering på burk ungefär... :rolleyes:

Låter guld!

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Saknar du högohmig instrumentingång, så bör du koppla in basen via en aktiv DI-box för att få bra grundljud. Kan rekommendera Line Audio ADIB i så fall. 😛

Mmm och vems sida är det som ligger högst upp när jag kollade in den? :rolleyes: Ni får gissa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kan rekommendera använda något impulsreverb, t ex SIR och googla på cabimpulser. De låter både roligare och bättre än Ampeg svx egna cab. Använder själv svx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade samma funderingar som du tills jag insåg att det mesta av ljudet sitter i elbasen.

Jag köpte en Fender Jazz Bass -77 och då blev ljudet helt sjukt bra, nästan hur man än gör.

Köpte även en Precision -83 också , även den låter fantastiskt.

Samt även en Jazz Bass, Japan -90, faktiskt mkt bra även den.

Dvs prova att spela in med ett mkt bra instrument.

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är klart att det låter bättre ju bättre instrument man har. Men om man inte har råd köpa någon ny så får man ju använda det man har. Det går att få riktigt bra ljud ändå. Som sagt var bl a skippa den svx egna cab, bra pluggar för mixningen och bra använda så låter det bra. Givetvis självklart inte att jämföra med en mycket dyr och bra bas/gitarr. Men även med som sagt var i mellanprisklassen kan man få proffsiga resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar linea rakt in i ljudkortet och lägga på en ganska fet kompressor

och Cubases egen Quadra Fuzz.. tycker den låter jävligt schysst faktiskt.

Testa nån bas-preset och utgå ifrån den, om du vill. Jag gillar det iaf, men vi kanske

har olika referensramar och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar du högohmig instrumentingång, så bör du koppla in basen via en aktiv DI-box för att få bra grundljud. Kan rekommendera Line Audio ADIB i så fall. 🙂

Vad är en Redbox pro föresten? Någon sorts gitarrpedal eller? Har den kanske en DI-box inbyggd, så att du kan koppla in den på en micingång - eller har den line out, så att du kan koppla den till en lineingång?

Tjena

Hughes & Kettners Redbox är, om jag inte misstar mig, tänkt att koppla in efter gitarrstärkarens preamp ( linesignal ) och ge en 4x12 speaker-simulering på den bal.utsignalen. Den har även en thru utgång för linesignalen. Praktiskt att ha live och vid inspelning. Högtalarsimulering på burk ungefär... 😱

Låter guld!

// Klas

Ja - men i så fall behövs ju ingen DI-box, utan då finns det inbyggt i boxen. Om man ska köra med någon amp-simulator i datorn, så är det nog inte läge att köra med högtalarsimulering i boxen, eftersom det alla gitarrstärkare i mjukvaruform kräver ett så rent ljud som möjligt för att ge bästa resultat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är ju personligt, men jag brukar tappa signalen efter försteget på min bastopp (så jag får "mitt eget ljud" s a s ). Mellan topp och mixer ligger det en billig ZOOM 607 (funkar säkert med vilken bas-skitpedal som helst) med egenskruvade presets (comp/EQ...det jag använder lajv men då mellan bas och topp).

Väl inspelat så kan Boogex från Voxengo (ja, den är gratis) vara mycket användbar i mix, ibland med ett mycket kort reverb (beroende på spelstil/genre etc etc).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...