Jump to content
Annons

Hur stor är skillnaden mellan olika mikrofoner?


SoloNo1

Recommended Posts

Har en Mxl stormembrans mick runt 1500:- som jag köpte för ca 6år sedan, jag tycker att ljudet är väldigt transparent.

Så jag har funderat på en TLM 49, kommer detta vara någon stor skillnad mellan dessa?

Jag har ett Focusrite Pro 26 där jag pluggar in den direkt, skulle man behöva någon extern preamp för att få det ännu bättre?

Tacksam för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I nästa nummer av Studio (beräknas komma ut den 16/12) kommer ett stort test av sångmikrofoner i olika prisklasser, det kommer även finnas ljudfiler för nedladdning. Kanske en idé att vänta in det?

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM49 finns dessvärre inte med där, men en drös med andra (inkl flera MXL) finns att hämta smakprov av på min testsite, så kan du kolla om det finns andra intressanta alternativ också... 🙂

EDIT:

JonasW var någon sekund snabbare på avtryckaren... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag kapar tråden lite men är det nån som har haft möjlighet att jämföra TLM49an med en gammal M49? Om den är det minsta lik skulle jag vara väldigt intresserad 😉

Många säger att Gefell M930 är väldigt lik M49. Jag har inte testat nån av micarna så jag kan inte säga vad jag tycker, men det kan ju vara ett tips iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta om jag kapar tråden lite men är det nån som har haft möjlighet att jämföra TLM49an med en gammal M49? Om den är det minsta lik skulle jag vara väldigt intresserad 😉

Många säger att Gefell M930 är väldigt lik M49. Jag har inte testat nån av micarna så jag kan inte säga vad jag tycker, men det kan ju vara ett tips iaf.

De flesta Gefell är väl egentligen mer Neumann än var Neumann själva är, det är ju de som har orginalkapslarna från de gamla klassikerna.

Vi hade några Gefell på studion i somras och testade på flygeln, lät riktigt trevligt, får väl se om chefen ska köpa in några så kan man testa ordentligt innan man köper själv 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Har en Mxl stormembrans mick runt 1500:- som jag köpte för ca 6år sedan, jag tycker att ljudet är väldigt transparent.

Så jag har funderat på en TLM 49, kommer detta vara någon stor skillnad mellan dessa?

Jag har ett Focusrite Pro 26 där jag pluggar in den direkt, skulle man behöva någon extern preamp för att få det ännu bättre?

Tacksam för alla svar.

Skillnaden är ganska liten. Men för somliga har den lilla skillnaden stor betydelse. Lyssna på de tester som har föreslagits och avgör själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon sida det där, dock så lyssnar jag på jobbet nu och kan säga att det är ju inga "större" skillnader som man kunnat tro, Tlm 103án hörde man dock väldigt stor skillnad på, B.L.U.E. Baby Bottle lät väldigt varm och bred.

Hur är mickförstärkaren i mitt ljudkort? Tänkte på den Dac som du använt dig av verkar ju vara en riktig skönhet, kostar ju mer än dubbel så mycket som mitt ljudkort.

Ska kolla hemma exakt sedan vilken MXL mick jag har...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon sida det där, dock så lyssnar jag på jobbet nu och kan säga att det är ju inga "större" skillnader som man kunnat tro, Tlm 103án hörde man dock väldigt stor skillnad på, B.L.U.E. Baby Bottle lät väldigt varm och bred.

Hur är mickförstärkaren i mitt ljudkort? Tänkte på den Dac som du använt dig av verkar ju vara en riktig skönhet, kostar ju mer än dubbel så mycket som mitt ljudkort.

Ska kolla hemma exakt sedan vilken MXL mick jag har...

Det kan vara ganska stor skillnad, men om man hör det eller inte, kan också bero en hel del på hur bra/dålig lyssning man har - så datorhögtalarna på jobbet är inte den bästa referensen... ☺️

Preampen/omvandlaren har jag kört med för att det var den mest transparenta jag hade tillgång till när jag började. Det är ju bäst med transparent preamp/omvandlare till sådana inspelningar, eftersom det ju är micarnas färgning som ska jämföras.

När jag kommer igång igen så småningom med nya testinspelningar, så har jag ännu bättre prylar att spela in med, så jag får se om jag kanske ska döpa om vissa inspelningar för att markera vilka prylar som har använts...

Om du vill jämföra med de mest transparenta micarna, så ta fram modellerna från Line Audio Design och Earthworks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...