Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på och spelar in lite grindcore såhär på kvällskvisten. Det leder till att jag har sissådär 10 tracks med Amplitube på. Detta gillar inte min processor över huvudtaget! Kan man på något sätt bunta ihop spåren och lägga effekten över gruppen? Jag använder bara 2 olika inställningar i Amplitube så om man har 2 olika grupper som man lägger 2 olika Amplitubes på, borde inte processorn bara behöva jobba 2/10 så mycket?

Och så undrar jag var tusan man lägger pluggar på hela låten? Om jag vill slänga en EQ och Kompressor på Mastern, hur fasen gör jag då? Jag har letat som tusan.

Taktak

Ljunghusen

Annons
Postat

Koppla alla berörda kanaler till en bus eller aux. På den lägger Du effekten. 1 effekt som drar cpu istället för 10, mums för datorn!

Postat

Jag antar att man markerar kanalen och går in i Sends-menyn och sen väljer aux/bus där? Nu är jag inte alls haj på vad en bus/aux egentligen är. Har du lust att vägleda mig ytterligare i hur man går till väga i frågan? Hur skapar man en bus och lägger Amplitube på den? Förmodligen räcker det med att du bara säger var jag ska gå in om du inte orkar skriva för utförligt :]

Postat

Det blir ju inte alls samma sak att mixa ihop ett antal gitarrer och dista dom som att dista varje spår för sig och sedan summera. Att bussa ut gitarrerna på en subgrupp/buss och slänga på en amplitube kommer alltså inte alls låta likadant som att köra en amplitube på varje spår. Frys spåren istället.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eller om du är nöjd och vet hur de ska låta så bounca dem istället. Sparar en jäkla massa cpu på det. Effekter lägger du på varje kanal. Annars skapar du gruppkanal och lägger effekterna på dem. Lägg dem inte på mastern.

Redigerat av DieHard
Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Skapa ett FX channel track, välj den Amplitude-effekt du vill ha där och dra upp "Mix"-reglaget till 100 % i editeringsfönstret. Gå sedan till de andra spåren du vill ha den effekten på i tur och ordning och gå in på "send" där. Då ska "FX Amplitude" ha dykt upp som val där. Välj det, tryck sedan på "aktiveraknappen" ovan till vänster och dra sen regeln direkt under åt höger så mycket som du önskar.

drloop (oregistrerad)
Postat

Amplitube är en monoplugg. I allafall version 2. Så sätter man den på en buss så kan man inte panorera ljudkällorna i bussen.

Postat

Har tittat in här lite då och då de senaste månaderna och har läst en del jargong som jag inte riktigt vågat fråga om och tänkt "Äh, jag lär mig det väl med tiden." Men nu är det fan dags. Vad menar ni med att "Bounca"? Och vad gör man när man fryser spåren?

Jag skapade en FX-channel och lade på Amplitube 2. Hammurajen sade något om ett Mix-reglage i editorn, inte säker på vilket han menar. Som det är nu så går jag in på mitt gitarr-ljud-spår, in på send, väljer FX-Amplitube och drar reglaget under namnet på senden så långt till höger som jag kan. Nu hör jag både det amplitubade ljudet och orginalljudet. Hur får jag bort det oprocessade?

När jag tänker efter på vad vaCum sade så verkar det här sättet inte något bra egentligen, men det kan ju vara kul att veta hur man gör. Som sagt, förklara gärna vad ni menar med att bounca och frysa!

Vad krångligt det blir med alla sends och sånt, man vet inte riktigt var ljudet tar vägen! Skulle vara skönt om man kunde få någon slags överblick över det hela ungefär som när man ser kablaget back på racken i Reason 🤪

Albin

DieHard (oregistrerad)
Postat

Bounca är svengelska för Bounce som det brukar stå i bruksanvisningarna till sequenserprogrammen. Det är när man bränner ned audiospår. Kan vara hela projektet för att mastra eller just enskilda för att spara cpu, midifil till audiofil.

Hammurajen (oregistrerad)
Postat
Har tittat in här lite då och då de senaste månaderna och har läst en del jargong som jag inte riktigt vågat fråga om och tänkt "Äh, jag lär mig det väl med tiden." Men nu är det fan dags. Vad menar ni med att "Bounca"? Och vad gör man när man fryser spåren?

Jag skapade en FX-channel och lade på Amplitube 2. Hammurajen sade något om ett Mix-reglage i editorn, inte säker på vilket han menar. Som det är nu så går jag in på mitt gitarr-ljud-spår, in på send, väljer FX-Amplitube och drar reglaget under namnet på senden så långt till höger som jag kan. Nu hör jag både det amplitubade ljudet och orginalljudet. Hur får jag bort det oprocessade?

När jag tänker efter på vad vaCum sade så verkar det här sättet inte något bra egentligen, men det kan ju vara kul att veta hur man gör. Som sagt, förklara gärna vad ni menar med att bounca och frysa!

Vad krångligt det blir med alla sends och sånt, man vet inte riktigt var ljudet tar vägen! Skulle vara skönt om man kunde få någon slags överblick över det hela ungefär som när man ser kablaget back på racken i Reason 😆

Albin

Jag har tyvärr inte Amplitube där jag befinner mig just nu och jag kommer inte exakt ihåg hur editorn ser ut där, men på andra effekter i Cubase brukar det vara en liten ratt på högersidan där det står "mix" och det är just för att du ska kunna få bort det oprocessade ljudet som du ska dra upp den till 100 %. Står den på 50 % så är det bara hälften av ljudet som blir processat även om du drar "sendreglaget" längst åt höger. Borde finnas något liknande på Amlitube-editorn.

Men det kan vara så som VaCum säger, Amlitube är nog inte helt lämpligt att köra som delad sendeffekt då karaktären på ljudet kanske inte blir detsamma som när man kör Amlitube som insert. Men det är bara att testa och se.

Visst är det krångligt i början. Det tyckte jag också. Är fortfarande ganska ny själv på Cubase. Har tagit hjälp av både kurser, manualer och forum. Håller man på ett tag börjar man till slut faktiskt förstå hur saker och ting hänger ihop. Lycka till!

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du kan välja en FX som är före regel och sedan dra ned regeln till 0 då får du bara det processade ljudet från FX senden.

Men det är fel metod, kommer inte att låta bra med alla gitarrerna genom samma FX send.

Tänk dig själv att koppla in två eller fler gitarrer i en och samma gitarrförstärkare. Ingen höjdare.

Gör så här.

Tag en gitarrkanal och lägg Amplitube på den. Sedan tar du i inspectorn i Cubase (tror den heter så) och trycker på den lilla stjärnan, då fryser du kanalen och CPU lasten minskar.

Alternativet är att "spela in" gitarren "bounca" till ett audiospår. Det finns någonstans bland menyerna i Cubase. Kommer inte ihåg exakt vart.

Kolla inmanualen efter bounce track eller nåt liknande.

Redigerat av drloop

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.