Jump to content
Annons

Dagens kreativitetstips!


perihelion

Recommended Posts

Hej!

Det är inte så ofta jag postar här nu för tiden men jag hoppas få lite uppryckning på den fronten från och med nu.

Jag har alltid haft tusen låtideer i huvudet samtidigt. Det har liksom alltid varit som en radio i huvudet vad jag än gjort men på senare år har "radion" tystnat och jag har inte riktigt förstått varför. Jag har haft mina teorier. Bland annat har jag blivit pappa och haft diverse personliga problem men jag har aldrig riktigt accepterat den förklaringen. Nu har jag däremot löst "problemet" på riktigt.

När det gäller låtskrivande så får man väldigt ofta tipset att man ska lyssna på en massa musik för att få nya ideer, inspiration etc. Till viss del stämmer det men för några år sedan började jag använda en mp3-spelare för att minska tristessen på resorna till och från jobbet. Så fort jag skulle någonstans så lyssnade jag på musik och så här i efterhand inser jag att det var rena katastrofen för mitt egna skapande. Det har liksom på något sätt hämmat min egna hjärnas behov att skapa musik.

Nu har jag så gott som slutat med att konstant gå omkring med mina hörlurar och sakta men säkert börjar den egna musiken komma tillbaka.

Det är säkert inget tips som fungerar på alla där ute men om det hjälper någon så...

mvh

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Jag kan känna igen mig i det där. Visserligen gillar jag att lyssna på min iPod när jag cyklar till jobbet. Men jag tänker bättre om den är tyst. Lagom är väl bäst.

Mitt främsta kreativitetstips är att alltid försöka göra saker på ett nytt sätt. Att ständigt sätta sig ned på samma plats med gitarren och försöka locka fram en låt kan vara som att stånga huvudet i väggen. Ibland är "texten först" bättre, ibland är det lättare att skriva på bas, ukulele eller något annat instrument jag inte behärskar.

/C

Hej!

Det är inte så ofta jag postar här nu för tiden men jag hoppas få lite uppryckning på den fronten från och med nu.

Jag har alltid haft tusen låtideer i huvudet samtidigt. Det har liksom alltid varit som en radio i huvudet vad jag än gjort men på senare år har "radion" tystnat och jag har inte riktigt förstått varför. Jag har haft mina teorier. Bland annat har jag blivit pappa och haft diverse personliga problem men jag har aldrig riktigt accepterat den förklaringen. Nu har jag däremot löst "problemet" på riktigt.

När det gäller låtskrivande så får man väldigt ofta tipset att man ska lyssna på en massa musik för att få nya ideer, inspiration etc. Till viss del stämmer det men för några år sedan började jag använda en mp3-spelare för att minska tristessen på resorna till och från jobbet. Så fort jag skulle någonstans så lyssnade jag på musik och så här i efterhand inser jag att det var rena katastrofen för mitt egna skapande. Det har liksom på något sätt hämmat min egna hjärnas behov att skapa musik.

Nu har jag så gott som slutat med att konstant gå omkring med mina hörlurar och sakta men säkert börjar den egna musiken komma tillbaka.

Det är säkert inget tips som fungerar på alla där ute men om det hjälper någon så...

mvh

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina favoritmetoder är att tänka på en låt eller en detalj i en låt och göra något liknande. Då är det bra om man inte har lyssnat på låten nyligen för då ökar chansen att det man gör blir annorlunda än låten man tänkte på, eftersom man inte minns alla detaljer till 100%. Bäst är att tänka på låtar som man lyssnade mycket på för ett antal år sedan men inte har hört sedan dess. Det kan ge riktigt intressanta resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver mest på gitarr,men har precis lagat tjejens piano,som jag då inte kan spela.Det är märkligt hur ideérna bara kommer när man byter instrument eller stämmer om ex en gitarr.

Att lalla till ett ackord,kan för egen del öppna upp en del melodier.En stark melodi behöver inte alltid så mycket mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver mest på gitarr,men har precis lagat tjejens piano,som jag då inte kan spela.Det är märkligt hur ideérna bara kommer när man byter instrument eller stämmer om ex en gitarr.

Att lalla till ett ackord,kan för egen del öppna upp en del melodier.En stark melodi behöver inte alltid så mycket mer.

Bra grej! Att stanna kvar på samma ackord och få till något intressant där istället för att byta till ett nytt (eller fyra). Ju mindre "ackordrörelse" som pågår desto mer måste melodin röra sig för att hålla sig intressant./C

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver mest på gitarr,men har precis lagat tjejens piano,som jag då inte kan spela.Det är märkligt hur ideérna bara kommer när man byter instrument eller stämmer om ex en gitarr.

Att lalla till ett ackord,kan för egen del öppna upp en del melodier.En stark melodi behöver inte alltid så mycket mer.

Bra grej! Att stanna kvar på samma ackord och få till något intressant där istället för att byta till ett nytt (eller fyra). Ju mindre "ackordrörelse" som pågår desto mer måste melodin röra sig för att hålla sig intressant./C

Ja och sedan är det så här för egen del,så tycker jag det kan vara svårt att känna känslan jag vill förmedla i en sång,om jag samtidigt måste spela en massa ackord bara för att man kan.Jag är inte tillräckligt duktig.Däremot så finns det andra som verkligen kan hantera sina instrument.Då kan det bli magi.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Man kan använda instrument när man skriver låtar, gör det själv hela tiden. Det finns också ett annat sätt. Använd inga instrument alls.

En klassisk låt typ vers-refräng eller en sång/visa bygger främst på en melodi. Så använd rösten eller egentligen det du hör i dit huvud, akord och instrument kommer sen.

Ett annat sätt är att bestäma ett tema. Detta kan vara bara ett koncept som till exempel sorg.

Det kan också vara en lite mer specifik ide. Tex. Du och din tjej glider isär. Du lyssnar på hårdrock medan din tjej har fått en hastigt uppblossande pasion för BeBop.

Fördelen med det sista rådet är att både melodi och text ger sig självt.

Börjar man däremot med en melodi kan det vara smärtsamt att få fram en text. Börjar man med texten får man sällan ordning på melodin om man inte ändra ganska mycket på texten.

Ibland kan några harmonier vara en bra utgångspunkt men för det mesta hamnar man i shit-creek.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tystnaden av Ingmar Bergman, slår allt. Höhö.

Jag älskar att hitta nya grupper och genrer som man inte visste fanns eller som man bara har slopat i boxen "värdelös musik". Rascall Flatts är ett utmärkt exempel för mig, jag tycker inte alls om country. Det är för mycket töntigheter med den där jävla accenten och kläderna och hela skiten. Dock så gör Rascall Flatt fruktansvärt bra ballader och en festlig cover på Life is a Highway. Samma sak med Slipknot, deras sång Duality tycker jag mycket om och Joey Jordissons (stavning, wtf?) trummande är läckert. Men jag är inte så inpå Death Metal stucket utan är lite i mitten och plockar lite här och var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet många gör är att de tänker för mycket. Överanalyserar saker in i minsta detalj och gör det allmänt svårt för sig - helt i onödan. Man fastnar lätt i en idétorka om man blir för kritisk och inte vågar lita på sina idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...