Jump to content
Annons

Fenderbasar slår allt!


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hörde nyss en kanon norsk kille med bans som sjöng country asbra i TV1. Tänkte på att jazzbasen som vanligt lät så ruggigt bra att jag bara dog. De nya Fenderbasarna är ju bättre än allt. Konstigt att inte alla andra slutar bygga basar, det måste ju kännas meningslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Min söta, gulliga bas är en honungsfärgad Fender American standard Jazzbas.

Den vill jag inte göra mig av med för den låter helt fantastiskt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

De nya Fenderbasarna är ju bättre än allt.

:rolleyes:

Har du varit och luktat på glöggen nu igen?

Nä jag är dålig på rusdrycker. Glöggen var sambons. I dag, 21 november har jag varit ute med grannen på öppna havet och brakat runt i hans Bayliner med nyinsatt värsta V8an.

Fenders basljud knäcker allt. Fast jag själv hade en 70-tals jazzbas, den var ganska tunn i ljudet, g-strängen var lite som en gitarrsträng. Så bra instrument som de gör nu har de aldrig gjort. Grymt vilken ren o läcker botten! Musicmans basar har ännu värre botten, men den låter konstlad, som om man sätter en billig eq-pedal mellan en jazzbas och en bra stärkare. Fender knäcker allt, i alla frekvenser. 5-strängat blir överflödigt, p-bas och j-bas är bas över hela greppbrädan. Precision är allra bäst tycker jag. Lyssna på Bob Marley.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min söta, gulliga bas är en honungsfärgad Fender American standard Jazzbas.

Den vill jag inte göra mig av med för den låter helt fantastiskt. :rolleyes:

Ni ser! De är ju bäst! Skulle man ändra frekvenskurvan bara en enda db nånstans så skulle det bli sämre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Min söta, gulliga bas är en honungsfärgad Fender American standard Jazzbas.

Den vill jag inte göra mig av med för den låter helt fantastiskt. :rolleyes:

Ni ser! De är ju bäst! Skulle man ändra frekvenskurvan bara en enda db nånstans så skulle det bli sämre!

Så du EQ:ar aldrig basen? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för Fender som används här?

http://www.youtube.com/watch?v=LljZcD07URI

Nu är det i o f s inte säkert att den som är i bild är densamma som hörs, jag är ute efter den som hörs.

F-n vet hur man får till det, men jag älskar det där distinkta väldefinierade basljudet. Numera har många basister alldeles för mycket muller i sitt ljud, det känns mer än det hörs ...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hörde nyss en kanon norsk kille med bans som sjöng country asbra i TV1. Tänkte på att jazzbasen som vanligt lät så ruggigt bra att jag bara dog. De nya Fenderbasarna är ju bättre än allt. Konstigt att inte alla andra slutar bygga basar, det måste ju kännas meningslöst.

Ja och alla vi som inte köpte en fenderbas gjorde ett dåligt köp. 😆 Tur vi har dig Nilsson som har en så bra überåsikt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ska det låta, bortsett från kass kameraupptagning

Får tyvärr ta och hålla med dig där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min söta, gulliga bas är en honungsfärgad Fender American standard Jazzbas.

Den vill jag inte göra mig av med för den låter helt fantastiskt. 😛

Ni ser! De är ju bäst! Skulle man ändra frekvenskurvan bara en enda db nånstans så skulle det bli sämre!

Så du EQ:ar aldrig basen? 😎

Man behöver inte ändra mycket på en Fenerbas´s sound! För att vara säker tt inte ångra sig sö kör man på noll eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pantera... Jag spelade bas i många många år. Jag hade en tremickad Gibson-bas, den såg ut som en paddel. Soundet och spelstilen var lite som Panteras. Jag spelade genom en 200 watts rör Sound City topp och två jättereflexhorn med dyra EV-element. Jag ensam lät mer än alla PAn. , folk fastnade på väggarna sa de. Alla var inte helt förtjusta.

Så här ska det låta, bortsett från kass kameraupptagning

Får tyvärr ta och hålla med dig där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Pantera... Jag spelade bas i många många år. Jag hade en tremickad Gibson-bas, den såg ut som en paddel. Soundet och spelstilen var lite som Panteras. Jag spelade genom en 200 watts rör Sound City topp och två jättereflexhorn med dyra EV-element. Jag ensam lät mer än alla PAn. , folk fastnade på väggarna sa de. Alla var inte helt förtjusta.

Hahahaha! Fan va gött! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en nytändning på les paul idag, men pbasarna är alltid bäst..

på den senaste plattan jag bandade/producerade/mixade spelade basisten på en fender p, en 90talare med Bassline-mickar.. och den lät så snoppigt bra genom vår Ampeg-rigg...

holymadre!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en nytändning på les paul idag, men pbasarna är alltid bäst..

på den senaste plattan jag bandade/producerade/mixade spelade basisten på en fender p, en 90talare med Bassline-mickar.. och den lät så snoppigt bra genom vår Ampeg-rigg...

holymadre!!!!

Har oxå alltid tyckt P-basen är bäst och att jazzbasen varit för tunn i soundet, en del jazzar har rent taskigt plonkljud i de två tunnaste strängarna. Men de nyrae jazzbasarna låter ju så jäkla fett och perfekt i hela registret. Antagligen är det de dyrare varianterna man hör tex i tv.

Själv har jag skamligt nog en Falcon P-baskopia till mina heminspelningar. Fast jag ska löda dit en äkta Fendermick jag fick tag på via Vendolin. Har hört om Falcon att de är betydligt bättre än priset antyder, eftersom de sätts ihop av interner i ett fängelse, de har nästan ingen lön, och kan vara väldigt noggranna utan tidspress. Kan det vara sant. Min Falcon har ett väldigt distinkt sound och sustain i träet, om man lyssnar direkt utan förstärkare. Micken saknar dock djupbasen, den är långt ifrån Fenders kvalite.

Finns det nya Falcon nu förtiden föresten? Menar inte öl alltså.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
fick en nytändning på les paul idag, men pbasarna är alltid bäst..

på den senaste plattan jag bandade/producerade/mixade spelade basisten på en fender p, en 90talare med Bassline-mickar.. och den lät så snoppigt bra genom vår Ampeg-rigg...

holymadre!!!!

Har oxå alltid tyckt P-basen är bäst och att jazzbasen varit för tunn i soundet, en del jazzar har rent taskigt plonkljud i de två tunnaste strängarna. Men de nyrae jazzbasarna låter ju så jäkla fett och perfekt i hela registret. Antagligen är det de dyrare varianterna man hör tex i tv.

Själv har jag skamligt nog en Falcon P-baskopia till mina heminspelningar. Fast jag ska löda dit en äkta Fendermick jag fick tag på via Vendolin. Har hört om Falcon att de är betydligt bättre än priset antyder, eftersom de sätts ihop av interner i ett fängelse, de har nästan ingen lön, och kan vara väldigt noggranna utan tidspress. Kan det vara sant. Min Falcon har ett väldigt distinkt sound och sustain i träet, om man lyssnar direkt utan förstärkare. Micken saknar dock djupbasen, den är långt ifrån Fenders kvalite.

Finns det nya Falcon nu förtiden föresten? Menar inte öl alltså.

På min Jazzbas finns en omkopplare man trycker in så att mickarna kopplas i P-basläge... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...