kvd669o Postat 20 november 2008 Postat 20 november 2008 Om man gör allt detta ofta att rensa disker och köra virus och trojan sökande program alltsĂ„ Ă€r det lika nedbrytande och prestanda förlustande som nĂ€r man defragmenterar hĂ„rddisk för ofta ? Har lĂ€rt mig nu att deframentering för ofta inte Ă€r bra men Ă€r ovanstĂ„ende ocksĂ„ lika nedbrytande för hĂ„rddiskens hĂ€lsa och prestanda ? Om det Ă€r det sĂ„ mĂ„ste man ju sluta med det men jag har ju gjort defragmentering och diskrensning och virus och trojan sökning och Ă€ven rensat ofta i cache eller vad det heter alltsĂ„ temporary internet mappen och temporary lokal mappen. Om hĂ„rddisk mĂ„r dĂ„ligt av detta sĂ„ berĂ€tta gĂ€rna tack. Defragmentering behöver ingen förklaring för det har jag redan fĂ„tt i en annan trĂ„d Tack pĂ„ förhand đł
Claes Holmerup Postat 20 november 2008 Postat 20 november 2008 Det Ă€r stor skillnad. Defragmentering flyttar runt (lĂ€ser och skriver) data en farlig massa medan det görs, medan spyware och viruscheck huvudsakligen bara lĂ€ser, sĂ„ det Ă€r inte samma pĂ„frestning pĂ„ disken. Om det sedan verkligen behövs sĂ€rskilt ofta, Ă€r en annan frĂ„ga... đł
kvd669o Postat 20 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 20 november 2008 Det Ă€r stor skillnad. Defragmentering flyttar runt (lĂ€ser och skriver) data en farlig massa medan det görs, medan spyware och viruscheck huvudsakligen bara lĂ€ser, sĂ„ det Ă€r inte samma pĂ„frestning pĂ„ disken. Om det sedan verkligen behövs sĂ€rskilt ofta, Ă€r en annan frĂ„ga... đ Tack claes đ Dig kan man alltid lita pĂ„ som vanligt đł
oioioi Postat 20 november 2008 Postat 20 november 2008 Defragmentering startar man ju manuellt nÄgon gÄng ibland. LÀmna datorn ensam nÄgra timmar och lÄt den arbeta för fullt pÄ egen hand. Antivirus dÀremot ligger som en process som alltid arbetar, ibland scannar den dessutom hÄrddisken och letar efter virus. Kan slöa ner prestanda en hel del, lite beroende pÄ antivirusprogram och vad man har pÄ disken. (Min dator var hopplöst seg dÄ jag laddat ner ett par 500 MB exe-filer, virus-checken slet som ett djur med dem... Tog flera dagar innan jag förstod vad som fel.) Kolla gÀrna in artikeln "Massiv kritik mot antivirus", som publicerades i dagarna: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.1931...k-mot-antivirus
EmKay Postat 21 november 2008 Postat 21 november 2008 Nej, sluta oroa dig för dina hĂ„rddiskar đ HĂ„rddiskar Ă€r gjorda för att lĂ€sas Ă„ skrivas till. Se mitt förra inlĂ€gg i din andra trĂ„d. Det AV, spyware och trojan program mer snor Ă€r dina minnes och processor resurser sĂ„ om du kan stĂ€nga av dem medans du jobbar sĂ„ har du mer kraft över för din produktionsmiljö. Moderna hĂ„rddiskar hĂ„ller sĂ„ bra kvalitet sĂ„ att jag tycker inte du behöver oroa dig för livslĂ€ngden.
kvd669o Postat 21 november 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 november 2008 Man tackar sĂ„ mycket för svaren đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.