Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man gör allt detta ofta att rensa disker och köra virus och trojan sökande program alltsÄ Àr det lika nedbrytande och prestanda förlustande som nÀr man defragmenterar hÄrddisk för ofta ?

Har lÀrt mig nu att deframentering för ofta inte Àr bra men Àr ovanstÄende ocksÄ lika nedbrytande för hÄrddiskens hÀlsa och prestanda ?

Om det Àr det sÄ mÄste man ju sluta med det men jag har ju gjort defragmentering och diskrensning och virus och trojan sökning

och Àven rensat ofta i cache eller vad det heter alltsÄ temporary internet mappen och temporary lokal mappen.

Om hÄrddisk mÄr dÄligt av detta sÄ berÀtta gÀrna tack. Defragmentering behöver ingen förklaring för det har jag redan fÄtt i en annan trÄd

Tack pĂ„ förhand 😳

Annons
Postat

Det Ă€r stor skillnad. Defragmentering flyttar runt (lĂ€ser och skriver) data en farlig massa medan det görs, medan spyware och viruscheck huvudsakligen bara lĂ€ser, sĂ„ det Ă€r inte samma pĂ„frestning pĂ„ disken. Om det sedan verkligen behövs sĂ€rskilt ofta, Ă€r en annan frĂ„ga... 😳

Postat
Det Ă€r stor skillnad. Defragmentering flyttar runt (lĂ€ser och skriver) data en farlig massa medan det görs, medan spyware och viruscheck huvudsakligen bara lĂ€ser, sĂ„ det Ă€r inte samma pĂ„frestning pĂ„ disken. Om det sedan verkligen behövs sĂ€rskilt ofta, Ă€r en annan frĂ„ga... 😆

Tack claes 😉

Dig kan man alltid lita pĂ„ som vanligt 😳

Postat

Defragmentering startar man ju manuellt nÄgon gÄng ibland. LÀmna datorn ensam nÄgra timmar och lÄt den arbeta för fullt pÄ egen hand.

Antivirus dÀremot ligger som en process som alltid arbetar, ibland scannar den dessutom hÄrddisken och letar efter virus. Kan slöa ner prestanda en hel del, lite beroende pÄ antivirusprogram och vad man har pÄ disken. (Min dator var hopplöst seg dÄ jag laddat ner ett par 500 MB exe-filer, virus-checken slet som ett djur med dem... Tog flera dagar innan jag förstod vad som fel.)

Kolla gÀrna in artikeln "Massiv kritik mot antivirus", som publicerades i dagarna:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.1931...k-mot-antivirus

Postat

Nej, sluta oroa dig för dina hĂ„rddiskar 😉

HÄrddiskar Àr gjorda för att lÀsas Ä skrivas till. Se mitt förra inlÀgg i din andra trÄd.

Det AV, spyware och trojan program mer snor Àr dina minnes och processor resurser sÄ om du kan stÀnga av dem medans du jobbar sÄ har du mer kraft över för din produktionsmiljö. Moderna hÄrddiskar hÄller sÄ bra kvalitet sÄ att jag tycker inte du behöver oroa dig för livslÀngden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.