Jump to content
Annons

Trummikrofon kit


Nyberg

Recommended Posts

Annons

Beror mycket på vad du vill ha för ljud och stil. Men först av allt: Satsa på att lära dig mika trummor ordentligt (är skitsvårt)! Det är vad som gör störst skillnad (förrutom trummisen förstås). Se till att ha en tajt trummis och välstämda trummor. Det är grunden. Vad du sen använder för utrustning är av underordnad betydelse. Men eftersom du nu frågar så ska du få ett tips:

Två kondensare (av samma typ) som överhäng, en/några SM57/Beta57 (eller vad du får tag på/föredrar) för hihat och virvel, en Beta52 (tror jag den heter) som baskaggemik. Sen har du vad du behöver för sköna rocktrummor som funkar i många lägen. Komplettera efter hand vid behov. Metal kräver säkert lite mer. Kan inte det så bra.

Alternativt kör triggning och bra samplingar i datorn (Hihat kan ev spelas in på riktigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hej

Om man ska använda ett trummick kit, vad ska man då satsa på, förutom dyra kit (> 6000 kr). Kittet ska mest användas till demoinspelningar men ska ha relativit bra ljudkvalitet.

Tack på förhand

/Nyberg

Som MrBluesman skrev handlar det om vilken genre man spelar i och vad man vill ha för sound, och att trummorna låter bra akustiskt är en förutsättning för att få ett bra inspelningsljud. Att trummisen är bra är ju såklart också viktigt.

mina favoritmickar som funkar till det mesta, beroende på hur man placerar dem/mixar, är:

Shure Beta52 eller Beta91 till baskagge

Sennheiser E604 till virvel (över) och pukor

och, som MrBluesman skrev, två likadana kondensatormickar (gärna stormembranare) som överhäng. Har inte provat så många men tycker TSM MT87 gör jobbet väldigt bra och är prisvärda.

Tyvärr håller inte det här paketet 6000kr riktigt, men det är inte jättelångt ifrån...

Dessutom, om budgeten tillåter. kan det vara kul att ha:

Shure SM/Beta57 under virveln

en småmembrans-kondensatormick till Hihaten (har ingen favorit men Line Audio CM3 är ett bra prisvärt alternativ)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle säga att satsa på bra mikrofoner och ta ett par i taget, börja med att skaffa överhäng och mik till kagge resp virvel, lägg 6000 på det, beggat så får ni bättre grejer. Sen när ekonomin tillåter så köp lite pukmikrofoner.

Sedan vilka mikrofoner ni ska ta är ju en smaksak. Jag tex gillar inte beta52 på kagge, tycker AKG D12/112 är bättre, men du kanske tycker tvärt om.

Mitt tips för startpaket får ändå bli en AKG D112 till kagge, SM57 till virveln och tex Røde NT1A till överhäng (finns som matchade par), det paketet skulle gå på runt 6300:- nytt, beggat kan ni få bättre pris om ni hittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att svarsalternativen är för dyra för frågeställaren...?

Vi spelade live nyss och mickade ut med en SM57 på kaggen, lät hur fu#¤in bra som helst, en till SM57 som overhead på hihatsidan ganska lågt ca 40 cm ovanför hihaten, sen den sista var en AKG C1000S På ride/golvpukssidan.

SM57 är väldigt allround på trummor och gitarr mm, så såna kanske du skulle försöka få tag i ett par stycken.

Sen har jag läst andra som skrivit att i de här nya billigare trummickspaketen så är kaggemicken sämsta delen, de andra duger ganska hyfsat, så att köpa en bra kaggemick plus ett av de billigare mickpaketen kan kanske vara nåt.

Jag ska för egen del satsa på fyrmickars inspelning av trummor, Det tror jag kan funka bra även på hårdare musik. JAM säljer kaggemicken EV N/D 868 billigare än vad de gör i Tyskland, ca 2000 kr. Köp en sån, en sm57 till virveln och två stormembranare till överhäng och spela in med "Glyn Johns-metoden" så blir allt bra!

http://www.blaxploitation.com/drums/

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att svarsalternativen är för dyra för frågeställaren...?

Vi spelade live nyss och mickade ut med en SM57 på kaggen, lät hur fu#¤in bra som helst, en till SM57 som overhead på hihatsidan ganska lågt ca 40 cm ovanför hihaten, sen den sista var en AKG C1000S På ride/golvpukssidan.

SM57 är väldigt allround på trummor och gitarr mm, så såna kanske du skulle försöka få tag i ett par stycken.

Sen har jag läst andra som skrivit att i de här nya billigare trummickspaketen så är kaggemicken sämsta delen, de andra duger ganska hyfsat, så att köpa en bra kaggemick plus ett av de billigare mickpaketen kan kanske vara nåt.

Jag ska för egen del satsa på fyrmickars inspelning av trummor, Det tror jag kan funka bra även på hårdare musik. JAM säljer kaggemicken EV N/D 868 billigare än vad de gör i Tyskland, ca 2000 kr. Köp en sån, en sm57 till virveln och två stormembranare till överhäng och spela in med "Glyn Johns-metoden" så blir allt bra!

http://www.blaxploitation.com/drums/

Helt grymt! Första inlägget blir att tacka för inspirationen. Letade efter ideer om en enkel demosetup. Jag antar att det inte är någon skillnad med två bastrummor.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

... två stormembranare till överhäng ...

Varför stormembranare till överhäng? För mig är det en självklarhet att köra småmembranare till OH. Kan inte se någon fördel med stormembran i det sammanhanget men jag lyssnar gärna på motargument.

Link to comment
Dela på andra sajter

... två stormembranare till överhäng ...

Varför stormembranare till överhäng? För mig är det en självklarhet att köra småmembranare till OH. Kan inte se någon fördel med stormembran i det sammanhanget men jag lyssnar gärna på motargument.

Jag tänkte på Glyn Johnsmetoden:

http://www.blaxploitation.com/drums/

Då behöver man bara fyra mickar varav två stormembranare. I långa loppet är det bättre att köpa få men bra allround mickar i stället för en väska billiga halvdåliga trummickar. I Glyn Johns metod tar två stormembranare upp det mesta av allt ljud från hela trumsetet. Med småmembranare blir det sämre tryck i pukorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle faktiskt rekommendera ett trummikpaket hos Jam för 1995 spänn. Å så kan man ju komplettera med några andra mikar. Jag har ett sånt set med mikar som jag använder vid demoinspelningar, men även till proffsigare projekt. Låter förvånansvärt bra. Men man kan ju köpa till ett par SM57or med. Det är alltid bra att ha. Eller ett par CM3or. Smaken är ju som baken, som bekant... 😳

/RoBERT

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man ska använda ett trummick kit, vad ska man då satsa på, förutom dyra kit (> 6000 kr). Kittet ska mest användas till demoinspelningar men ska ha relativit bra ljudkvalitet.

Tack på förhand

/Nyberg

Som flera andra sagt tidigare, bygg upp en mickpark efter hand. Det enda trummickspaket jag hört som låter riktigt bra är Earthworks Drum Kit och det kostar en bra bit över 6000:-.

De mest betydelsefulla mikrofonerna (IMHO) är överhäng och bastrummemicken. Oftast dem man lägger mest pengar på.

Utgå från vad du har.

Till bastrumma kan en stormembrans kondensatormikrofon funka utmärkt. Se till så att signalen inte blir för stark in i mickförstärkaren bara, då distar det. Om det inte sitter en pad på mickförstärkaren finns det smidiga pads man sätter mellan mick och förstärkare. Eller en dynamisk mick. Gärna en stormebranig om du har.

Till överhäng kan det räcka med en mick till att börja med. En kondensatormick har bra känslighet. Stort eller litet mebran spelar inte så stor roll men kolla så att micken återger diskant på ett naturligt sätt. För mycket diskant och cymbalerna kommer att låta riktigt illa.

Får du till ett bra grundljud i de mickarna kan du komplettera med närmickar där du behöver. Vanliga dynamiska sångmickar (typ SM58) kan räcka långt.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om man ska använda ett trummick kit, vad ska man då satsa på, förutom dyra kit (> 6000 kr). Kittet ska mest användas till demoinspelningar men ska ha relativit bra ljudkvalitet.

Tack på förhand

/Nyberg

Som flera andra sagt tidigare, bygg upp en mickpark efter hand. Det enda trummickspaket jag hört som låter riktigt bra är Earthworks Drum Kit och det kostar en bra bit över 6000:-.

De mest betydelsefulla mikrofonerna (IMHO) är överhäng och bastrummemicken. Oftast dem man lägger mest pengar på.

Utgå från vad du har.

Till bastrumma kan en stormembrans kondensatormikrofon funka utmärkt. Se till så att signalen inte blir för stark in i mickförstärkaren bara, då distar det. Om det inte sitter en pad på mickförstärkaren finns det smidiga pads man sätter mellan mick och förstärkare. Eller en dynamisk mick. Gärna en stormebranig om du har.

Till överhäng kan det räcka med en mick till att börja med. En kondensatormick har bra känslighet. Stort eller litet mebran spelar inte så stor roll men kolla så att micken återger diskant på ett naturligt sätt. För mycket diskant och cymbalerna kommer att låta riktigt illa.

Får du till ett bra grundljud i de mickarna kan du komplettera med närmickar där du behöver. Vanliga dynamiska sångmickar (typ SM58) kan räcka långt.

Ja, och en SM57 kan man ju använda så länge man lever till både virvlar och gitarrstärkare. De blir aldrig omoderna.

Personligen tycker jag närmickade trummor låter tråkigt. Pappigt och onaturligt. Man skruvar och skruvar i det oändliga, riktig fläsk får man aldrig. Med fina överhäng blir det bra ljud bums. Live brukar det låta kanonbra med bara en kaggemick och en overhead. Så jag tycker lite grann att trummickspaketen är delvis förslösade pengar. Den kaggemick som följer med i dom är inte nån supergrej. Med dålig kassa skulle jag ändå satsa på en bra kaggemick. Jag köpte en AKG D112 för ca 122 euro på Sounds Live i England. Baskaggen är halva trumsetet och en tredjedel av allt. Baskaggen rules!

Link to comment
Dela på andra sajter

... två stormembranare till överhäng ...

Varför stormembranare till överhäng? För mig är det en självklarhet att köra småmembranare till OH. Kan inte se någon fördel med stormembran i det sammanhanget men jag lyssnar gärna på motargument.

Jag tänkte på Glyn Johnsmetoden:

http://www.blaxploitation.com/drums/

Då behöver man bara fyra mickar varav två stormembranare. I långa loppet är det bättre att köpa få men bra allround mickar i stället för en väska billiga halvdåliga trummickar. I Glyn Johns metod tar två stormembranare upp det mesta av allt ljud från hela trumsetet. Med småmembranare blir det sämre tryck i pukorna.

Ah. Förlåt. Skulle ha läst på länken förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

... två stormembranare till överhäng ...

Varför stormembranare till överhäng? För mig är det en självklarhet att köra småmembranare till OH. Kan inte se någon fördel med stormembran i det sammanhanget men jag lyssnar gärna på motargument.

Småmembranare är ju kanske att föredra om man bara är ute efter cymbalernas ljud, vill man däremot få med hela setet på ett snyggt sätt och då framförallt virveln och pukorna i överhänget är stormembranare eller bandmicar mycket bättre i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man helt nybörjare med inspelning kan det väl vara bra att använda färre mickar också, ju fler kanaler att skruva på ju svårare.

Jag läste på nätet om en ljudtekiker som i 15 20 år alltid använt närmickning i studion sen hade han provat en variant av Glyn Johnsmetoden med sammanlagt 5 mickar, en på kagge, en sm57 på virvel, plus tre stormembranare, jag tror han satte dem på rad (!) en bakom ryggen på trummisen, en rakt ovanför virveln och en framför trumsetet. Avståndet till virvelns mitt skulle vara exakt lika långt. I alla fall, sen han började med den uppmickningen använde han aldrig närmickning av trummor. Han betonade flera ggr hur värdelöst det var i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man helt nybörjare med inspelning kan det väl vara bra att använda färre mickar också, ju fler kanaler att skruva på ju svårare.

Jag läste på nätet om en ljudtekiker som i 15 20 år alltid använt närmickning i studion sen hade han provat en variant av Glyn Johnsmetoden med sammanlagt 5 mickar, en på kagge, en sm57 på virvel, plus tre stormembranare, jag tror han satte dem på rad (!) en bakom ryggen på trummisen, en rakt ovanför virveln och en framför trumsetet. Avståndet till virvelns mitt skulle vara exakt lika långt. I alla fall, sen han började med den uppmickningen använde han aldrig närmickning av trummor. Han betonade flera ggr hur värdelöst det var i jämförelse.

Skulle vara intressant att veta vem denna ljudteknikern var. 😉 Jag brukar sätta upp lite mikar runt om trumsetet för att kunna bestämma hur mkt rumsljud jag vill ha. är ju helt olika beroende på genren man spelar. Eller iallafall vilken slags produktion man ska ha. Idag kan man ju blanda ambience och torrt hur som helst.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
... två stormembranare till överhäng ...

Varför stormembranare till överhäng? För mig är det en självklarhet att köra småmembranare till OH. Kan inte se någon fördel med stormembran i det sammanhanget men jag lyssnar gärna på motargument.

Jag tycker att småmembranare kan bli för tydliga ibland, de svarar för snabbt. Har haft bäst lycka med stormembranare, mest för att det ofta ger lite långsammare respons och mer djup (inte så mycket frekvensmässigt, utan stereobildsmässigt). Jag vet inte exakt vad det beror på, såklart mycket placering. Men det kanske är inbillning vad vet jag? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Bandmicar kan också låta snyggt till överhäng...

Bandmickar kan låta snyggt på allt! Bra tryck i botten så en bandmick borde alla ha som spelar in trummor.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bandmicar kan också låta snyggt till överhäng...

Bandmickar kan låta snyggt på allt! Bra tryck i botten så en bandmick borde alla ha som spelar in trummor.

Bandmicar är mycket trevliga, helt klart. Funkar kalasbra till gitarrstärkare också - mycket roligare än den traditionella SM57:an som slängs in i tid och otid.

Att närmicka trummorna är kanske mindre lämpligt - och framför allt då baskaggen, där det bara är Crowley and Tripp's Naked Eye Roswellite som överlever bland bandmicarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte precis nya mickar till trummorna. Hade nästan samma budget som du har.

Som överhäng köpte jag Rödes NT5'or (par) finns på Thomann för ca 3000:- som jag mickar med X/Y placering (köp till en stereo bar för 86:-)

Länk

Stereo bar

2x Sm57 till virveln/hihat ca 2000:- Länk

Till baskaggen blev det en Sennheiser e902 Kostar ca 2000:- på Thomann Länk

Röde NT2-A som rumsmick finns för ca 2000:- (har även denna till sången) Länk

Sen har jag sen tidigare lite andra mickar som jag ska ha till pukorna.

Men i ditt fall skulle det räcka med NT5'orna, e902'an och en sm57! Där har du ett mycket bra starter kitt för strax under 6000:-.

Sen är det bara att bygga vidare på det när du får mer pengar, kanske av Tomten? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte precis nya mickar till trummorna. Hade nästan samma budget som du har.

Som överhäng köpte jag Rödes NT5'or (par) finns på Thomann för ca 3000:- som jag mickar med X/Y placering (köp till en stereo bar för 86:-)

Länk

Stereo bar

2x Sm57 till virveln/hihat ca 2000:- Länk

Till baskaggen blev det en Sennheiser e902 Kostar ca 2000:- på Thomann Länk

Röde NT2-A som rumsmick finns för ca 2000:- (har även denna till sången) Länk

Sen har jag sen tidigare lite andra mickar som jag ska ha till pukorna.

Men i ditt fall skulle det räcka med NT5'orna, e902'an och en sm57! Där har du ett mycket bra starter kitt för strax under 6000:-.

Sen är det bara att bygga vidare på det när du får mer pengar, kanske av Tomten? 😆

Har du nån kommentar till Sennheisern på bastrumman? Lite fulretligt(?) var det första jag tänker på med Röde NT5 är att de är väldigt lika min 19-kronors diod-ficklampa från Clas O. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog hem en Beta 52 då jag har läst/hört mycket om den och en Sennheiser e902 som en person här på forumet tipsade om (tack 😛) , testade de båda. Mitt tycke och smak föll direkt för e902, klockren! Och inte tala om byggkvalitén! Kan verkligen rekommendera den.

det första jag tänker på med Röde NT5 är att de är väldigt lika min 19-kronors diod-ficklampa från Clas O.

Visst är den lampan prisvärd ? Precis som NT5'an! Du får mycket "lju(d)s" för pengarna där!!

//Alex

EDIT: Stava

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...