Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Standarden för ljud-CD blev 44,1 khz medan för film Àr det 48 khz.

Jag Àr lite nyfiken pÄ varför.

Filmens bildhastighet Àr ju i delbart och multiplicerbart i förhÄllande till med europeisk/amerikansk nÀtström. Vi kör pÄ 50 hz och vÄr standardbildhastighet Àr 25 fps, medan jÀnkarna kör pÄ 60 hz och deras standardhastighet Àr 30 fps. Men i samplingsfrekvensen ser jag inget sÄnt samband. Har det med företags-standarder att göra kanske?

NÄgon som kÀnner till mer?

Redigerat av Opus99
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Film Àr ju 24 rutor per sekund, sÄ dÀrför 48kHz?

Kanske.

Redigerat av drloop
Postat

44.1kHz vet jag att det har med PAL-systemet att göra, men 48 vet jag inte sÀkert var det kommer ifrÄn.

Undrar om det inte mest var för att göra livet svÄrare för folk som ville göra digitala kopior pÄ den tiden nÀr det bara fanns DAT (det brukade inte gÄ att stÀlla in samma samplingsfrekvens in och ut om man ville kopiera digitalt, utan dÄ tvingades man gÄ via D/A och A/D-omvandling för att kopiera - Ätminstone pÄ konsumentmaskinerna) - och för att det var en jÀmnare siffra...?

Postat

Precis som Claes sÀger Àr 48khz delvis ett sorts kopieringsskydd, nÀr datarna kom hade inte konsumentnivÄn 44,1khz utan bara 48khz, man kunde alltsÄ inte gÄ digitalt in frÄn tex en CD. Jag har för mig att det ocksÄ har nÄt att göra med att det var en jÀmn och fin siffra helt enkelt och fortsÀtter i klassiskt 8-stegs-intervall. Anledningen att 44,1khz finns och att det inte Àr 40 eller sÄ har ju med Nyquist teoremet att göra.

Postat

DV-standarden (kameror, bandare etc) har ju ocksÄ sedan lÀnge haft 48 khz som standard för ljud. DVD-video likasÄ. Varför vet jag dock inte.

Postat (redigerat)

Det hĂ€r Ă€r ju för fan skandal! đŸ€Ș

Av sÀkert 500 pluggar sÄ kan vi direkt sÀga vilka som lÄter si och vissa som lÄter sÄ. Andras problem i sequencerprogram fixar vi oftast med ett finger-snÀpp. Musikaliskt gÄr det relativt bra med ... mÄnga av oss kan sÀttas i nÀstan vilken studio som helst och utan minsta introduktion lyckas spela in ett resultat som Ätminstine funkar ...

... men sĂ„ kommer nĂ„gon rumpnisse och frĂ„gar varför film körs i 48 k och DET kan vi inte?? Vilken skandal. Vi ska kollektiv-skĂ€mmas. Allihopa 😳

Redigerat av Opus99
Postat

Jag har hört samma som Claes -- filmbranschen var oroliga att vi skulle sno deras ljud, eller tvÀrtom. En annan intressant grej Àr att de som arbetar med musik vid högre samplingsfrekvenser trots allt oftast kör 96 kilohertz istÀllet för, som man kunde tro, 88.2 ...

Postat

Ja, det ringer nÄgon gammal klocka i bakhuvet pÄ mig med dÀr .. att 48 khz skulle vara "udda" och hÄlla olagliga kopieringen nere pÄ ett minimum ... men det vette fasen om det rÀcker ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.