Jump to content
Annons

Konsten att göra allt fel


Kringlan

Recommended Posts

Nå, jag har tid över och tänkte nu statuera mig själv som ett avskräckande exempel till alla nybörjare på forumet. Att ni redan är här bevisar att ni är på rätt väg. Jag trodde inte på forum och manualer och sånt bjäfs. 2 månaders oändliga problem har fått mig att ändra min upfattning.

Nåja till historien:

Det var en gång en hobbymusiker som hette Farbror Kringlan. Han satt med sin lågbudgets dator, sin lågbudgetsmic och sina gitarrer. Han spelade in i lågbudget programmet Cubasis VST och med det förskräckligt lågbudgetaktiga SB Live!. Allt var lågbudget men inte gjorde det mycket. Det var ju kul!

En vacker höstkväll åkte Farbror Kringlan till en studio. Nissarna där skulle hjälpa farbror Kringlan att mixa och visa lite hur man kunde göra. Allt gick bra och skillnaden var stor. Farbror Kringlan såg möjligheten att göra riktigt fet musik av sina alster. Och lyckligtvis, prisa gudarna, fick Kringlan en hel del roliga program av de snälla studioteknikerna.

Kringlan gick hem till alla sina lågbudgetar och installerade Cubase SX Try before Buy, Sonic Foundry 3.0, och Cool Edit. Nu var det bara att sätta igång!

Men ack! Inget av programmen verkade fungera! Cubase reagerade jättelustigt och kastade in handduken efter en intern dll. strid. Resten gick inte ens att installera.

Kringlan, som egentligen heter någonting helt annat, och som inte visste råd begav sig till Cubase.net och deras kundforum. Nå, som ni säkert förstår så var ju dessa program kringlan hade inte helt lagliga så efter en rejäl dos av "flame the fucking cracker" och mycket lite information begrep en sårad Kringla vad han måste göra. ME funkar inte med Cubase SX eller de andra programmen. Med andra ord:

Format C:

Och köp XP.

Glad i hågen och redo att ÄNTLIGEN sätta igång så började Kringlan installera nödvändiga drivrutiner och liknande igen.

"Måste vara 5:e gången jag installerar dessa drivrutiner! speciellt till mitt fina ljudkort SV Live!" Tänkte Kringlan och närmade sig sitt mål. Han startade upp datorn efter allt arbete och körde igång cubase. MEN! vadnu??

Inget ljud alls? Efter långt och fruktlöst sökande bestämde sig kringlan för att felet var nog ändå den crackade varianten. Ja, så det blev till att köpa riktiga varan. Ett paket rikare och JÄTTEMYCKET fattigare installerades Cubase SX.

Det funkade naturligtvis inte heller.

Den alltid så optimistiska Kringlan gjorde slut med flickvännen i ilska och nästan helt slut på datorn.

"Jag kanske skulle ringa någon?" Tänkte kringlan när ilskan falnat.

Och ni som vet, vet ju vad felet var. SB Live! är skit. Det må duga för spel, men mycket annat kan man inte göra med en låst rate på 48.8. Det visste inte Kringlan.

"HUR FAN SKA JAG HA RÅD MED ETT NYTT HELVETES JÄVLA LJUDKORT?" tänkte kringlan konstruktivt och sparkade på diskett-uttaget.

Som ni förstår fick Kringlan råd efter MÅNGA om och men. Ett sprillans nytt, rekommenderat, fantastiskt, flådigt och någorlunda ekonomiskt Juli@ investerades!

"NU!" tänkte kringlan, "Nu, när jag har gjort om hela min dator, updaterat allt, fixat nytt ljudkort, formaterat datorn, skaffat XP, och defenitivt inte är lågbudget längre. NU ska det funka!" Lycklig som ett barn på julafton plockade Kringlan ut det gamla skräpkortet och skrattade elakt åt det. Installerade det fina trevliga vita ljudkortet och, för att vara 300% säker, gjorde han något han aldrig gjort förut. LÄSTE MANUALEN!

Allt gick som smort.

Allt gick perfekt!

Utom... själva Ljudet.

Det kom inget ljud. Inte någonsin. Inga utslag, ingenting. Inte ens kringlans fina nya Windows XP's hälsningsljud.

Kringlan gjorde något som han inte gjort sen tio-årsåldern. Han lade sig på sängen och grät. 🙂

Det var dags att ge upp. Lägga ner. Låta experterna sköta det hela. Den lämnades in. Problemet var det, att kringlan hade sin budgetgrund dvs. AMD 1000mhz.

Den fungerar inte med ljudkortet sa dem.

Datorn är för dålig.

Datorn, just den dator, som kringlan formaterat om. ÄH, skitsamma det handlar om mig! Som jag FORMATERAT OM! Som jag har KÖPT XP TILL! Som jag skaffat DET FÖRBANNAT DYRA CUBASE SX till! SOM JAG KÖPT OCH BYTT UT LJUDKORTET TILL! DATORN SOM JAG LAGT NER ETT HELVETE AV TID PÅ, NU, först NU, när allting nästan är fixat visar det sig att grunden är rutten!

OOh vad arg jag var OH!

Nåja. I skrivande stund har jag skaffat mig en ny dator och installerat allting. Och det funkar faktiskt. Nästan. Fick just reda på att man behöver en preamp eller mixer också. Men jag väntar mig ju inte längre att någonting faktiskt ska funka så jag är nöjd.

Jag är kanske inte riktigt nöjd faktiskt för att det visade sig att ljudkortet inte passade i datorn först. Nu då hade jag blivit arg. Det var nåt meck där men efter lite väl använd våld bände jag till ljudkortet och datorn lite.

(De tål mer än vad man tror)

Nå barn. Jag hoppas att vi alla har lärt oss något nu. Här är en liten lista.

Tips för att slippa göra min 2 månaders resa genom digital musik och spendera över 10.000 helt i onödan:

1. Läs manualen nogrant, inte för att det funkar bättre, utan för sakens skull.

2. Kålla in forum på internet, och säg inte att du äger ett crack, har du try before buy av något program så håll snattran å va rik och glad.

3. Var inte rädd för att ställa dumma frågor.

4. Ska du vara seriös, börja från grunden, undersök allting först, uptäck inte allting vartefter.

Slut.

BTW. om nån duktig snubbe, studiotekniker eller liknande, har något mer som dom tror kan bli problematiskt. Skriv det gärna. . .

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Läs manualen nogrant, inte för att det funkar bättre, utan för sakens skull.

Jag har nog inte läst en endaste manual 🙂 De flesta programmen har väldigt intuitiva gränssnitt, så manualer behövs sällan. Det är bara om man fastnar som jag brukar ta till den.

4. Ska du vara seriös, börja från grunden, undersök allting först, uptäck inte allting vartefter.

Det går väl inte att veta _allt_ från början? Man börjar ju med den kunskapen man har och lär sig medan man håller på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne du har rätt om manualer. Men faktum är, att läs dom iallafall. ibland står det något begripligt som faktiskt hjälper.

Nä man kan inte veta allting, men om jag hade undersökt lite bättre kanske jag hade börjat med att byta dator och sparat en bra bit pengar och tid.

🙂

fyfan. vad irriterande det har varit. Och fortfarande är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ne du har rätt om manualer. Men faktum är, att läs dom iallafall. ibland står det något begripligt som faktiskt hjälper.

Nä man kan inte veta allting, men om jag hade undersökt lite bättre kanske jag hade börjat med att byta dator och sparat en bra bit pengar och tid.

🙂

fyfan. vad irriterande det har varit. Och fortfarande är.

Jo, det är sant. Tråkigt att höra att det gick som det gick. Förhoppningsvis så får du många trevliga timmar med din nya _fungerande_ DAW. 😎

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Kan inte alla skriva sina teknikfrågor i prosa och imperfekt hädanefter?

typ "det var en mörk och ruggig höstdag och mitt cubase ville inte starta."

Sen kan vi ge ut det som en utbildningsbok till landets musikgymnasium. Ungefär som Selma och Nils Holgerssons resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte alla skriva sina teknikfrågor i prosa och imperfekt hädanefter?

typ "det var en mörk och ruggig höstdag och mitt cubase ville inte starta."

Sen kan vi ge ut det som en utbildningsbok till landets musikgymnasium. Ungefär som Selma och Nils Holgerssons resa.

Det vore vajert 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en mörk och ruggig höstmorgon. Mitt Windows NT snurrade igång med ett raspande ljud. Jag hämtade trött den svarta trögflytande massa, som de kallar kaffe, ur fikarummets astmatiska helvetsmaskin.

Gick in på FORUM och läste detta och blev genast lite gladare. Känner man igen sig eller känner man igen sig? He he he....

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna ritual är väl något av datormusikerns mandomsprov.

Vem har väl inte haft liknande problem...

Sedan är det ju det här med köphysterin.

Först ska man ha dator och sen är man i gång;

ljudkort, inspelningsprogram, midiklaviatur, studiomonitorer, hörlurar, vst instrument, pluggar...

Och lite annat;

gitarr, bas, keyboard, effekter, mixer, plektrum, axelband....

Sen vill man förstås ha....

bättre skrivbord el. studio bänk, bättre stol, två skärmar har man ju hört ska va så bra, vilket i sin tur kräver ytterligare ett grafikkort.

Och några...

mikrofoner för mellan 800 - 3000 kr st men då kommer man ju på att man vill ha....ljudisolering för samma kostnad som ett kommunfullmäktigebesök till en rysk bastu.

Sedan...

fortsätter hysterin i all evighet. Ända skillnaden är att man vill ha "bättre" och dyrare grunkor.

Slutet,

blir alltid ett av två möjliga:

1) Man är världens lyckligaste man/kvinna.

2) Man har prioriterat helt fel, tvingas sälja det mesta för att köpa kycklingvingar och har helt glömt bort att skapa musik mitt i all måste-ha-hysteri.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. Jag ar fått reda på exakt hur stort steget är från att vara jätteamatör som gör saker endast för spelning själv. Till amatör som vill ha uppspelningsbar ljudkvalitet. Skillnaden är gigantisk.

Jag kan säga att jag verkligen inte är i någon köphysteri, för fan. Jag hatar att köpa grejer. Det är mer att det efterhand visar sig vara NÖDVÄNDIGT med en massa grejer.

Ja haha, om alla skrev lite berättelser o sina lidanden i tredjeperson skulle vi säkert kunna ge ut en fungerande, fast rätt idiotisk, lärobok. 😉.

Kan ju börja med detta.

Vad ingen säger att du behöver men som du endå behöver ha om du vill göra okej musik/ljudinspelningar hemma!

Dator. Minimum 1,5ghz helst p4. Mycket Ram. Rejält med minne (helst två hårdiskar för backupfiles och splittetd audio directory). Bra ljudkort:

EMU 0404

Juli@

Audiophile

Eller liknande är perfekt för hemmabruk, bra pris och bra kort.

Musikinstrument, förstärkare, osv. (beroende på vad för musik du gillar, kanske en sampler för hiphop diggare, fast du har säkert redan detta om du börjat fundera på att spela in)

Bra Mjukvara. Cubase eller Logic skuylle jag köra på.

En bra mic. Du måste spela in med något.

En midi synth. Rätt okej grej att ha för lite extra ljud, eller om du vill göra helt elektronisk musik.

Preamp, Mixer. Insignalen blir rätt taskig annars.

BRa hörlurar, Du riskerar rundgång eller leaks om du inte har et par slutna sådana.

Övrig nyttig mjukvara, behövs kanske inte, men vill du tex. skippa de äckliga synthtrummorna måste du skaffa annan mjukvara. Jag använder ACID, och laddar ner grundkomp som jag sedan bygger om eller upp.

Så kanske det kan se ut. ÄR rätt bra att veta det till att börja med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan säga att jag verkligen inte är i någon köphysteri, för fan. Jag hatar att köpa grejer.

Det där sabbar ju en del...underlättar betydligt om man är en utpräglad prylbög. Dessutom måste man vara stenhård i sin attityd: "Vafan...ungarna fick ju kläder förra året...jag MÅSTE verkligen ha den här synten NUUU!!!" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En vacker höstkväll åkte Farbror Kringlan till en studio. Nissarna där skulle hjälpa farbror Kringlan att mixa och visa lite hur man kunde göra. Allt gick bra och skillnaden var stor. Farbror Kringlan såg möjligheten att göra riktigt fet musik av sina alster. Och lyckligtvis, prisa gudarna, fick Kringlan en hel del roliga program av de snälla studioteknikerna.

Kringlan gick hem till alla sina lågbudgetar och installerade Cubase SX Try before Buy, Sonic Foundry 3.0, och Cool Edit. Nu var det bara att sätta igång!

Cubase SX TRY BEFORE BUY? Cubase SX rippat utav warez gruppen H2O?

Använder du även Cool Edit TALIO eller Sonic Foundry PARADOX?

Visst använder nästan alla vi här warez men du råkade göra en tabbe och avslöja det med Try Before Buy version utav Cubase SX.

Ursäkta ifall du tar illa utav detta. Det är inte min mening. Det roliga är att en studio gav dig Cubase SX TRY BEFORE BUY (a.k.a H2O rip)

MvH Rickard

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är ju lite genant..

Jag visste faktiskt itne det tills jag blev flamad 🙂

1337 warex uzer 😉 Muhaha. nää inte bra att säga på användarforum. Regel nummer 5 kanske?

Btw. Skit i det där sista om att det verkar funka. Nu har ljudkortet sackat ihop igen. Inget ljud alls på datorn inget utslag och min behändiga lilla julia kontroller försvinner när man försöker få musen över den.

JAG blir fan tokig.

Den retas med mig för i helvete. Jag skojar itne den försvinner när jag försöker välja den. Det finns ingen annan väg in i programmet heller jag har fanimej kollat och sökt osv.

Inget ljud och ignet att göra åt det. Den sitter stabilt i bussen. ÅÅÅ

Det är ett sånt skämt alltihop. Det ÄR fanimej nån som inte vill att jag ska göra musik däruppe. Så jävla dålig är den väl inte???

Skit i den fär delen om att kort tål mer än vad man tror. Jag måste ha sabbat det det är det enda jag kan komma på. Varför skiten skulle gå å gömma sig vet jag inte.

Har testat att installera om drivrutinerna btw.

Vad säger man.

äh.

Ska inte sitta å bli arg. Det är väl klart att nått pajar? Jag kommer vara världens bästa ljudtekniker när jag väl får allt att funka.

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo. kanske skulle bli prylbög. AHhhH

Alltså, jag är ju fast i ett moment 22.

Om jag skulle kunna tjäna lite pengar på musiken skulle jag kunna skaffa grejerna jag behöver. Men jag behöver ju grejerna för att kunna tjäna pengar på musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att jag klarar mig ganska så fint med min P3 866MHz, så att man måste ha minst 1.5GHz håller jag inte alls med om! Beror ju helt och hållet på vad man gör med burken...

För övrigt kan jag inte riktigt förstå att man köper winXP innan man köper sitt musikprogram... 🙂

När det gäller köphysteri, så går den aldrig över. Hade en liten liten stund när jag kände mig helt nöjd med det jag hade. Schyssta synthar som gör i stort sett allt jag vill och en hyfsad dator. Men sedan kom man på att det var jobbigt att släpa in stereon från vardagsrummet varenda gång man ska mixa nåt och resultatet blev ändå lite varierande, så då fick det bli ett par monitorer... Och då hörde man hur dåligt ljudkortet var, så då måste man ju köpa ett nytt sånt... Och så borde man ju köpa en bra micpreamp... Och så vill jag ju ha en theremin... Och så............ 😉

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SX TRY BEFORE BUY? Cubase SX rippat utav warez gruppen H2O?

Använder du även Cool Edit TALIO eller Sonic Foundry PARADOX?

Gör som Microsoft och kör på RADIUM!

http://www.idg.se/ArticlePages/200411/14/2...733_NOK.dbp.asp

http://www.idg.se/ArticlePages/200411/15/2...339_SOS.dbp.asp

Fast det kanske ska diskuteras här istället:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1028

On Topic: Det där med manualen har du rätt i kringlan! Trots att det inte verkar ge så mycket, finns det alltid något man omedvetet snappar upp! 😆

Redigerat av gol
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan tråkigt..! Tror alla känner igen sig mer eller mindre.. hade också problem med min dator i början. Var snål och köpte en burk i delar, och jag är världens sämsta datortekniker.. Fattar ingenting när det gäller sånt, så det var ju bara att skaffa hjälp av en kille som skulle kunna det där. Så han satte ihop skrället, sen när jag väl skulle installera fanskapet (eftersom han inte hann) så funkade INGENTING. Så jag fick snällt sitta och titta på mina nyinköpta studioprylar i ca 2 veckor (och svära över mina tafatta försök att fixa till det..) tills Metronome (som jobbar som datortekniker) hade tid att titta till burken. Och eftersom allt ska krångla vidare så får han behålla datorn i ytteligare en vecka eftersom det är nåt oförklarligt fel mellan datorn och mitt fina ljudkort... Suck. Men nu har det funkat i ett antal månader iaf.

Shit, nu råkade jag skriva en hel novell.. dock inte med riktigt samma inlevelse som vissa andra..! 😆

Nä, vi får hoppas att du får ordning på grejerna snart så du kan posta lite musik på demo-forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte faktiskt posta lite gammalt. Har ju tre studiomixade låtar. Dock är grundmaterialet kasst. Inspelat med SB Live! och i cubasis VST.

Fast det är helt okej.

kasnke ska göra en hemsida och lägg ut det på. Hittar inte ws_ftp nu dock men endå 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En vacker höstkväll åkte Farbror Kringlan till en studio. Nissarna där skulle hjälpa farbror Kringlan att mixa och visa lite hur man kunde göra. Allt gick bra och skillnaden var stor. Farbror Kringlan såg möjligheten att göra riktigt fet musik av sina alster. Och lyckligtvis, prisa gudarna, fick Kringlan en hel del roliga program av de snälla studioteknikerna.

Kringlan gick hem till alla sina lågbudgetar och installerade Cubase SX Try before Buy, Sonic Foundry 3.0, och Cool Edit. Nu var det bara att sätta igång!

Cubase SX TRY BEFORE BUY? Cubase SX rippat utav warez gruppen H2O?

Använder du även Cool Edit TALIO eller Sonic Foundry PARADOX?

Visst använder nästan alla vi här warez men du råkade göra en tabbe och avslöja det med Try Before Buy version utav Cubase SX.

Ursäkta ifall du tar illa utav detta. Det är inte min mening. Det roliga är att en studio gav dig Cubase SX TRY BEFORE BUY (a.k.a H2O rip)

MvH Rickard

Jag tror att det är fler kommersiella studios än vad man tror som använder sig av crackade program 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha rolig historia som man känner igen sig på många sätt i.. 🙂

vårt mål innan vi började bygga vår studio var att vi skulle klara oss under 5000 per person (vi är tre stycken). Änsålänge ligger notan på mellan 13 och 14 tusen per person... och hela tiden komemr man på nya grejer som man MÅSTE ( 😆 ) ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...