Jump to content
Annons

Hitta tempo för midiloop

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Nog för att Logicmanualen kan vara intressant att läsa men ibland får man bara nog. Nåväl så här är det, jag undrar nämligen varför det inte går att hitta tempo på en Midi loop. Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle behöva vara annorlunda från hur man gör när det gäller audioloopar. Eller är det en bugg? Jag har den senaste Logicversionen.

Det är helt enkelt så att jag letar efter ett passande tempo på en låt jag håller på med. Jag lirar på mina miditrummor istället för att köra med loopar och det helt enkelt för att det blir lättare än att sitta och leta loopar som passar både stilmässigt och framför allt när det gäller tempot. Jag tog bara för givet att det skulle funka på samma sätt som med wav men icke sa nicke det gör det inte. Nån som har nåt tips?

Annons
Postat (redigerat)
ag kan inte riktigt förstå varför det skulle behöva vara annorlunda från hur man gör när det gäller audioloopar.Eller är det en bugg?

För det första : MIDI är information INTE ljud i sig så en midi loop är bara ettor och nollor som säger hämta det och det ljudet och spela dom och dom tonerna.

För det andra : Midi är inte beroende av tempo så du kan valfritt justera tempot till vad du nu en önskar 60 , 100 , 180 , 240 bpm osv osv.

M.a.o Tempot är det DU bestämmer.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Tack Piccazzo jag var nog lite otydlig. Det är nämligen så att jag helt enkelt vill och behöver kunna hitta tempot på samma sätt eller ett liknande sätt som man man använder sig av när det gäller wav.

Varför då kan man ju fråga sig, jo det är så här jag har en låt på g och jag är osäker på vilket tempo jag ska köra den i så därför testar jag olika tempo på mitt digital trumset.

Iom att jag är minst sagt jäkligt kass på att lira trummor så blir det ju lite otajt men själva feelingen lyckas jag ändå fånga. När jag väl lyckat lira in nåt som funkar skapligt även tekniskt sett så vill jag ju quantisera det för att kunna kolla på riktigt om tempot är rätt.

Jag vill alltså inte spela mot klick utan helt enkelt köra helt spontant för att helt enkelt kunna få en chans att fånga det spontana. Jag söker mig alltså bort från klipp och klistra.

Jag har ju snackat en del om att jag håller på att försöka gå över helt till att lira in live videos av mina låtar så det här är ett led i den processen för att så småningom kunna spela in mer omfattande arr med fler instrument. Allt som läggs på ska vara livespelat och ska baseras på en enda livetagning med sång och gura. Gura är ju det enda instrument som jag fixar någorlunda så av den anledningen så blir det i första hand gura för mig. På första tagningen vill jag ju då som man kanske kan förstå inte sitta med lurar.

Att göra på det här sättet är ju ganska lärorikt och skoj oxå iom att man måste lära sig hela låten på alla instrument som ska vara med för att klara att lira in det i hela tagningar.

Får jag till nåt som skulle kunna var nåt riktigt "bra" så skulle jag ju iofs kunna köra comping på waven för att vaska fram det bästa om jag vill men...... I en sån situation så skulle det ju då oxå vara jäkla smidigt om det då fanns comping även för midi men det får man väl oxå titta i stjärnorna efter kan jag tro.

Postat

Det blir ju lite klurigare men om du spelar in trummorna " Flytande " så kan du ju klippa ut en bra tagning , 4 takter och sedan börja dra i tempot tills den loopar ordentligt , framför allt att Kagen och virveln spelar på säg Ett , två osv.Om du nu e någorludna tight bör du få loopen att synka.

Annars kan du ju ta det till överkurs och mappa ut tempo efter din prestation med " Tempo Operations " det e bökigt och tidskrävande men finns ju som ett alternativ.

I en sån situation så skulle det ju då oxå vara jäkla smidigt om det då fanns comping även för midi men det får man väl oxå titta i stjärnorna efter kan jag tro.

När jag loopar en takt och spelar in midi tex Piano så packas alla tagningar i en mapp precis som när jag spelar in sång. 🙂

Postat

OK så det finns en compningsmöjlighet med midin oxå kanske, fasen får ta och läsa lite manual ändå. Jag tycker den är lite si så där och för en som kommer ny till Logic så måste det vara lite bökigt att fån nån vettig hjälp om man inte drar igenom den från pärm till pärm ett par gånger förståss.

Att fatta hur man fixar till så att man med hjälp av ett mapped instrument kan mappa om så att det går att köra ett crappigt Medeli digitaltrumset till och med med AD det fanns inte en chans för mig att ens hitta i manualen. Det hittade jag lite om på nätet och sen fick man ju testa sig fram och svära lite eller rättare sagt ganska mycket 😉 .

Men man får med mycket och väldigt omfattande dokumentation i dom där manualerna och det är kanske inte så vanligt nu för tiden, det får man tacka för.

Det är klart att när man som i mitt fall inte meckar så mycket med Midi så saknar man ju en hel del väldigt viktig info i ämnet iom att behovet att ta reda på hur saker och går till och funkar har ju aldrig varit speciellt stort. Det är väl den största bromsen kan jag tro och det är klart att då är det ju lättare att skylla på manualen kanske iom att man är otålig och vill komma till skott 😛 .

Tack för tips och ha det bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.