Jump to content
Annons

Bäst att micka basgitarr med?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag tänker micka basgitarren, det är en Peavy-combo som låter mkt bra om den inte plågas för hårt.

De alternativ jag redan har är ADK 51, Shure Beta58, SM57 och AKG C1000S. Kan någon av dessa vara bra?

Har sett att det finns en AKG D11-XLR för basinstrument. Ganska billig sak. Googlar man svenskt på den står det nästan ingenting. Nån som testat en dylik?

Nån linekabel kommer vi inta att använda alls, jag har alltid hatat lajnad bas. Likaså vår basist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tänker micka basgitarren, det är en Peavy-combo som låter mkt bra om den inte plågas för hårt.

De alternativ jag redan har är ADK 51, Shure Beta58, SM57 och AKG C1000S. Kan någon av dessa vara bra?

Har sett att det finns en AKG D11-XLR för basinstrument. Ganska billig sak. Googlar man svenskt på den står det nästan ingenting. Nån som testat en dylik?

Nån linekabel kommer vi inta att använda alls, jag har alltid hatat lajnad bas. Likaså vår basist.

Då väljer jag ADK51:an. Du kan ju även testa den i kombination med sm57:an.

Nu vill du ju inte lajna men det kan vara en god idé att blanda in en lajnad signal ihopp med den mickade då det kan vara svårt att fånga upp det lägre frekvenserna med micken ibland. Gillar du inte den lajnade karaktären så skär med Lågpassfilter så att du bara har kvar det låga registrena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm. Jag har bara "råd" med ett spår av 8 till basen när vi spelar in live med Tascamen. Jag skulle ju kunna använda min livemixer och genom den blanda line och micksignal. Men ändå, jag har alltid ändå tyckt att det blir två olika sorts tårtor på varandra med både line och mick. Lyssnar man på bägge var för sig låter det som att basistens anslag är annorlunda, fast det är samma tagning. Basisten försöker ju styra fingrarna efter det ljud han hör i högtalaren. Lineljudet kopplat direkt till PAt tex brukar låta mer som att basisten är nybörjare utan förstånd att "dynamikisera". Jag vill spela in basen med så lite kompressor som möjligt så det inte blir som en nästan helt platt orgelton.

Jag har själv tänkt att ADKn kan passa till jobbet. Funkar den har jag precis alla grejer jag behöver för att spela in en bluesplatta med en blandning av gammalt och modernt sound.

Får jag bara tillträde till den gamla före detta studion (numera replokal) så blir allt kalas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan ställt frågan i tidigare trådar.

Ställ följdfrågor i de trådarna. Annars börjar det ju om hela tiden.

Ursäkta... Tycker inte jag fått nåt bra svar förut, eller så har inte jag formulerat frågan vettigt. Har nog i alla fall inte preciserat vilka alternativ jag har att micka just basgitarren. Jag får ofta inte sökmotorn att hitta mina gamla inlägg heller, ibland går det bättre att hitta dem med google. Det kanske går att ta bort den här tråden. Jag vill inte ställa till jävelskap.

Frågor om Digitalportan vet jag inte alls var jag ska posta, nån sån avdelning finns inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade var att du skulle fortsätta posta följdfrågor i de trådar du redan startat i respektive ämne. Det blir så mycket enklare att bidra om man samtidigt kan läsa vad som redan skrivits i ämnet.

Klicka på ditt namn till vänster om ditt eget inlägg så får du upp en meny. Där kan du välja att visa alla trådar du själv skapat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag menade var att du skulle fortsätta posta följdfrågor i de trådar du redan startat i respektive ämne. Det blir så mycket enklare att bidra om man samtidigt kan läsa vad som redan skrivits i ämnet.

Klicka på ditt namn till vänster om ditt eget inlägg så får du upp en meny. Där kan du välja att visa alla trådar du själv skapat.

Hittade bara fem trådar där? Och bara denna senaste om basmickning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade fler än så och åtminstone två av dem berör ämnet mikrofoner till basstärkare:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=56541&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=57602&hl=

De där trådarna har försvunnit för mig, hade inte ens läst svaren på min egen fråga! Om jag klickar på mitt nick, och sen klickar runt där inne så hittar jag inte mer än 4, 5 trådar hur jag än gör. Helt omöjligt. Har flera ggr försökt lista ut hur jag ska hitta tillbaka till mina egna trådar.

Måste gå en kurs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade fler än så och åtminstone två av dem berör ämnet mikrofoner till basstärkare:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=56541&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=57602&hl=

De där trådarna har försvunnit för mig, hade inte ens läst svaren på min egen fråga! Om jag klickar på mitt nick, och sen klickar runt där inne så hittar jag inte mer än 4, 5 trådar hur jag än gör. Helt omöjligt. Har flera ggr försökt lista ut hur jag ska hitta tillbaka till mina egna trådar.

Måste gå en kurs!

Ja du kan ju göra en sökning filtrerad med ditt namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade fler än så och åtminstone två av dem berör ämnet mikrofoner till basstärkare:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=56541&hl=

https://www.studio.se/index.php?showtopic=57602&hl=

De där trådarna har försvunnit för mig, hade inte ens läst svaren på min egen fråga! Om jag klickar på mitt nick, och sen klickar runt där inne så hittar jag inte mer än 4, 5 trådar hur jag än gör. Helt omöjligt. Har flera ggr försökt lista ut hur jag ska hitta tillbaka till mina egna trådar.

Måste gå en kurs!

Ja du kan ju göra en sökning filtrerad med ditt namn.

Nu plötsligt tror jag att jag fattar, man ska klicka på nedåtpilen och sen medlemmens trådar...

Nu förstår jag varför jag magrat, jag har nog suttit vid datorn dygnet runt och skrivit. Nu kan jag nog hålla mig till en tråd i taget om samma ämne. Skämsel och pino...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...