Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

nån som vet någon riktigt bra dist/overdrive som inte färgar ljudet, jag använder en gibson lespaul och en superlead top, och tubescreamer tycker jag grötar ihop ljudet och försämrar strängseparationen, den bästa jag har hittat hitils är yngwie malmsteens dod men den lägger till lite för mycke diskant. nån som känner till den ultimata pedalen?

Annons
Postat
nån som vet någon riktigt bra dist/overdrive som inte färgar ljudet, jag använder en gibson lespaul och en superlead top, och tubescreamer tycker jag grötar ihop ljudet och försämrar strängseparationen, den bästa jag har hittat hitils är yngwie malmsteens dod men den lägger till lite för mycke diskant. nån som känner till den ultimata pedalen?

Jag har spelat g länge och kommit fram till samma sak som du, de flesta pedalerna sabbar ljudet mer än de tillför. Hittade dock en för nåt år sen som antagligen blir den jag aldrig kommer att byta ut, en FULL - DRIVE 2 by Fulltone USA. Handbyggda skitbra grejor. Man kan ha disten på och ändå få dynamik i ljudet, dra ner lite på gitarren och det blir lite halvrent så där. Den har tre olika lägen/ljud på en microbrytare och förutom av/på finns en till stompknapp för boost, med den på kan jag få Santanaliknande ljud ur telecastern o Hot Rodden.

Man kan mata den med 9 eller upp till 18 volt för olika ljud. Kör man på batteri håller det ganska länge, ibland live kan det vara skönt att slippa adaptersladdar å skit.

Spelar man hårdrockigt kan det vara ide att ha den på hela tiden och använda förstärkaren kanalbytsknapp för solohöjning.

Gå in i nån musikaffär å prova. Fulltone har andra varianter på handbyggda kvalitetsdosor till gitarr.

Postat

Är detta möjligt?

Måste det inte vara nån sorts diodklippning, eller rör som jobbar för att du ska få dist överhuvudtaget?

om du inte kör nån volume boost som trycker på

försteget på stärkaren

Postat (redigerat)
Själv letar jag efter en delaypedal som ekar så lite som möjligt. Några tips?

TC-s nya Nova Delay är det första gitarrdelay jag provat som inte låter skit, funkar kanon på send o return, ändrar ljudet noll när det är avslaget. Man kan slå in tempot på strängarna, eller med foten. Man kan ha ett tempo, men få ekot i trioler, mkt användbart. Har kul baklängesfunktion om man vill knäppa sig. Man kan steglöst välja sound från tape, digitalt, eller analogt. Jag kör mit emellan analogt och digitalt för att det inte ska bli för vasst. Tape blir för murrigt tycker jag. Ljudet blir lika snyggt direkt i förstärkaren som när man lägger delayet i mixern, jag har ett TC där med så jag kan jämföra.

Den har ett sorts stereoläge också där ekoknallarna sakta vandrar fram och tillbaka som om nån satt och vred på en panorering. (då åste man ha två förstärkare förstås)

Spelar man ett solo med ekot på och stänger av det när man börjar kompa klingar all soloknallarna ut fast man stängt av. På andra pedalre huggs de ju av på ett fult vis.

Man kan även ställa gain, den passar alltså även att sätta direkt på gitarrsladden, fast på send o return är det mkt bättre. Min gamla Boss funkade inte alls på send o return, en massa brus och värdelöst ljud blev det.

Om man som jag, ibland spelar med full vrålgain på både förstärkare och distar, då brukar inget delay funka alls, tonerna knökar ihop sig det låter skit. Men den här TC funkar verkligen perfekt.

Men att få lite/svagt eko går väl med vilken dyngpedal som helst om man drar ner ekovolymen? Problemet kanske är att du kör med pedalen mellan gitarr och ingång på förstärkaren? Då brukar ekona stapla sig på varann på ett fult sätt, det funka bara om man spelar med väldigt rent ljud, och gitarrens volym på fullt hela tiden. Och som jag skrev, tex min gamla Boss digital delay var inte anpassad för send o return, det blev helt fel.

En tumregel är att alla pedaler som inte går att få ljudet igenom dem, utan batteri eller adapter är sämre. Då går ljudet genom nåt kretskort även när de är avslagna, inte bra. True bypass kallas det när det är bra.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Aha, booster! Efter lite kaffe tror jag att jag anar hur du menar. Jag hade själve en DOD booster för länge sen, jag ville enbart förstärka gainen, som att kunna vrida på gitarrpoten lite mer än till fullt, jag ville inte ändra det ljud jag hade, bara mer kräm så att säga. DOD-pedalen gjorde det, men för lite tyckte jag, det blev inte så stor skillnad. Sen fick jag tag på nåt som kallades Bluester, den förstärkte skitmycket utan att förändra/färga ljudet alls, funkade bra till rör-Marshall som jag hade på den tiden. Den hade av/på och en gummiklädd volratt så man kunde gasa den med foten. Vet inte om de finns längre.

Annars så kan jag nämna att gitarrpolarn som spelar Gibson och Marshall eller Mesa köper, provar och säljer distar varje vecka, en han fastnat för är den enkla RAT, en riktig klassiker.

Jag själv har även en Electro Harmonix Double Muff fuzzbox, den är billig och låter mkt bättre och mjukare än alla fräsande fuzzar jag testat. Man kan ha antingen en fuzz, eller två seriekopplade. (I samma dosa alltså) Den är nog helt outstanding om man vill ha fuzz som det går att spela med. Ofta hör man ju inte skillnad på varken toner eller ackord med fuzz, det bara fräser.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

I senaste numret av Fuzz testade dom ODR-1 och ODR-2 från www.skrydstrup.com där testaren just påpekade att dom var extremt neutrala i sin OD-karaktär, på ett sätt han inte stött på tidigare.

Postat (redigerat)

Jag klistrar in från min tråd om pedaltester här:

-Jag vill tipsa om två användare på youtube som grundligt testar en ansenlig mängd pedaler. Visst är youtube inte bäst i ljudväg, men man får ändå ett bra hum om hur pedalerna låter. En bra guide tycker jag eftersom musikaffärer sällan har ett stort sortiment hemma. Det ska tilläggas att jag är väldigt nördig när det gäller tester så jag älskar att gå igenom sånt här. Själv så provar jag och jämför så mycket jag kan innan jag ska skaffa nytt.

Först ut är Proguitarshop med en mängd populära pedaler:

http://www.youtube.com/profile_videos?p=r&...emos&page=9

Sedan har vi Gearmanndude. Personen bakom detta alias kan inte vara någon annan än självaste Jack Black. Rätta mig om jag har fel. Rösten, de bastanta händerna och humorn... Döm själva.

Här är hans pedaltester, dessutom med några egentillverkade. Många bra shootouts och jämförelser:

http://www.youtube.com/profile_videos?user=gearmanndude

Trådskaparen eftersöker transparenta pedaler och Barber electronics är mitt tips.

Efter att ha lyssnat så köpte jag en Barber electronics Small Fry pedal. Utan tvekan är det den bästa overdivepedalen jag någonsin har provat! Många funktioner, handbyggd, true bypass mm: http://www.youtube.com/watch?v=vyNN0LwNgvo&NR=1

Barber gör även pedalen LTD overdrive som är väldigt transparent: http://www.youtube.com/watch?v=E3vDPnUtNu8...feature=related

Redigerat av Magpie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.