Jump to content
Annons

Windows XP på en Macbook - Hur fungerar det för musik?


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hej!

Jag ska investera i en ny laptop vilken ska ersätta en stationär i studion. Jag har kikat på Frost AMC Mobile & de nya Macbook. Eftersom jag på sikt vill byta till Mac överhuvudtaget så lutar det starkt åt det hållet.

Nu till frågan: Jag har fortfarande mycket programvara som jag vill använda i Win XP miljö och har förstått att detta går att göra med Apples bootcamp. Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag är inte så bekymrad över prestandaförluster eftersom jag går från en förhållandevis långsam PC till Macbook men hur fungerar det med ljudkort och latency. Jag ska införskaffa ett nytt mobilt ljudkort när jag ändå håller på, så jag har möjligheten att välja något som fungerar.

Mvh,

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag ska investera i en ny laptop vilken ska ersätta en stationär i studion. Jag har kikat på Frost AMC Mobile & de nya Macbook. Eftersom jag på sikt vill byta till Mac överhuvudtaget så lutar det starkt åt det hållet.

Nu till frågan: Jag har fortfarande mycket programvara som jag vill använda i Win XP miljö och har förstått att detta går att göra med Apples bootcamp. Vad har ni för erfarenheter av detta? Jag är inte så bekymrad över prestandaförluster eftersom jag går från en förhållandevis långsam PC till Macbook men hur fungerar det med ljudkort och latency. Jag ska införskaffa ett nytt mobilt ljudkort när jag ändå håller på, så jag har möjligheten att välja något som fungerar.

Mvh,

Bo

Jag kör Cubase4 under WinXP på en MacBook när jag arbetar mobilt. Tycker det går smidigare än att köra Cubase under MacOSX faktiskt. Jag har ett TC Konnekt Live-ljudkort som jag kopplar till denna. MacBooken är definitivt den stabilaste bärbara PC jag någonsin använt för musikbruk 😛 Kanske inte snabbast på marknaden... men det funkar finfint om man inte tänker sej att köra med det interna ljudkortet. Då bör man istället köra MacOS X

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program är det du vill köra?

Nästan alla musikprogram jag har (Cubase, Reason, Finale, ReCycle, LAME och alla mina pluggar) finns i Mac-version.

Personligen kör jag några få program genom virtuell maskin (VMware Fusion) med Windows XP, istället för att använda BootCamp.

Då behöver jag bara starta XP för småsaker t ex Mp3tag. Förut körde jag Paint Shop Pro en hel del i XP, men Pixelmator på Macen löser det mesta snabbare än vad det tar att boota upp Windows. 😛

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en gammal version av Nuendo. På sikt tänkt att införskaffa Cubase Studio 4 till Mac OS X. Men så är det en rad plugins vilka jag har enbart till PC. Känns lite trist att inte kunna använda dem på en ny dator, därför tänkte jag på detta med att köra XP på Mac:en.

Vilka program är det du vill köra?

Nästan alla musikprogram jag har (Cubase, Reason, Finale, ReCycle, LAME och alla mina pluggar) finns i Mac-version.

Personligen kör jag några få program genom virtuell maskin (VMware Fusion) med Windows XP, istället för att använda BootCamp.

Då behöver jag bara starta XP för småsaker t ex Mp3tag. Förut körde jag Paint Shop Pro en hel del i XP, men Pixelmator på Macen löser det mesta snabbare än vad det tar att boota upp Windows. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bo: Den nya Macboken har inte firewire, men det antar jag att du redan känner till 🙂

Kan egentligen inte yttra mig om den nya Macbooken eftersom jag inte har testat den, men jag har däremot grillat nya Macbook Pro den senaste veckan. Det som huvudsakligen skiljer de båda åt (förutom fysiskt format, skärm osv) är att Macbook Pro har Firewire och två grafikkort. Och det senare är inget av betydelse för musikmakare. I alla fall inte ännu.

Windows rullar på precis hur bra som helst, precis som i tidigare Macbook Pro. MEN. I Pron:n fall så finns det uppenbara brister i hanteringen av firewire. Mer om det i testet vi skickar till tryck imorgon, ute i Studio 10-08 😄

Planerar du att använda usb-ljudkort till Macbook så bör det fungera alldeles utmärkt, om du är beredd på att styrplattans drivrutin i Windows ännu är lite vinglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows rullar på precis hur bra som helst, precis som i tidigare Macbook Pro. MEN. I Pron:n fall så finns det uppenbara brister i hanteringen av firewire. Mer om det i testet vi skickar till tryck imorgon, ute i Studio 10-08 😄

Hehe, snygg cliffhanger där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag hade missat att nya Macbook saknar firewire. Vad tråkigt. Med bara två USB portar blir anslutningsmöjligheterna inte så lysande precis. Trist.

Är prestandaskillnaden stor mellan de båda modellerna (macbook / pro)? Vad jag kan se utifrån de tekniska specifikationerna är det inte några våldsamma skillnader.

Bo: Den nya Macboken har inte firewire, men det antar jag att du redan känner till 🙂

Kan egentligen inte yttra mig om den nya Macbooken eftersom jag inte har testat den, men jag har däremot grillat nya Macbook Pro den senaste veckan. Det som huvudsakligen skiljer de båda åt (förutom fysiskt format, skärm osv) är att Macbook Pro har Firewire och två grafikkort. Och det senare är inget av betydelse för musikmakare. I alla fall inte ännu.

Windows rullar på precis hur bra som helst, precis som i tidigare Macbook Pro. MEN. I Pron:n fall så finns det uppenbara brister i hanteringen av firewire. Mer om det i testet vi skickar till tryck imorgon, ute i Studio 10-08 😆

Planerar du att använda usb-ljudkort till Macbook så bör det fungera alldeles utmärkt, om du är beredd på att styrplattans drivrutin i Windows ännu är lite vinglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag hade missat att nya Macbook saknar firewire. Vad tråkigt. Med bara två USB portar blir anslutningsmöjligheterna inte så lysande precis. Trist.

Bör väl också nämnas då att den förra modellen (vita) som fortfarande säljs har Firewire. Men där finns ju bara en CPU-hastighet att välja på och grafikkortet har betydligt sämre prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Windows rullar på precis hur bra som helst, precis som i tidigare Macbook Pro. MEN. I Pron:n fall så finns det uppenbara brister i hanteringen av firewire. Mer om det i testet vi skickar till tryck imorgon, ute i Studio 10-08 🙂

Ojdå! Det låter ju inte alls särskilt lockande....och jag som precis har beställt en macbook pro för att köra den ihop med mitt firwireljudkort (RME fireface 400)....usch jag hoppas verkligen att det kommer att fungera. Efter alla saker man har hört om agerechipen så är jag lagom nervös...

Men det får väl bli att skicka tillbaks den helt enkelt ifall den inte funkar.

Oldberg: Jag förstår om du kanske inte vill/kan avslöja något om firewirekompatibiliteten i nya Mpb innan tidningen landar i butikerna, men all information som du kanske kan tänka dig att delge är vamt välkommen 😆

Någon annan som har snappat upp någon om hur firewire funkar i de nya macbook pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gorlum, min anmärkning gäller "bara" Windows.

Ahhh.....ok. Tusen tack, då kanske jag kan slappna av lite igen 😄 Jag kommer nog bara köra mina musikprojekt under osx. Surt dock om man skulle vilja köra något enstaka program som kräver firewire i xp.

BoGabrielNurmi: Vi kör windows under både bootcamp och paralel desktop på jobbet, och det funkar tiptop, vi har inte haft en enda krasch än så länge (köpte in burkarna i början av året). Tyvärr kan jag inte uttala mig om de nya macbooksen dock. Jag räknar med att få min egen nya macbook pro imorrn eller på måndag, och då kan jag testa att köra samplitude 9 på den med bootcamp i xp och berätta här hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...