Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har fÄtt nyss om en kÀllarlokal som stÄr för uthyrning, taket Àr 2.20 högt, hur mycket isolering behövs det för att ljuddmpa en kÀllarlokal sÄ att det inte hörs uppÄt.

Min tanke var att man sÀtter upp 2 trÀvÀggar i ett hörn och gör ett litet trumbÄs, inte mer Àn 6-7 kvm2, och sen lÀgger minst 20 cm i taket, men rÀcker det eller behövs det mer ?

Redigerat av Desecrated
Annons
Postat
Jag har fÄtt nyss om en kÀllarlokal som stÄr för uthyrning, taket Àr 2.20 högt, hur mycket isolering behövs det för att ljuddmpa en kÀllarlokal sÄ att det inte hörs uppÄt.

Min tanke var att man sÀtter upp 2 trÀvÀggar i ett hörn och gör ett litet trumbÄs, inte mer Àn 6-7 kvm2, och sen lÀgger minst 20 cm i taket, men rÀcker det eller behövs det mer ?

Din tanke om ett litet rum Àr bra för isoleringssynpunkt men kass för ljudet.

Trummorna kommer lÄta instÀngt av naturliga skÀl.

Tjockleken pÄ isoleringen blir inte sÄ viktig nÀr det handlar om isolering. Mer att det Àr tungt i kombination med att det Àr tÀtt som en trycktank.

Den största vinsten fÄr du genom ett flytande golv under trumsetet sÄ att du eliminerar vibrationer som kan gÄ via golvet, upp genom reglar och stommar i huset.

Det finns en del DIY om dett pÄ forumet frÄn folk som byggt flytande golv.

Bygg ett tungt tak som Àr tÀtt.

LÀmna en regeltjocklek med luftspalt, i med 70 mm isolering och sÀtt tre lager gips i taket som du tÀtar i alla skarvar.

Bygg ett fritt flytande golv.

Detta ger dig mest bang for the buck!

Peace!

/Cruncharn'

Ps.

Tyst mellan rum frÄn ett akustiskt trumset......, det Àr skrönor!

Men det gÄr att göra bÀsta möjliga!

Postat

GÄr det att isolera ett rum sÄ att ett akustiskt trumset inte blir ett störningsmoment till grannar som bor direkt ovanpÄ eller Àr det en omöjlighet ?

Postat
GÄr det att isolera ett rum sÄ att ett akustiskt trumset inte blir ett störningsmoment till grannar som bor direkt ovanpÄ eller Àr det en omöjlighet ?

Det gÄr men i praktiken Àr det en omöjlighet , Tjocka Tjocka vÀggar/tak och golv Àr vad som krÀvs.

Postat
hur dyrt ?

AssÄ....

Det blir ju sluten betongbunker som gÀller för att helt isolera...

Tror det Àr ganska dyrt Àven om man gör det sjÀlv?

Tag kontakt med en byggfirma och be dom rÀkna efter ett ISO-vÀrde pÄ vÀggar och tak dÀr du förklarar hur mÄnga dB du vill ska dÀmpas.

Lycka till!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.