Jump to content
Annons

marshall brus


rockstone

Recommended Posts

Annons

Jag är för bakis just nu för att tänka ohm så det får någon annan ta. Men hur låter bruset? Skulle du kunna lägga upp ett ljudexempel? Är det bara när volymen är hög som du får brus eller annars också? Kan det vara ett rör som spökar? Brusar det hela tiden eller bara när förstärkaren är varm?

Mvh Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

MEN om man ställer in toppen på 4 ohm och kopplar till en låda på 8 ohm så kan det väll inte va bra för stärkaren?

Det är inte så farligt faktiskt. Det är värre om du kopplar en topp på 8 ohm med en låda på 4 ohm. Då blir det alldeles för lite motstånd för toppen och det kan leda till kortslutning. Eller rättare sagt det blir en kortslutning hela tiden......men den behöver inte gå sönder för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta rätt på nån bra servicetekniker som inte är så dyr. Marshall är kända för att det blir lite kallödningar då och då pga av de blir så heta. Jag har turen att ha en skitsäker tekniker/gitarrbyggare nära Ljusne, han har all service åt tex Musikbörsen Gävle. En Marshallförstärkare är väl värd lite omvårdnand av ett proffs. Bruset kan sitta var som helst, kan vara ett dåligt rör, svårt att leta sånt själv om man inte är van. Byt inte förstärkare, Marshall är grymma grejer när de är som de ska. Som jag ser det är Mesa Boogie och alla andra dyra apparater trots allt bara kopior på orginalet Marshall. Visste ni att det var tack vare Jimi Hendrix som Marshallförstärkaren skapades av en radioreperatör i England?

PS. Alla rörförstärkare får lite kallödningar och oljud emellanåt, lätt fixat av de som jibbar med det dagligen. Sen får man ett mycket bättre ljud och törs lita mer på att den kommer att funka. En skön känsla. DS

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Leta rätt på nån bra servicetekniker som inte är så dyr. Marshall är kända för att det blir lite kallödningar då och då pga av de blir så heta. Jag har turen att ha en skitsäker tekniker/gitarrbyggare nära Ljusne, han har all service åt tex Musikbörsen Gävle. En Marshallförstärkare är väl värd lite omvårdnand av ett proffs. Bruset kan sitta var som helst, kan vara ett dåligt rör, svårt att leta sånt själv om man inte är van. Byt inte förstärkare, Marshall är grymma grejer när de är som de ska. Som jag ser det är Mesa Boogie och alla andra dyra apparater trots allt bara kopior på orginalet Marshall. Visste ni att det var tack vare Jimi Hendrix som Marshallförstärkaren skapades av en radioreperatör i England?

PS. Alla rörförstärkare får lite kallödningar och oljud emellanåt, lätt fixat av de som jibbar med det dagligen. Sen får man ett mycket bättre ljud och törs lita mer på att den kommer att funka. En skön känsla. DS

Mycket bra tips!

Men kallödningar har väl inget med att stärkaren blir varm att göra? En kallödning (har jag för mig från skolan i alla fall) är väl när man löder på tennet direkt, istället för att värma upp lödplatsen först och sen låta tennet "smälta" på?

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta rätt på nån bra servicetekniker som inte är så dyr. Marshall är kända för att det blir lite kallödningar då och då pga av de blir så heta. Jag har turen att ha en skitsäker tekniker/gitarrbyggare nära Ljusne, han har all service åt tex Musikbörsen Gävle. En Marshallförstärkare är väl värd lite omvårdnand av ett proffs. Bruset kan sitta var som helst, kan vara ett dåligt rör, svårt att leta sånt själv om man inte är van. Byt inte förstärkare, Marshall är grymma grejer när de är som de ska. Som jag ser det är Mesa Boogie och alla andra dyra apparater trots allt bara kopior på orginalet Marshall. Visste ni att det var tack vare Jimi Hendrix som Marshallförstärkaren skapades av en radioreperatör i England?

PS. Alla rörförstärkare får lite kallödningar och oljud emellanåt, lätt fixat av de som jibbar med det dagligen. Sen får man ett mycket bättre ljud och törs lita mer på att den kommer att funka. En skön känsla. DS

Mycket bra tips!

Men kallödningar har väl inget med att stärkaren blir varm att göra? En kallödning (har jag för mig från skolan i alla fall) är väl när man löder på tennet direkt, istället för att värma upp lödplatsen först och sen låta tennet "smälta" på?

//Fredster

Vet inte o kallödningar är rätt uttryck, men lödningarna kan bli så heta, speciellt runt rörhållarna att lödningen smälter, lödtennet rinner bitvis bort. När förstärkarna blir gamla kan det vara dags att byta ut kondensatorerna, de torkar ut med åren och fungerar sämre. En helgenomgång av en stärkare behöver inta vara så dyrt, då ingår oftast att BIASen justeras, det har med trimningen av rören att göra. Min servicesnubbe nämnde några billiga rör man absolut aldrig skulle montera de var en katastrof jämfört med "rätt" rör.

Det kan ju bli glapp i kretskorten med. En grej man kan försöka själv är ju att pysa i kontakspray i alla pottarna, och kanske på ingångarna. Står pottarna stilla lång tid är det stor risk för oxid.

En annan grej man kan missa är att man måste ha en riktig högtalarkabel mellan toppen och lådan, man kan ju spela på en gitarrkabel utan att tänka på det. Gasar man då på hårt kan det bli kortis i gitarrkabeln och stärkarn kan ta stryk. Gitarrkabelns tunna ledare stjäl även effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta rätt på nån bra servicetekniker som inte är så dyr. Marshall är kända för att det blir lite kallödningar då och då pga av de blir så heta. Jag har turen att ha en skitsäker tekniker/gitarrbyggare nära Ljusne, han har all service åt tex Musikbörsen Gävle. En Marshallförstärkare är väl värd lite omvårdnand av ett proffs. Bruset kan sitta var som helst, kan vara ett dåligt rör, svårt att leta sånt själv om man inte är van. Byt inte förstärkare, Marshall är grymma grejer när de är som de ska. Som jag ser det är Mesa Boogie och alla andra dyra apparater trots allt bara kopior på orginalet Marshall. Visste ni att det var tack vare Jimi Hendrix som Marshallförstärkaren skapades av en radioreperatör i England?

PS. Alla rörförstärkare får lite kallödningar och oljud emellanåt, lätt fixat av de som jibbar med det dagligen. Sen får man ett mycket bättre ljud och törs lita mer på att den kommer att funka. En skön känsla. DS

Halt stoppppppå belägg. Marshall är inte orginalet utan Marshall kopierade Fender rakt av till en början. Det där med "tack vare Jimi finns Marshall" är jag lite skeptiskt till för Marshall fanns innan Jimi blev "The Jimi Hendrix ".(men ska kolla det )

Sorry vill inte vara den som är den men vill bara straigta upp faktan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Leta rätt på nån bra servicetekniker som inte är så dyr. Marshall är kända för att det blir lite kallödningar då och då pga av de blir så heta. Jag har turen att ha en skitsäker tekniker/gitarrbyggare nära Ljusne, han har all service åt tex Musikbörsen Gävle. En Marshallförstärkare är väl värd lite omvårdnand av ett proffs. Bruset kan sitta var som helst, kan vara ett dåligt rör, svårt att leta sånt själv om man inte är van. Byt inte förstärkare, Marshall är grymma grejer när de är som de ska. Som jag ser det är Mesa Boogie och alla andra dyra apparater trots allt bara kopior på orginalet Marshall. Visste ni att det var tack vare Jimi Hendrix som Marshallförstärkaren skapades av en radioreperatör i England?

PS. Alla rörförstärkare får lite kallödningar och oljud emellanåt, lätt fixat av de som jibbar med det dagligen. Sen får man ett mycket bättre ljud och törs lita mer på att den kommer att funka. En skön känsla. DS

Mycket bra tips!

Men kallödningar har väl inget med att stärkaren blir varm att göra? En kallödning (har jag för mig från skolan i alla fall) är väl när man löder på tennet direkt, istället för att värma upp lödplatsen först och sen låta tennet "smälta" på?

//Fredster

Vet inte o kallödningar är rätt uttryck, men lödningarna kan bli så heta, speciellt runt rörhållarna att lödningen smälter, lödtennet rinner bitvis bort. När förstärkarna blir gamla kan det vara dags att byta ut kondensatorerna, de torkar ut med åren och fungerar sämre. En helgenomgång av en stärkare behöver inta vara så dyrt, då ingår oftast att BIASen justeras, det har med trimningen av rören att göra. Min servicesnubbe nämnde några billiga rör man absolut aldrig skulle montera de var en katastrof jämfört med "rätt" rör.

Det kan ju bli glapp i kretskorten med. En grej man kan försöka själv är ju att pysa i kontakspray i alla pottarna, och kanske på ingångarna. Står pottarna stilla lång tid är det stor risk för oxid.

En annan grej man kan missa är att man måste ha en riktig högtalarkabel mellan toppen och lådan, man kan ju spela på en gitarrkabel utan att tänka på det. Gasar man då på hårt kan det bli kortis i gitarrkabeln och stärkarn kan ta stryk. Gitarrkabelns tunna ledare stjäl även effekt.

AHA! det är DÄRFÖR man inte ska koppla vanlig gitarrkabel mellan topp och låda!

Ja så bra, då slipper jag kolla upp det =)

tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju en massa saker so påverkar ljudet. Har man flera gitardosor, distar osv kan de påverka ljudet rejält även om de inte är påslagna eftersom den svaga gitarrsignalen ändå går igenom nåt kretskort. Jag använder enbart gitarrpedaler med sk "true bypass" de påverkar inte ljudet när de är avslagna. En ssån pedal kan man ta ur batteriet ur och de släpper ändå igenom ljudet i avslaget läge. Jag har en Boss stämdosepedal, den är inte true bypass, den pluggar jag i med en kort sladd från ingång nr två på Fenderstärkaren, finns ju lika på Marshall. Då blir det visserligen inte tyst när man stämmer, men ljudet blir anings klarare. Har man ett gäng pedaler, men oftast spelar typ med ett bra kompljud utan nån extradist påslagen eftersom stärkaren i sig låter så bra med full gain, så kan man testa att mit i en låt dra ur gitarrkabeln ur första dosan och plugga in den direkt i förstärkaren. Ibland kan skillnaden i ljud till det bättre bli enorm. En dist jag använder heter Fulltone, de är handbyggda fina grejer med true bypass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...