Jump to content
Annons

Bra musikaffär i New York?


alabalakala

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Ruby's music är väl en välrenomerad shop för de som har råd. Ska man ha en 50-tals Martin är det säkert rätt ställe. Vill man ha en billig Mexico strata är det nog inte det. Jag har aldrig varit där men skulle nog försöka hitta dit om jag kom till New York även om det bara var för turistandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

farago (oregistrerad)
Tjena.

Ska snart åka till usa och behöver få lite tips om schyssta musikaffärer i New York. SamAsh och guitarcenter känner jag till men vad finns det mer? Någon som själv varit där och kan rekomendera något?

B&H Photo Video är i mina ögon givet. De har dåligt med instrument men desto mer med tillbehör! Sjukt cool affär dessutom som är en upplevelse i sig självt. Alla varor skickas till kassan genom gångar i taket. Måste upplevas. Har allt inom teknik och mycket PA, mickar, ljudkort, mixer m.m

Ligger dessutom nära Empire State Building som är ett annat givet besök?

Trevlig resa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Samash (gitarraffären) på 48th street tycker jag personligen inte är någon höjdare. Jag råkade ut för en riktigt sliskig säljare där så kanske det bara är därför.

Guitarcenter ligger på 14:th street och har betydligt trevligare personal och större utbud. Om du går till GC så be att få snacka med Rubes (manager) eller Jess och hälsa från mig (Mathias, the viking) och be att de ger dig tips på var du ska gå för att se bra band och äta god mat (korv på Criff Dog, mmmm, fråga efter det 😛 ). Annars ligger både Manny´s music och Rudy´s music stop (trevligt ställe) några meter från Samash på 48th street så när du ändå är där så går du dit också.

Kort och gott, gå till 14:th street (5-6 ave har jag för mig) och 48:th street (typ någonstanns mellan 7 och Broadway tror jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitarcenter är bra, stort utbud. Jag har hört att de ägs av musicians friend, eller av samma bolag eller hur det nu är? Någon får gärna rätta mig. Men iaf så gör det att man kan kolla ungefär vad som finns (kan finnas 😛) på hemsidan.

Tänk också på att större musikkedjor, så som GC t.ex, har anställda som jobbar så att de får betalt beroende på hur mycket de säljer typ. Så om han lyckas lura i dig att köpa den dyrare gitarren så får han några extra slantar i fickan än om du köpt den lite billigare.

Finns Guitar Workshop i NY? Jag har ingen aning, men om så är fallet så är det en jättebra affär, mysig och bra och som inte jobbar som (som tidigare nämnt) de större kedjorna!

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

är ju klart värt ett besök 😄

MATHIAS-ROCKAWAY-BEACH.jpg

Jag ser ingen bild 😄. Är det mitt eller ditt fel? 😛

Kanske är jobbet som blockar..... nedra jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

HÄR är hemsidan. Rudy´s har en liten affär hundra meter från den som ligger på 48th street, men den måste du nästan fråga om adressen till. Det är inte ingång från gatan, du måste ta hiss för att komma dit. Där har de ett gäng snyyygga förstärkare och gitarr-mickar och annat smått och gott 😛 Vad ska du handla förresten?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog lika bra det, hade nog inte laddat upp en bild på mig själv om jag var nykter 🙂

Haha 😛

Nu e jag hemma och ser bilden 😎

Fin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var själv på Guitar Center i somras. Satt en timme och provspelade alla olika studiomonitorer...

Som sagt grym affär.

Sen skulle jag köpa en SM58 men då sa säljaren att jag inte skulle köpa sån amerikansk skit 😛

så han övertalade mig att ta en AKG D5 istället (samma pris 99$).

Hoppas jag gjorde rätt - iofs är det ganska basigt ljud i D5:an, men om man skär lite i botten låter den bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var själv på Guitar Center i somras. Satt en timme och provspelade alla olika studiomonitorer...

Som sagt grym affär.

Sen skulle jag köpa en SM58 men då sa säljaren att jag inte skulle köpa sån amerikansk skit 😛

så han övertalade mig att ta en AKG D5 istället (samma pris 99$).

Hoppas jag gjorde rätt - iofs är det ganska basigt ljud i D5:an, men om man skär lite i botten låter den bra.

Bättre marginal på AKG:n ?

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Guitar center (W14:th St, mellan 5:e och 6:e)

2. Manny's, ägs av SamAsh men har trevligare personal. (W48:th, mellan Broadway och 6:e)

3. SamAsh (tvärsöver gatan från Manny's) Ligger dessutom fler affärer på gatan, har dock inte varit inne där.

Kom ihåg att testa just det exemplaret du köper, helst innan du betalar och lämnar affären!

(Himla krångligt att fixa returer/garanti från Sverige, tillräckligt krångligt från hotell i USA då butikerna gärna lämnar över ansvaret på producenten. Ifall det krånglar ska man kräva att prata med managern i butiken - och helst kollat rätt till retur redan innan köpet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...