Mojje Cruncher Andersson Postat 25 december 2008 Dela Postat 25 december 2008 Föstår inte vad en "stormembran´re" har med trummor att göra....låter som idioti att placera en dyr-mic i närheten av en trummis som viftar med träpinnar och siktar dåligt. Attacken vid tillslag är enorm, ingen mic kan klara den dynamiken på ett vettigt sätt, jag brukade säga till dom som klagade på virvelljudet...ok sätt örat vid micen så slår jag så får du höra hur det låter..... Idag är det nog mer ambiens mikar som sätter trumsoundet i den slutliga mixen...med allt skit som att spela en i taget och inget läckage så försvinner livet i inspelningen....bättre spelat individuellt kanske men ganska könlöst har det blivit. Bonham var inte en fråga om mikrofoner....han lirade så....oavsett vilken mic det var....Shure eller Neumann...vem bryr sig...det hände just då..... Man hade i och för sig nästan enbart stormembransmikrofoner vid den här tiden. Samt att trumslagarna var betydligt skickligare. Inte direkt några valpar som lirade på sina instrument på dom gamla inspelningarna. Gubbarna och gummorna spelades in för att de var bland eliten. Garagebanden kom aldrig i närheten av en studio! En notis om Bonhams ljud dock. Bandkompression i mängder och slöa rörkompressorer till det. Kasta på en Neumann U 47 genom ett gammalt Neve-bord så hör du ganska snart det klassiska soundet. Ytterst svårt att återskapa, om det ens är möjligt för det behövs som bekant en trumslagar i samma liga oxå! /Cruncharn' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaH Postat 25 december 2008 Dela Postat 25 december 2008 Ni som gillar Bonham kolla in den här killen : http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...ideoid=46592597 Trummis i bandet DOOMDOGS : http://www.myspace.com/doomdogs 3:35 och framåt i videon är otroligt! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 28 januari 2009 Dela Postat 28 januari 2009 Tveksamheter i Glyn Johns-metoden! Jag har spelat in lite raggarrock med polarnas Buzz King´s med Glyn Johns-metoden. Det jag tycker är lite skumt är att ljudet från micken som sitter på utsidan golvpukan blir annorlunda. Pukorna ger ifrån sig ett lite fläskigare ljud rakt ovanför skinnet än åt sidan. Nu blev det på min inspelning inte många slag på annat än virveln, men jag tycker det blir lite knepigt ändå. Om man i mixen gasar och panorerar de två mickarna så att virveln hamnar i mitten så blir riden lite stark jämfört med hihaten. Och kaggen hamnar inte i mitten om man lyssnar bara på over/side-headarna. Jag kanske inbillar mig alltihop men i morrn ska vi spela in igen, då ska jag prova att sätta bägge overheaden ovanför i x/y, eller a/b. Ska även separatmicka virveln med SM57 och pukorna med CM3. Har inte fått klart med påläggen på den första inspelningen pga influensa, men det ska bli kul att jämföra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 28 januari 2009 Dela Postat 28 januari 2009 inte lätt att vara ljudtekniker... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 30 januari 2009 Dela Postat 30 januari 2009 inte lätt att vara ljudtekniker... Joho! Och kul är det oxå! ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rambo Postat 2 februari 2009 Dela Postat 2 februari 2009 Inte så alls svärt när trummisen hette Bonham. Trummorna, stämning, anslag och attack...sen rummet och sist mic´arna. Inga kompressorer (sorry boys), Harrison bord, och ett jäkligt bra band som spelade till hans sätt att spela trummor...kan det bli enklare. En riktigt bra trummis låter bra oavsett vilka mic´ar man har (T Williams, Gadd, Lindvall), ...dynamiskt..kondingar, spelar roll..och ett bra rum..sen är det på plats. Och givetvis att övriga i bandet lirar till det grundsound man satt.....det var kanske en fördel att alla lirade på en gång tidigare..då fick man en uppfattning om låten. Inte som nu när trummisen kommer vecka fem in i produktionen och bassisten vecka tre..... Kom ihåg att när stortekniken pratar om "sitt sound och sina micar" så är det mest hype, marknadsföring och att bygga kult. Dom har förmånen att jobba med musiker/solister som är så sjuhelvetes bra som dom flesta av er aldrig kommer att få jobba med....så är det svårt då att få till det...näe. Det sitter inte i vad mic´en gör...utan i vad mic´en hör. Så snäa inte in på Röde å Döde å allt vad det nu kan heta..... bra preformance går alltid fram i Shure, Beyer eller Neumann....eller vad det nu kan vara..... det var bättre förr...ju förr dessto bättre.. hahaha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emulator Postat 4 februari 2009 Dela Postat 4 februari 2009 Det sitter inte i vad mic´en gör...utan i vad mic´en hör. Fanken va klockrent sagt 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.