Ewil Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Hur skickar man ett midispår till audiospår? Jag använder Cubase SX. Jag vore tacksam om någon ville hjälpa mig trots den amatörmässiga undertonen 🙂
supreme Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Hur menar du? Vill du öppna ett midispår och lägga det i ett audiospår?
Opus99 Postat 16 oktober 2008 Postat 16 oktober 2008 Om du försöker göra vad jag tror du försöker göra, prova med att markera det midispår det rör sig om, och tryck CTRL + Shift + R
Gain Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Opus99 sa: Om du försöker göra vad jag tror du försöker göra, prova med att markera det midispår det rör sig om, och tryck CTRL + Shift + R Antingen var du på fest inatt eller så är mitt morgonkaffe inte tillräckligt starkt..?
Piccazzo Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Sak du " Spela in " ett midispår till Audio måste du koppla en kabel från Ljudkort ut till Ljudkort in. Midi = ettor och nollor , inget ljud i sig utan bara information.
Opus99 Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Gain sa: Opus99 sa: Om du försöker göra vad jag tror du försöker göra, prova med att markera det midispår det rör sig om, och tryck CTRL + Shift + R Antingen var du på fest inatt eller så är mitt morgonkaffe inte tillräckligt starkt..? 😆 😄 men det är sant faktiskt. Cubase kommer med ett förprogrammerat makro, som kallas 'Render VSTi to audio track', och det triggar man med ctrl+shift+t. Men ... kanske är det så att dom makrona inte är aktiverade direkt vid installation? Jag minns fasen inte, var så längesen jag installerade om cubase. Man kanske måste aktivera dom, i Key Commands inställningarna. Redigerat 17 oktober 2008 av Opus99
Demonproducenten Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Opus99 sa: Gain sa: Opus99 sa: Om du försöker göra vad jag tror du försöker göra, prova med att markera det midispår det rör sig om, och tryck CTRL + Shift + R Antingen var du på fest inatt eller så är mitt morgonkaffe inte tillräckligt starkt..? 😆 😉 men det är sant faktiskt. Cubase kommer med ett förprogrammerat makro, som kallas 'Render VSTi to audio track', och det triggar man med ctrl+shift+t. Men ... kanske är det så att dom makrona inte är aktiverade direkt vid installation? Jag minns fasen inte, var så längesen jag installerade om cubase. Man kanske måste aktivera dom, i Key Commands inställningarna. kanske är det så att det blir lite olika resultat om man trycker T kontra R?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Opus99 sa: Gain sa: Opus99 sa: Om du försöker göra vad jag tror du försöker göra, prova med att markera det midispår det rör sig om, och tryck CTRL + Shift + R Antingen var du på fest inatt eller så är mitt morgonkaffe inte tillräckligt starkt..? 😆 😉 men det är sant faktiskt. Cubase kommer med ett förprogrammerat makro, som kallas 'Render VSTi to audio track', och det triggar man med ctrl+shift+t. Men ... kanske är det så att dom makrona inte är aktiverade direkt vid installation? Jag minns fasen inte, var så längesen jag installerade om cubase. Man kanske måste aktivera dom, i Key Commands inställningarna. Om han använder en extern synth och vill göra midi till audio så skiter sig din teori.
Opus99 Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Analogfreak sa: Om han använder en extern synth och vill göra midi till audio så skiter sig din teori. Om syntens utgång inte går till cubase, ja då skiter det sig. Men det får man hoppas att folk inte avstått ifrån 😆
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Jag vet en kille som brände ner midifilerna från ett Cubaseprojekt på en cd-skiva och sen frågade han mig förvånat varför den inte gick att spela upp i hans bilstereo.
ONSatan Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Analogfreak sa: Jag vet en kille som brände ner midifilerna från ett Cubaseprojekt på en cd-skiva och sen frågade han mig förvånat varför den inte gick att spela upp i hans bilstereo. Men finsn det inget enkelt sätt att omvandla ett MIDIvsti-spår till Audio-spår? (elelr är det ctrl+shift+t, kan inte testa då jag sitter på jobbet) vad heter funktionen? Lite jobbigt om man måste exportera spår för spår ...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Måste allt vara så enkelt här i livet? 🙂
ONSatan Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Analogfreak sa: Måste allt vara så enkelt här i livet? 🙂 Typ lite av poängen med Cubase .... 🙂 Redigerat 17 oktober 2008 av ONSatan
Opus99 Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) ONSatan sa: Men finsn det inget enkelt sätt att omvandla ett MIDIvsti-spår till Audio-spår?(elelr är det ctrl+shift+t, kan inte testa då jag sitter på jobbet) vad heter funktionen? Lite jobbigt om man måste exportera spår för spår ... Sättet att göra det här på i cubase är att exportera ljudet ifrån VST-instrumentet till en audiofil, och sedan importera den ljudfilen tillbaka in i cubase. Gå till File - Export > Audio Mixdown. I dialogrutan som dyker upp ska du välja vad du vill exportera ut till en audiofil. I avdelningen "Outputs" finns en drop down lista. Klicka på den så fäller den ut sig och du ser ännu en infälld meny som heter VST instruments. När du fäller ut den så ser du snart den VSTi du vill exportera till audio. Välj den. Intill, i avdelningen "Import to", finns ett bockalternativ som heter "Audio Track". Bocka i det, så kommer cubase att exportera och sedan automatiskt importera ljudfilen till ett nytt audiospår i projektet. Kontrollera at alla andra alternativ är rikitigt inställda och klicka sedan på Save. Sen har du ett audiospår av ditt VST instrument i cubase. Cubase har en utmärkt avdelning för makron, som genomför allt detta åt en automatiskt. Man kan starta det makrot genom att gå till "Edit -> Macros -> Render VSTi". Man kan även starta det makrot genom kortkommandot Shift + Control + R. (det är R, jag råkade skriva T ovan och det är fel). Redigerat 17 oktober 2008 av Opus99
Ewil Postat 17 oktober 2008 Trådstartare Postat 17 oktober 2008 Opus99 sa: ONSatan sa: Men finsn det inget enkelt sätt att omvandla ett MIDIvsti-spår till Audio-spår?(elelr är det ctrl+shift+t, kan inte testa då jag sitter på jobbet) vad heter funktionen? Lite jobbigt om man måste exportera spår för spår ... Sättet att göra det här på i cubase är att exportera ljudet ifrån VST-instrumentet till en audiofil, och sedan importera den ljudfilen tillbaka in i cubase. Gå till File - Export > Audio Mixdown. I dialogrutan som dyker upp ska du välja vad du vill exportera ut till en audiofil. I avdelningen "Outputs" finns en drop down lista. Klicka på den så fäller den ut sig och du ser ännu en infälld meny som heter VST instruments. När du fäller ut den så ser du snart den VSTi du vill exportera till audio. Välj den. Intill, i avdelningen "Import to", finns ett bockalternativ som heter "Audio Track". Bocka i det, så kommer cubase att exportera och sedan automatiskt importera ljudfilen till ett nytt audiospår i projektet. Kontrollera at alla andra alternativ är rikitigt inställda och klicka sedan på Save. Sen har du ett audiospår av ditt VST instrument i cubase. Cubase har en utmärkt avdelning för makron, som genomför allt detta åt en automatiskt. Man kan starta det makrot genom att gå till "Edit -> Macros -> Render VSTi". Man kan även starta det makrot genom kortkommandot Shift + Control + R. (det är R, jag råkade skriva T ovan och det är fel). Schysst. Det här verkar vettigt men jag följer inte riktigt. Jag når till dropdown menyn och väljer ett vst instrument. Vad gör jag sen? Intill? En fundering: är du säker att det gäller SX också? En annan grejj också. Jag har ett vagt minne i mitt undermedvetna om något som kallas bussar eller bus. Har det något med saken att göra kanske?...Eller,, nej?ja?
Opus99 Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 (redigerat) Ewil sa: Schysst. Det här verkar vettigt men jag följer inte riktigt. Jag når till dropdown menyn och väljer ett vst instrument. Vad gör jag sen? Intill? En fundering: är du säker att det gäller SX också? En annan grejj också. Jag har ett vagt minne i mitt undermedvetna om något som kallas bussar eller bus. Har det något med saken att göra kanske?...Eller,, nej?ja? Efter drop down menyn, så tittar du något till höger. Där finns en avdelning som heter "Import to" och där finns ett bockalternativ som heter "Audio Track". Bocka i det. Om du inte ser en avdelning som heter "Import to" eller "Audio Track", så beror det på att din filtyp är inställd till något annat än Wav. Titta i så fall i drop-down rutan för "Files of type" (längre upp) och ändra till "wave file" där. Bussar, är ett uttryck som används lite olika beroende på vem man frågar, men generellt sett berör det olika former av signalkombinering och signaltappning, och det har inget direkt avgörande med det här att göra. Redigerat 17 oktober 2008 av Opus99
ONSatan Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 Opus99 sa: Ewil sa: Schysst. Det här verkar vettigt men jag följer inte riktigt. Jag når till dropdown menyn och väljer ett vst instrument. Vad gör jag sen? Intill? En fundering: är du säker att det gäller SX också? En annan grejj också. Jag har ett vagt minne i mitt undermedvetna om något som kallas bussar eller bus. Har det något med saken att göra kanske?...Eller,, nej?ja? Efter drop down menyn, så tittar du något till höger. Där finns en avdelning som heter "Import to" och där finns ett bockalternativ som heter "Audio Track". Bocka i det. Om du inte ser en avdelning som heter "Import to" eller "Audio Track", så beror det på att din filtyp är inställd till något annat än Wav. Titta i så fall i drop-down rutan för "Files of type" (längre upp) och ändra till "wave file" där. Bussar, är ett uttryck som används lite olika beroende på vem man frågar, men generellt sett berör det olika former av signalkombinering och signaltappning, och det har inget direkt avgörande med det här att göra. Thats the way ahha aha I like it (gillar inte att göra "manuella" saker i datorn...) !
drloop (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 ONSatan sa: Opus99 sa: Ewil sa: Schysst. Det här verkar vettigt men jag följer inte riktigt. Jag når till dropdown menyn och väljer ett vst instrument. Vad gör jag sen? Intill? En fundering: är du säker att det gäller SX också? En annan grejj också. Jag har ett vagt minne i mitt undermedvetna om något som kallas bussar eller bus. Har det något med saken att göra kanske?...Eller,, nej?ja? Efter drop down menyn, så tittar du något till höger. Där finns en avdelning som heter "Import to" och där finns ett bockalternativ som heter "Audio Track". Bocka i det. Om du inte ser en avdelning som heter "Import to" eller "Audio Track", så beror det på att din filtyp är inställd till något annat än Wav. Titta i så fall i drop-down rutan för "Files of type" (längre upp) och ändra till "wave file" där. Bussar, är ett uttryck som används lite olika beroende på vem man frågar, men generellt sett berör det olika former av signalkombinering och signaltappning, och det har inget direkt avgörande med det här att göra. Thats the way ahha aha I like it (gillar inte att göra "manuella" saker i datorn...) ! What?
Analogfreak (oregistrerad) Postat 17 oktober 2008 Postat 17 oktober 2008 ONSatan sa: Opus99 sa: Ewil sa: Schysst. Det här verkar vettigt men jag följer inte riktigt. Jag når till dropdown menyn och väljer ett vst instrument. Vad gör jag sen? Intill? En fundering: är du säker att det gäller SX också? En annan grejj också. Jag har ett vagt minne i mitt undermedvetna om något som kallas bussar eller bus. Har det något med saken att göra kanske?...Eller,, nej?ja? Efter drop down menyn, så tittar du något till höger. Där finns en avdelning som heter "Import to" och där finns ett bockalternativ som heter "Audio Track". Bocka i det. Om du inte ser en avdelning som heter "Import to" eller "Audio Track", så beror det på att din filtyp är inställd till något annat än Wav. Titta i så fall i drop-down rutan för "Files of type" (längre upp) och ändra till "wave file" där. Bussar, är ett uttryck som används lite olika beroende på vem man frågar, men generellt sett berör det olika former av signalkombinering och signaltappning, och det har inget direkt avgörande med det här att göra. Thats the way ahha aha I like it (gillar inte att göra "manuella" saker i datorn...) ! Och hur gör du när du gör musik? 😆
Ewil Postat 17 oktober 2008 Trådstartare Postat 17 oktober 2008 Opus99 sa: Ewil sa: Schysst. Det här verkar vettigt men jag följer inte riktigt. Jag når till dropdown menyn och väljer ett vst instrument. Vad gör jag sen? Intill? En fundering: är du säker att det gäller SX också? En annan grejj också. Jag har ett vagt minne i mitt undermedvetna om något som kallas bussar eller bus. Har det något med saken att göra kanske?...Eller,, nej?ja? Efter drop down menyn, så tittar du något till höger. Där finns en avdelning som heter "Import to" och där finns ett bockalternativ som heter "Audio Track". Bocka i det. Om du inte ser en avdelning som heter "Import to" eller "Audio Track", så beror det på att din filtyp är inställd till något annat än Wav. Titta i så fall i drop-down rutan för "Files of type" (längre upp) och ändra till "wave file" där. Bussar, är ett uttryck som används lite olika beroende på vem man frågar, men generellt sett berör det olika former av signalkombinering och signaltappning, och det har inget direkt avgörande med det här att göra. Ja alternativen dök mysteriskt upp när jag bytte filformat 😉 Det funkar ju bra det här. Tack ska du ha!
Ewil Postat 17 oktober 2008 Trådstartare Postat 17 oktober 2008 Nu börjar jag fundera på en annan grejj. Borde man inte kunna koppla alla spår i projektet till ett Audiospår som man kan slutmixa i ?
Opus99 Postat 18 oktober 2008 Postat 18 oktober 2008 (redigerat) Ewil sa: Nu börjar jag fundera på en annan grejj. Borde man inte kunna koppla alla spår i projektet till ett Audiospår som man kan slutmixa i ? Jovisst. Då gör man på samma sätt som ovan. Fast man bockar inte i "Audio Track" och man väljer "Masterutgången" som källan (istället för VSTin). Redigerat 18 oktober 2008 av Opus99
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.