Jump to content
Annons

Equivalent Noise Level:


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Equivalent Noise Level: 20dB(A weighted IEC 268-4) Kan man läsa om micken MXL 990.

http://www.mxlmics.com/condenser_mic/900_S...L990/mxl990.htm

Är det bra eller dåligt? Ett lägre värde är väl bättre antar jag? Hur mycket noise-db är acceptabelt om man ska spela in enbart fingerspelsgitarr och en tämligen svag röst?

Har liksom blivit intresserad av MXL mikrofonerna. Är de kinatillverkade, de med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MXL är, som så många andra, tillverkade i Kina - men det är inte standard OEM-modeller, utan de är utvecklade i USA och tillverkas enligt MXL:s specifikationer, på samma sätt som Studio Projects, ADK, Sontronics m fl...

Neumann TLM103 ligger på 7dB egenbrus och BLUE Babybottle (åtminstone när de fortfarande tillverkades i Baltikum) ligger på 5,5dB.

Båda dessa är extremt tysta.

Earthworks QTC1 är en extra liten småmembranare som tillhör världens bästa. Egenbruset hos den är 22dB.

ADK A-51 (som nog de flesta har använt någon gång...) har ett egenbrus på 17dB.

Den populära Studio Projects B1 har ett egenbrus på 12dB, vilket får anses mycket tyst för en så billig mic.

Studio Projects T3 har ett egenbrus på 28dB. Rörmicar brukar ha ett högre egenbrus än vanliga kondensatormicar, så det är fullt godkänt.

Småmembranare brusar som regel mer än stormembranare.

Du behöver inte stirra dig blind på egenbruset om det inte är extremt tysta ljudkällor som ska spelas in - utan de flesta av dagens micar (kanske med undantag av de allra billigaste) är tillräckligt tysta till de flesta situationer.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

MXL är, som så många andra, tillverkade i Kina - men det är inte standard OEM-modeller, utan de är utvecklade i USA och tillverkas enligt MXL:s specifikationer, på samma sätt som Studio Projects, ADK, Sontronics m fl...

Neumann TLM103 ligger på 7dB egenbrus och BLUE Babybottle (åtminstone när de fortfarande tillverkades i Baltikum) ligger på 5,5dB.

Båda dessa är extremt tysta.

Earthworks QTC1 är en extra liten småmembranare som tillhör världens bästa. Egenbruset hos den är 22dB.

ADK A-51 (som nog de flesta har använt någon gång...) har ett egenbrus på 17dB.

Den populära Studio Projects B1 har ett egenbrus på 12dB, vilket får anses mycket tyst för en så billig mic.

Studio Projects T3 har ett egenbrus på 28dB. Rörmicar brukar ha ett högre egenbrus än vanliga kondensatormicar, så det är fullt godkänt.

Småmembranare brusar som regel mer än stormembranare.

Du behöver inte stirra dig blind på egenbruset om det inte är extremt tysta ljudkällor som ska spelas in - utan de flesta av dagens micar (kanske med undantag av de allra billigaste) är tillräckligt tysta till de flesta situationer.

Har noterat nu när jag läst specar till en massa micar att en del tillverkare inte skriver ut nån sån siffra alls! Då blir jag misstänksam. ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå egenbrus röde nt1a har ett egen brus på 5db 😎

Har läst på lite om Röde NT1A nu. Det verkar vara mycket mick för pengarna. Väldigt intressant ju.

Har själv två st, tycker själv micken är kanon för sitt pris. Den har en rätt bright karaktär, finns rätt mkt att prolyssna på youtube om man vill vet lite hur den fångar upp ljud. Tycker röde gör sjysta mickar i överlag iaf de stormembraniga jag testat. Nt2-a och k2 är värda att kolla upp med, riktigt bra mikrofoner för pengarna tycker jag iaf....

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå egenbrus röde nt1a har ett egen brus på 5db 🙁

Har läst på lite om Röde NT1A nu. Det verkar vara mycket mick för pengarna. Väldigt intressant ju.

Har själv två st, tycker själv micken är kanon för sitt pris. Den har en rätt bright karaktär, finns rätt mkt att prolyssna på youtube om man vill vet lite hur den fångar upp ljud. Tycker röde gör sjysta mickar i överlag iaf de stormembraniga jag testat. Nt2-a och k2 är värda att kolla upp med, riktigt bra mikrofoner för pengarna tycker jag iaf....

Ja, jag hade redan hittat ett par grejer på youtube nyss. Jag gillar absolut ljudet. Har själv skrovlig lite Willie Nelssonaktig röst, så allt av den lilla diskant som kommer ur halsen behövs. Jag har en viss förhoppning att spela in körer och konserter i kyrkor, då måste det ju vara viktigt att micken är tyst. Har du ett matchat par? Är det viktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Claes säger så har brusnivån inte så stor betydelse om man inte ska spela in väldigt tysta källor - en akustisk gitarr på andra sidan rummet eller så...

Det är inte heller rättvist att jämföra stor- och småmembransmickar när det gäller brus. Småmembranare ger lägre utsignal och måste förstärkas mer - därför blir det mer brus.

Sedan måste man ta tillverkarnas uppgifter med en rejäl nypa salt. Testerna är sannolikt gjorda i deras egna lab och tillförlitligheten kan säkert diffa en hel del. Det hade varit intressant att se en jämförande test av brus från olika micktillverkare gjorda av ett opartiskt labb (eller finns det?) - det hade säkert blivit några höjda ögonbryn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som däremot gör skillnad vid inspelning av exempelvis fingerspelad acke är preampen. Eftersom man kan behöva förstärka signalen rätt mycket kan bruset snabbt bli störande om preampen inte är tillräckligt tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som däremot gör skillnad vid inspelning av exempelvis fingerspelad acke är preampen. Eftersom man kan behöva förstärka signalen rätt mycket kan bruset snabbt bli störande om preampen inte är tillräckligt tyst.

I vissa lägen vore det nog inte dumt med en separat preamp av skaplig kvalitet, alltså i mitt fall bättre än preamparna som sitter på Yamaha AW 1600 portan. Någon av Art preamparna kan ändras steglöst mellan rör och icke rörförstärkning. Det kanske vore guld för att lätt skita till min egen Johnny Cash/Willie Nelsson-aktiga röst. Lyssnar man på Iggy Pops the Passenger förstår man att det inte är enbart klockrent brusfritt sångljud som uppskattas, där tror jag Iggy har sjungit i en SM58 kopplad till en Fender Twin reverb. En av Arts preampar vore säkert fin att koppla in elbasen i, och sen vidare direkt till inspelningen med bara kompressor och eq som enda effekt. Men det finns ju lite olika Art preampar att välja på:

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...amp;gk=&bn=

Känner att jag vill ha nån av de där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...