Jump to content
Annons

Lite frågor om mixning


MrMarcus

Recommended Posts

Är inte nöjd över min röst och tycker den låter spruken och vek så jag brukar pumpa kompressor men de kan ibland inte passa in på beatet så ska man lägga tex lite kompressor på rösten i mixningen sen trycka ner allt lite mer med ex ssl compressorn vid mastring eller final mix?

Sen går jag och eq inte ihop! Vi hatar varandra som f*n så jag undrar hur man kan få rösten att inte låta grötig. Jag lägger upp en bild på min analys.

Redigerat av MrMarcus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för mikrofon och sjunger du nära mikrofonen? du har en rätt rejäl puckel runt 700hz som troligtvis bidrar till det du upplever.

Nu är det iofs inte speciellt lätt att avgöra en optimal åtgärd enbart baserat på en bild, men beroende på vilken mikrofon du har, hur den är inställd och hur du sjunger går det att komma väldigt nära innan EQ och annat måste göra entré.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för mikrofon och sjunger du nära mikrofonen? du har en rätt rejäl puckel runt 700hz som troligtvis bidrar till det du upplever.

Nu är det iofs inte speciellt lätt att avgöra en optimal åtgärd enbart baserat på en bild, men beroende på vilken mikrofon du har, hur den är inställd och hur du sjunger går det att komma väldigt nära innan EQ och annat måste göra entré.

Jag har en adk a51tl och en se electronic se1000s och de är lika på båda- =/ brukar stå 15-25cm ifrån. Och har en vtb1a på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en adk a51tl och en se electronic se1000s och de är lika på båda- =/ brukar stå 15-25cm ifrån. Och har en vtb1a på den.

Coolt coolt, synd att jag aldrig har prövat någon utav dom! Bästa vore om du kunde spela in någon snutt så vi kan höra hur det låter! Behöver inte vara "celine dion", lira in något enkelt och länka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en murrig viskyröst som blir murrigare ändå med åren. Och jag brukar ofta hata min röst, det gör nog de flesta, lika som alla skriker rakt ut när de ser sig själva på bild, fast andra tycker det var ett bra kort. Man får lära sig att stå ut med den röst man har och öva på så blir det sakta bättre. Tänk bara på Bob Dylans röst, den är ju inte vacker, men ändå är det så fu#¤in bra.

När jag sjunger i min ADK 51 så använder jag inget puffskydd, för ett sånt tar bort lite av den nästan obefintliga diskanten i strupen, det går bra om man siktar lite snett bredvid micken så det inte puffar. Rätt inställning på gain är förstås viktigt.

Jag vet inte hur det är brukligt att göra när man spelar in med dataprogram, jag har bara hållit på med porta och i riktiga studios, men om man i lyssningslurarna hör hur det låter med kompressor och reverb är det lättare att sjunga rätt på en gång.

Kompressorn är ju väldigt svår, det är millimeterskruvning som gäller. Bara lite för mycket av den så blir det mumligt, för lite så blir det också fel. Är det nåt man måste öva på så är det att ställa in kompressorn på sång.

Balansen i lyssningen är också viktig. Hör man musiken lagom bra i lurarna, men rösten lite för bra blir man lite feg och rädd att ta i när man sjunger. Speciellt om man ska sjunga rocknroll ska man höra sig själv snudd på lite för svagt, då är det lättare att ge järnet.

Jag brukar alltid gasa på lite eq i övre mellanregistret direkt när jag sjunger vid ungf 2500 herz. Sen väljer jag alltid nåt krispigt reverb också, de flesta reverben tycker jag är för dova och liksom förstärker det låga mellanregistret som jag ju vill ha mindre av.

Skriv gärna och berätta om du gör några framsteg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tunnt o sprött. Jo tack så är det här också. Jag tycker att sång är det svåraste att spela in och få till bra. Testa att stå riktigt nära micken för närhet och se till att det inte distar. Dubba gärna leadsången om du kan låten bra en bit ifrån micken. Flera gånger men det gäller isf att det blir hyfsat tajt.

För övrigt är min åsikt att Bob Dylans röst är vacker. Men hans utseende...nja jag vet inte 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

bra inspelning är a och o.

i insertkedjan kör jag eq, kompressor och de-esser.. väldigt sällan reverb eller delayer, om det inte är absolut nödvändigt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är från skolan att effekter ska användas för att renodla det som spelats in. Men om man vill använda effekter till att göra det som spelats in till något det inte var när det spelades in .. jag tror ärligt talat inte det finns några enkla vägar där. Alla behov för att uppnå det, utgår ju till 100% ifrån grundmaterialet. JAg tror att du får nog experimentera dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...