Jump to content
Annons

Hjälp med val av gymnasium


Dorffy

Recommended Posts

Ja nu vare dax att välja gymasium och linje och allt detdär.

Det man drömmer om är ju att bli musikproducent, har hittat ett programm här i Örebro som verkar bra om man vill jobba med musik, produktion och låtskrivning. Det känns väldigt lockande, men får man jobb efter skolan då? Kan man leva på musiken?

Finns det nån erfaren person här som kan hjälpa mig möjligtvis?

Eller ska jag gå IT istället så jag får ett jobb att leva på?

Redigerat av DjDorffy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja nu vare dax att välja gymasium och linje och allt detdär.

Det man drömmer om är ju att bli musikproducent, har hittat ett programm här i Örebro som verkar bra om man vill jobba med musik, produktion och låtskrivning. Det känns väldigt lockande, men får man jobb efter skolan då? Kan man leva på musiken?

Finns det nån erfaren person här som kan hjälpa mig möjligtvis?

Eller ska jag gå IT istället så jag får ett jobb att leva på?

Att leva på musiken är extremt svårt.

Nästan ingen jag vet jobbar med det de läste till. Förmodligen kommer du tröttna på den linjen du väljer och vilja välja något helt annat sen - det gjorde jag. Själv gick jag it ett år och bytade sedan till naturvetenskap. Kan säga att jag har kastat bort 4 år på ingenting. Kunde lika bra börjat jobba direkt efter grundskolan. Det värsta av allt är att man inte lär sig ett skit i skolan. Inget av det vi gjorde på lektionerna kommer jag någonsin ha användning för. Man bara gick dit för att få sitt betyg för att sedan kunna söka vidare. Alltså ett sjukt jävla skitsystem.

Mitt tips är att välja en yrkesinriktad linje typ måleri, bygg osv där du är garanterad jobb och med rätt bra betalt också.

Väljer du en yrkesinriktad linje så lär man sig saker som man kommer behöva. Det jag menade med att man inte lär sig ett skit är på linjer såsom naturvetenskap och samhälle. Totalt värdelösa.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Något producentprogram på gymnasiet blir kanske svårt att hitta, men en ljudtekniker har nog stor nytta av att kunna löda och veta hur en förstärkare funkar etc. Då kan elprogrammet vara en god idé. När jag gick det fanns det dessutom möjlighet att välja lite ljudteknikkurser, vilket jag gjorde. Då fick man faktiskt sitta och pilla på ett mixerbord och spela in lite låtar. Riktigt skoj. Men det var tyvärr bara typ en promille av utbildningen 😉

Om du inte är intresserad av elektroniken bakom hela grejen, är det troligtvis bortkastat att gå elprogrammet.

Mitt tips ang. gymnasieval är förresten att läsa det man tycker är skoj. Ångrar man sig har man ändå hela livet på sig att skola om sig!

/Elektrikern som blev IT-snubbe som blev biolog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer väl läsa kärnämnen oavsett vilken linje du väljer? Gör du det så kan du egentligen läsa vad du vill.. har du lust att omskola dig på universitet/högskola senare så går det bra utan att behöva ta igen massvis med kurser på Komvux.

Så det bästa är väl att välja en linje som du trivs med .. vafan, du är 15-16 år, ingen kan nånsin begära att du ska välja något som du sysslar med resten av livet vid den åldern 😉

Själv läste jag grafisk linje, med inriktning offsetttryckning, men har ströjobbat fram och tillbaks, läst folkhögskola, komvux och högskola i omgångar, men hamnade till sist inom svetsaryrket 😎 .. Just nu funkar det bra för mig, men vem vet, jag kanske jobbar med något annat senare i livet?

Lycka till! 😛

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...