Jump to content
Annons

Mbox2 vs. Mbox2 Pro


Burnie

Recommended Posts

Hej

Jag har en polare som är på gång att skaffa PT, och kunde inte riktigt svara på hans fråga.

Han är tveksam mellan Mbox2 och Mbox2 Pro.

Att Fw är snabbare än USB är ju självklart, men var i gränslandet börjar man märka skillnaden?

Han kommer att använda Addictive eller EZ drummer, använda ganska många Audiospår, Bas, Gtr, Sång

Kommer förmodligen att köpa en iMac 2,4 Mhz

När börjar Mbox2 inte räcka till ?

Vad är det som händer, blir det latency problem ?

Beror det på hur många kanaler man jobbar med?

Kan det bli strul med MIDI spåren?

Frågan är alltså,klarar han sig med USB, eller är FW nödvändigt?

Hej hopp

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mbox 2 pro är egentligen en större Mbox2 med en extra hörlursgång (alternativa utgångar) och firewire, och wordclock...

*det blir inge större strul med MIDI om du kör USBkort!

Antar att det är rätt skönt att ha en extra mickingång(speciellt till både Acce och elgura), men känns inte det nödvändigt kan han lika gärna kirra en mbox mini, right ?

Jag har en Mbox 2 pro själv och rekommenderar den varmt, går att använda utan strömkabel(dock ej rekommenderat att spela in audio då) och mixa lite här o var, och har en del finurliga lösningar, dock kan mickrofonstärkarna irretera mig lite, svåra att hålla koll på, men dom låter bra när man tar det lilla lugna ^^.

Minns inte på rak arm vad det är för pluggskillnader(som följer med kortet/LE) mellan dom båda korten(2an o pro), för det är ju ett par tusen emellan...

hoppas jag har vart till någon hjälp =)//T

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har fattat det är det USB som är snabbare på papperet, men firewire "håller koll" på mer grejjer samtidigt, vilket jag antar är gynnsamt i studion, du borde googla upp det där, om ingen annan med mer koll tittar in i tråden =)

Link to comment
Dela på andra sajter

mountainman (oregistrerad)

USB tar kraft från processorn vilket gör att man inte kan köra lika många pluggar och audiospår.

FireWire ligger på en egen "kanal" och stjäl ingen kraft från processorn.

Start och stopp kan kännas lite segare på Mbox 2 jämfört med Mbox 2 Pro.

Om man köper Factory versionen får man flera pluggar med Mbox 2 Pro (Pro Tools Ignition Pack 2 Pro),

än med Mbox 2 (Pro Tools Ignition Pack 2).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 7 månader senare...
pontén (oregistrerad)
Som jag har fattat det är det USB som är snabbare på papperet, men firewire "håller koll" på mer grejjer samtidigt, vilket jag antar är gynnsamt i studion, du borde googla upp det där, om ingen annan med mer koll tittar in i tråden =)

Ja, i princip, men det gäller bara USB 2.0 som är "teoretiskt" 480 mbps jfr fw som är 400. Men firewire jobbar individuellt i båda riktningarna, stor fördel.

MEN: Mbox, Mbox2 och Mbox 2 mini/micro kör alla USB 1.1 (JÄTTElångsamt). Fullkomligt obegripligt att inte köra 2.0 fortfarande, när standarden dessutom är bakåtkompatibel. Kommer inte på långa vägar ned i en användbar latency på ex. eleven free eller andra förstärkarsimulatorer. Utöver det stannar inspelninarna inte så sällan pga att data in/ut ur USB drar ut på tiden som Pro tools kan tolerera innan den börjar klaga. Detta var aldrig ngt problem på mitt 2.0 baserade edirolsystem jag hade innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...