Jump to content
Annons

Sång/skrik/panik-bås


sp0ven (oregistrerad)

Recommended Posts

sp0ven (oregistrerad)

Hejsan!

Jag tänkte som sagt bygga ett bås i min lägenhet så jag slipper störa grannarna mer när jag sjunger och övar.

Båset är inte i första hand tänkt till just inspelning utan mer "övningsrum" 🙂

Vilket material ska jag bygga väggarna i?

Funderade på två mdf eller spånskivor sedan någon isolering mellan.

Har läst många trådar men blir inte klokare. Vill uppnå så bra ljudisolering som möjligt.

Hur ska jag bygga själva golvet i rummet? Samma som väggarna?

Ska tillägga att själva båset är en fristående möbel. Det kommer alltså inte skruvas i väggarna.

Så nu vill jag ha positiva inlägg där ni stöttar mig 🙂

post-13085-1221848621_thumb.jpg

Detta projekt kanske är lite skruvat men ack så roligt det kommer bli 😎

Väldigt tacksam för hjälp!

/Sp0ven

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sp0ven (oregistrerad)
Kan inte diretk hjälpa med nått men måste säga att ser ut att vara ett galet prjekt! 😆

Ser ut som nått i en "SAW" film!

saw.jpg

Haha!

Ja, galet är ordet! Man måste ju testa. Har anlitat trummisen i bandet som är snickare:P

Ska räkna lite på material.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra ljudisolering som möjligt? Då ska du använda gips - gärna dubbelt - och så stenull mellan. Förutom det så ska du bygga det flytande, så att du står på ett golv som "flyter" på isoleringsmaterial.

En sak att tänka på, är att ett litet sångbås brukar ge ett väldigt trist och burkigt ljud, så det är oftast roligare med själva bygget än med det ljudmässiga resultatet... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra ljudisolering som möjligt? Då ska du använda gips - gärna dubbelt - och så stenull mellan. Förutom det så ska du bygga det flytande, så att du står på ett golv som "flyter" på isoleringsmaterial.

En sak att tänka på, är att ett litet sångbås brukar ge ett väldigt trist och burkigt ljud, så det är oftast roligare med själva bygget än med det ljudmässiga resultatet... 🙂

Instämmer med följande talare.

Det krävs lite krux för att få det där bra.

Att bara isolera och tro att det räcker är inte ens i närheten av sanning.

Det blir som Claes säger, burkigt ljud!

Sen verkar det som att du har för avsikt att göra ditt bås "portabelt"!?

Du kan ju hajja att det blir tungt som attans med dubbla gipsskivor och reglat trä.

Hade jag varit i din sits så vete skam om jag inte tittat på att göra flyttbara moduler i stället.

Flyttbara väggar helt enkelt.

Lycka till hörru!

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Hejsan!

Ja det är själva bygget som lockar. Har läst på många ställen att det blir ganska trist ljud.

Men ljudet kan kan väl inte vara så kasst att man inte orkar med att stå och sjunga/skrika i båset? Eller?

Det är väl vid inspelning det spelar roll?

Ska kolla över det hela lite mer. Tack för tipsen på material Claes!

Cruncher, fet byggtråd du har. Satt och lusläste den inatt i dryga 2h. Kör hårt!

Hade

/sp0ven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Ja det är själva bygget som lockar. Har läst på många ställen att det blir ganska trist ljud.

Men ljudet kan kan väl inte vara så kasst att man inte orkar med att stå och sjunga/skrika i båset? Eller?

Det är väl vid inspelning det spelar roll?

Ska kolla över det hela lite mer. Tack för tipsen på material Claes!

Cruncher, fet byggtråd du har. Satt och lusläste den inatt i dryga 2h. Kör hårt!

Hade

/sp0ven

Thanx sp0ven!

Det är väl just det...

Att det blir tungt för en sångare att sjunga i ett helt dött utrymme.

Det behövs lite klang för att set ska kännas skönt att hänga på tonerna.

Visst fan går det att EQ:a sång som är inspelat i ett dött rum men ställ dig frågan..

Varför sjunger folk när dom duschar?

Klura lite på det och se om du kommer fram till nåt!

Peace.

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sjunger folk när dom duschar?

Klura lite på det och se om du kommer fram till nåt!

Peace.

/Tha' Cruncha'

För att man är naken och inte har något annat att göra medan vattnet rinner över en? 🙂 Haha näedå jag skämtar bara... eller? Jo... fast är jag sarkastisk eller inte när jag säger att jag skämtar? Näee.... eller? Nä nu räcker det, måste dra o handla sprit!

.. eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför sjunger folk när dom duschar?

Klura lite på det och se om du kommer fram till nåt!

Peace.

/Tha' Cruncha'

För att man är naken och inte har något annat att göra medan vattnet rinner över en? 🙂 Haha näedå jag skämtar bara... eller? Jo... fast är jag sarkastisk eller inte när jag säger att jag skämtar? Näee.... eller? Nä nu räcker det, måste dra o handla sprit!

.. eller? 🙂

mmmmm.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Vet inte om detta har svarats. Men man kan köpa sån där "vågplattor" gjorda utav sån nåt sorts skum. Vet ej vad det är för material.

Eller som jag också sett så kan man köpa vanlig isolering, och sen typ fästa över lite "mulligare" tyger ovanpå. På golvet kan du ju göra så att du gör

ett litet regelverk som står på gummilister och så kan du sätta in vanlig isolering. sedan typ lägga en spånskiva ovanpå och sen nån typ fluff matta.

Så vanlig isolering är väldigt rekommenderat. Finns videor på såna väggar på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta har svarats. Men man kan köpa sån där "vågplattor" gjorda utav sån nåt sorts skum. Vet ej vad det är för material.

Eller som jag också sett så kan man köpa vanlig isolering, och sen typ fästa över lite "mulligare" tyger ovanpå. På golvet kan du ju göra så att du gör

ett litet regelverk som står på gummilister och så kan du sätta in vanlig isolering. sedan typ lägga en spånskiva ovanpå och sen nån typ fluff matta.

Så vanlig isolering är väldigt rekommenderat. Finns videor på såna väggar på youtube.

Det tråkiga är att vågplattorna bara är effektiva i diskanten och en bit ner i mellanregistret. Rummet kommer alltså fortfarande vara jobbigt i de lägre registren. En tanke appropå att göra rummet totaldött, kan ju vara att sjunga med lurar, mick o reverb typ. För att öva borde det bli dugligt klangmässigt, men grannarna slipper lyssna. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tråkiga är att vågplattorna bara är effektiva i diskanten och en bit ner i mellanregistret. Rummet kommer alltså fortfarande vara jobbigt i de lägre registren. En tanke appropå att göra rummet totaldött, kan ju vara att sjunga med lurar, mick o reverb typ. För att öva borde det bli dugligt klangmässigt, men grannarna slipper lyssna.

Hmm.. fasen var det som tog bort basen bra då? Kan ju titta i Modern Recording Techniques ^^ ☺️

Ser att ju hårdare materialet är desto bättre tar den upp bas. så om man tar såna vågplattor sätter på plywoodskiva,

gör mellanrum på några cm och sätter på en skiva där man klistrat på hårdare skumplattor eller gips såg jag att man kan sätta in också.

Men då måste man ha ett tunt "lager" mellan gipsskivan och det som gipsskivan är fastspikad på.

Jag kan scanna in ett par bilder som visar bättre än teori förklaringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. fasen var det som tog bort basen bra då? Kan ju titta i Modern Recording Techniques ^^ ☺️

Ser att ju hårdare materialet är desto bättre tar den upp bas. så om man tar såna vågplattor sätter på plywoodskiva,

gör mellanrum på några cm och sätter på en skiva där man klistrat på hårdare skumplattor eller gips såg jag att man kan sätta in också.

Men då måste man ha ett tunt "lager" mellan gipsskivan och det som gipsskivan är fastspikad på.

Jag kan scanna in ett par bilder som visar bättre än teori förklaringar.

https://www.studio.se/index.php?act=Searc...te=%2Bhelmholtz

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...