Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nu äntligen tänkte jag snart ta och beställa min första "riktiga" mikrofon samt preamp till den. Jag är redan klar på vilken mic och vilken preamp jag ska ha och det är Studio Projects B1 och VTB-1.

Men vad jag inte är lika säker på så är det tillbehören. Vad jag behöver är alltså 1 st mikrofonkabel, 1 st puffskydd samt 1 st mikrofonstativ.

Jag tänkte beställa detta från thomann, då jag åtminstonde tror att man får mest för pengarna, men jag kanske har fel? Rätta mig i så fall.

Detta kommer att bli en dyr affär oavsett hur billiga tillbehör jag än väljer så jag vill helst inte lägga ut för mycket pengar. Men samtidigt vill man ju ha något som fungerar bra.

T ex kabeln, hur viktigt är den? Påverkar det ljudet särskillt mycket? Är den här fy skam: http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-10.htm

Puffskyddet då, kan dom vara direkt dåliga? Exempelvist den här: http://www.thomann.de/se/t-bone_ms180.htm

Och sist av allt då mikrofonstativet. Jag har hört att om man köper ett för billigt så är risken stor att lederna slits ut ganska fort vilket tids nog gör stativet oanvändbart. Meningen är att mitt stativ ska packas upp och ner ganska mycket. Vad borde jag sattsa på här? Jag har verkligen ingen lust att lägga dyra pengar på detta men samtidigt måste jag ha något som borde hålla rätt länge.

Hoppas jag kan få en del råd.

Om jag inte skrev det innan så är mikrofonen tänkt att användas till att spela in sång, akustisk gitarr och viss del även elgitarr (micka förstärkaren).

Tack på förhand! 😆

Annons
Postat

Kabeln går alldeles utmärkt, men behöver du verkligen 10m? Onödigt att ha den längre än vad som krävs. Jag kör på billig kabel från elfa som jag löder på kontakter själv, ingen större skillnad enligt mig, så länge du inte sitter på finfina mickar osv.

För puffskydd tycker jag personligen att de i metall är snäppet bättre än klassiska nylonstrumpan, men det är så pass lite att du inte behöver tänka på det, kör på ett billigt, det är ju även en högst personlig åsikt.

Stativ kommer jag även där tipsa om billigt, så länge du är noggrann med att aldrig "böja" på stativet utan att först lossa det osv så kommer du inte slita märkbart på det även om du packar det upp och ner.

Billigt är bra 😆

Postat

Stativ vill jag påstå att du inte ska ha ett sådant med listpris lägre än ca 500:- om du vill ha ett stativ med bom som ska hålla mer än ett par månader. Om du ska ha ett rakt stativ så går det däremot bra med i princip vad som helst.

Kablar vållar ofta debatt... 😲

Själv har jag inte ens haft problem med de billiga HOSA, så enligt min mening är det inte meningsfullt att betala några stora pengar för kablar. Vad som däremot kan brista på billiga kablar, är att kontakterna är av dålig kvalitet och ger sämre kontakt snabbare än vad kvalitetskontakter skulle göra, så där skulle jag rekommendera att man kör med Neutrik-kontakter. Om de ska sitta mer eller mindre permanent inkopplade, så kan det vara bra med guldpläterade kontakter eftersom guld inte oxideras - men om de ska kopplas in och ur ofta, så kommer pläteringen att slitas ner och så småningom blottas kopparkärnan - och då är det bara att byta ut kontakten eftersom koppar oxideras snabbt och oxiden är en väldigt dålig ledare. I sådana lägen kan det alltså vara bättre att välja de vanliga nickelpläterade kontakterna i stället.

Puffskydd är det som sagt minimal skillnad mellan, så det är bara att ta det som du tycker är snyggast, typ... 😛

Postat

Han kanske ska slå till på ett Atlas direkt 😲

Jag har aldrig haft problem med bristande packningar osv med billiga stativ, och våra används t.o.m i undervisning med ett enormt slitage och felaktigt användande från eleverna. Men visst är det skillnad på stativ i lite högre prisklass, inget snack om saken.

Postat

Det finns bomstativ som är bra från både K&M och Quiklok - men som sagt, så är det bra att hålla sig till sådana som ligger runt 500:-, enligt min erfarenhet - eftersom både jag och flera jag känner, har fått problem med att bommen inte håller i bussningen på billigare modeller. Med tyngre micar blir det förstås värre problem än med lätta micar, men jag tycker att det är onödigt att chansa när det trots allt bara rör sig om ett par hundrallappar i skillnad...

Postat
Håller med Claes att du bör lägga lite pengar på ett bra stativ. Då har du ett som håller i evigheter. K&M är dessutom billiga hos Thomann så 500 behöver du inte betala för ett bra stativ. Rekommenderas varmt.

http://www.thomann.de/se/search_GK_zustmi_BF_k-m.html

Jag menar alltså att ca 500:- som svenskt listpris är gränsen man får ta sig över för att hitta godkänd kvalisort på bomstativ. Vad de kostar i utlandet har jag inte riktig koll på.

Postat (redigerat)
Jag menar alltså att ca 500:- som svenskt listpris är gränsen man får ta sig över för att hitta godkänd kvalisort på bomstativ. Vad de kostar i utlandet har jag inte riktig koll på.

Jo jag förstod det. Vill bara poängtera att han inte måste titta på 500kronors-klassen när han kollar stativ hos Thomann.

Redigerat av rainydays
Postat

Jo jag förstod det. Vill bara poängtera att han inte måste titta på 500kronors-klassen när han kollar stativ hos Thomann.

Nej - men man kan ju få dem billigare än listpris på hemmaplan också... 🙂

Postat
Tycker du alltid säger så, har du konstant utförsäljning? 😉

Nej - men jag påminner om det eftersom jag tycker att det är trist att folk vänder sig till utlandet i första hand, i stället för att fråga i sin vanliga butik vad de kan få för pris. I vissa fall är det inte möjligt för butikerna att matcha de tyska priserna - men väldigt ofta går det bra och ibland kan det rentav bli lite billigare, beroende på vad det är för prylar och vem som är distributör...

Postat
Tycker du alltid säger så, har du konstant utförsäljning? 😛

Nej - men jag påminner om det eftersom jag tycker att det är trist att folk vänder sig till utlandet i första hand, i stället för att fråga i sin vanliga butik vad de kan få för pris. I vissa fall är det inte möjligt för butikerna att matcha de tyska priserna - men väldigt ofta går det bra och ibland kan det rentav bli lite billigare, beroende på vad det är för prylar och vem som är distributör...

Claes, jag håller egentligen med dig helt och hållet. Klart man vill gynna småföretagarna, men ibland känner man att det inte är värt det. När det skiljer en del och när man samtidigt ska köpa flera olika grejor.

Men du har ju själv butik på nätet så jag tänkte höra med dig om du har några bra mikrofonstativ som du möjligtvis kan tänka dig att gå ner i pris på om man samtidigt köper Studio Projects (Mic + Preamp)?

Jag är inte den som brukar pruta därför att det sällan känns som någon idé. Men skulle du gå med på säg: B1:an, VTB-1, mikrofonstativ, Puffskydd och en mikrofonkabel för 2 800 kr?

Kanske inte rätt ställe att snacka affärer men ändå 😉

Tack förresten alla som har svarat. Jag ska sätta mig ner och fundera lite på hur jag ska ha det.

Postat
Tycker du alltid säger så, har du konstant utförsäljning? 😛

Claes, jag håller egentligen med dig helt och hållet. Klart man vill gynna småföretagarna, men ibland känner man att det inte är värt det. När det skiljer en del och när man samtidigt ska köpa flera olika grejor.

Men du har ju själv butik på nätet så jag tänkte höra med dig om du har några bra mikrofonstativ som du möjligtvis kan tänka dig att gå ner i pris på om man samtidigt köper Studio Projects (Mic + Preamp)?

Jag är inte den som brukar pruta därför att det sällan känns som någon idé. Men skulle du gå med på säg: B1:an, VTB-1, mikrofonstativ, Puffskydd och en mikrofonkabel för 2 800 kr?

Kanske inte rätt ställe att snacka affärer men ändå 😉

Tack förresten alla som har svarat. Jag ska sätta mig ner och fundera lite på hur jag ska ha det.

Det är alltid lättare att göra ett hyfsat paketpris om det är flera saker samtidigt, men forumet är som sagt inte rätt plats att diskutera priser, utan skicka gärna ett mail eller PM, så tar vi det den vägen. 🙂

Postat
Tycker du alltid säger så, har du konstant utförsäljning? 😄

Hehe, menade inget otrevligt, tänkte mer att man kanske skulle titta mer åt ditt håll nästa gång det är dags för påfyllning bland grejerna 😛

Postat
Hej!

Nu äntligen tänkte jag snart ta och beställa min första "riktiga" mikrofon samt preamp till den. Jag är redan klar på vilken mic och vilken preamp jag ska ha och det är Studio Projects B1 och VTB-1.

Men vad jag inte är lika säker på så är det tillbehören. Vad jag behöver är alltså 1 st mikrofonkabel, 1 st puffskydd samt 1 st mikrofonstativ.

Jag tänkte beställa detta från thomann, då jag åtminstonde tror att man får mest för pengarna, men jag kanske har fel? Rätta mig i så fall.

Detta kommer att bli en dyr affär oavsett hur billiga tillbehör jag än väljer så jag vill helst inte lägga ut för mycket pengar. Men samtidigt vill man ju ha något som fungerar bra.

T ex kabeln, hur viktigt är den? Påverkar det ljudet särskillt mycket? Är den här fy skam: http://www.thomann.de/se/the_sssnake_sk233-10.htm

Puffskyddet då, kan dom vara direkt dåliga? Exempelvist den här: http://www.thomann.de/se/t-bone_ms180.htm

Och sist av allt då mikrofonstativet. Jag har hört att om man köper ett för billigt så är risken stor att lederna slits ut ganska fort vilket tids nog gör stativet oanvändbart. Meningen är att mitt stativ ska packas upp och ner ganska mycket. Vad borde jag sattsa på här? Jag har verkligen ingen lust att lägga dyra pengar på detta men samtidigt måste jag ha något som borde hålla rätt länge.

Hoppas jag kan få en del råd.

Om jag inte skrev det innan så är mikrofonen tänkt att användas till att spela in sång, akustisk gitarr och viss del även elgitarr (micka förstärkaren).

Tack på förhand! 😉

jag beställde faktiskt samma mic för någon dag sedan, men från emusic.se för 900 något, kolla upp det, under 100 i frakt med.

• 10 månader senare...
Postat

Själv har jag köpt en mickrofon stativ som funkar utmärkt .

köpte den från Västerorts musik.

För 300 kr . Jätte Vacker! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.