Jump to content
Annons

Omnisphere eller Reason 4 ? om man kör Tracktion 3


kvd669o

Recommended Posts

vad ska välja till min tracktion3 med superior drummer 2.0 ska jag köra en omnisphere powersynth via vst eller ska jag köra en reason 4.0 via rewire,för dom kommer kosta mig lika mycket i pengar ändå ?? Vilken tror du man har mest användning för nu och i framtiden ?

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Omnispehere är ju ganska ny... 3 dagar sedan den skeppades ut.

Ser mycket intressant ut.

Men man kanske skall vänta på första testerna.

Reason är Reason. För min egen del så gör den precis allt i mina produktioner. En arbetshäst av stora mått.

I Reason är ett otroligt flexibelt program och resurssnålt.

Båda är nog bra val vilket som. (Omnisphere på pappret)

Link to comment
Dela på andra sajter

Omnisphere är väl endast en synth plug och inte en DAW ?

Reason är så mycket mer än bara en slave'ad synth. det är ju ett helt program med både trum maskin, kompressor mm.

Du lär nog få mer funktioner tillhanda om du kör Reason ihop med ditt Tracktion.

Vänta på testerna och köp ett begagnat Reason 4 om du är riktigt sugen. T.ex http://www.blocket.se/vi/16112771.htm?ca=14_s 4.0:an för 2300:-

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Omnisphere är väl endast en synth plug och inte en DAW ?

Reason är så mycket mer än bara en slave'ad synth. det är ju ett helt program med både trum maskin, kompressor mm.

Du lär nog få mer funktioner tillhanda om du kör Reason ihop med ditt Tracktion.

Vänta på testerna och köp ett begagnat Reason 4 om du är riktigt sugen. T.ex http://www.blocket.se/vi/16112771.htm?ca=14_s 4.0:an för 2300:-

Det var billigt!

Och Pesek du har helt rätt i din beskrivning om Reason, det är så mycket mer än "bara" synt.

Har man som jag jobbat med syntar innan midi fanns så uppskattar jag alla de coola efterapningarna av gammal utrustning vad gäller att låna filter från olika syntar och skicka signaler kors och tvärs. Riktigt mumsigt för någon som gillar sånt.

Innan Reason körde jag nästan bara med samplers och Reason fyllde samplerns utrymme med råge. Jag har konverterat stora delar av mina favvis CD-ROMer som jag har i Akai format till Reason. Funkar kanon.

Men jag är ju en Reason fanboy och har inte testa Omnisphere så lyssna inte på mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Här är en låt som jag och Valdez på forumet knåpat ihop.

Den är egentligen inte klar och lite väl mycket tryck i baskaggen.

Reason och Tracktion is alles som jag använt, Valdez har spelat in sången i nåt jag inte riktigt kommer i håg vad det var.

T2 gör sången, allt annat är Reason!

http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live....20my%20life.mp3

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Dr loop det lätt helt suveränt dina reason låtar. Tack för att jag fick lyssna.

När det gäller begagnat så säljer jag prylar men köper aldrig. Brukar alltid bli nåt form av krångel i mina erfarenheter.

Reason är helt klart det bästa valet om man inte kör väldigt psycho space utflippad musik då fungerar nog omnisphere.

bättre av dom ljud och videos jag sett i alla fall av synthen. Sen kan ju vissa tycka att dom får inspiration från synthen men

jag skulle nog tröttna på den om varje ljud hoppade omkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dr loop det lätt helt suveränt dina reason låtar. Tack för att jag fick lyssna.

När det gäller begagnat så säljer jag prylar men köper aldrig. Brukar alltid bli nåt form av krångel i mina erfarenheter.

Reason är helt klart det bästa valet om man inte kör väldigt psycho space utflippad musik då fungerar nog omnisphere.

bättre av dom ljud och videos jag sett i alla fall av synthen. Sen kan ju vissa tycka att dom får inspiration från synthen men

jag skulle nog tröttna på den om varje ljud hoppade omkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Omnisphere är väl endast en synth plug och inte en DAW ?

Reason är så mycket mer än bara en slave'ad synth. det är ju ett helt program med både trum maskin, kompressor mm.

Du lär nog få mer funktioner tillhanda om du kör Reason ihop med ditt Tracktion.

Vänta på testerna och köp ett begagnat Reason 4 om du är riktigt sugen. T.ex http://www.blocket.se/vi/16112771.htm?ca=14_s 4.0:an för 2300:-

Det var billigt!

Och Pesek du har helt rätt i din beskrivning om Reason, det är så mycket mer än "bara" synt.

Har man som jag jobbat med syntar innan midi fanns så uppskattar jag alla de coola efterapningarna av gammal utrustning vad gäller att låna filter från olika syntar och skicka signaler kors och tvärs. Riktigt mumsigt för någon som gillar sånt.

Innan Reason körde jag nästan bara med samplers och Reason fyllde samplerns utrymme med råge. Jag har konverterat stora delar av mina favvis CD-ROMer som jag har i Akai format till Reason. Funkar kanon.

Men jag är ju en Reason fanboy och har inte testa Omnisphere så lyssna inte på mig 😉

Du som verkar vara en superman på Reason, kan du ge mig tips på youtube klipp eller någon sida där jag kan lära mig mer om just koppling av synthar/enheter och även hur man använder sampler?

Jag kommer från en ren tracker bakgrund där man oftast använt ljud som ingått i andras låtar så jag är helt lost när det gäller sidechain, koppla vidare signaler, bussar, aux o allt vad det heter. Men jag vill gärna lära mig lite basic, få en förståelse för VARFÖR som du är med mig 🙂

Reason är ju i stort sett en hårdvaru studio med mjukvarugränssnitt, med hårdvarans alla kopplings möjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har editerat om mitt första inlägg + om nån vet om nån bra gärna svensk version av nåt test resultat angående omnisphere power synth vst programmet så får dom gärna länka till den recensionen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...