Jump to content
Annons

Hvordan konstruerer man sit eget virtuelle rom?


Shanty

Recommended Posts

Hej der ute.

Jeg undres på om det er noen som har noen god ide om hvordan jeg skal få en innspilling til å lyde som om alle musikerne befant seg i samme rom.

Jeg prøver at gjenskape 60 tall soundet, der alle var i samme rom samtidig.

Hvordan får man dette så realistisk som mulig ved hjelp av våre digitale hjelpmidler?

Finnes det noen gode plugins man kan anvende?

Jeg er taknemlig for alle tips og triks.

Vennlig hilsen shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej der ute.

Jeg undres på om det er noen som har noen god ide om hvordan jeg skal få en innspilling til å lyde som om alle musikerne befant seg i samme rom.

Jeg prøver at gjenskape 60 tall soundet, der alle var i samme rom samtidig.

Hvordan får man dette så realistisk som mulig ved hjelp av våre digitale hjelpmidler?

Finnes det noen gode plugins man kan anvende?

Jeg er taknemlig for alle tips og triks.

Vennlig hilsen shanty

Det funkar ganska sällan bra. Ljudet av musiker som befinner sig i samma rum är sällan en bra beskrivning på det ljud man 'egentligen' är ute efter. Så har jag upplevt såna här frågor.

Ett enkelt sätt är att använda impuls/respons reverb där ett och samma rum har samplats ifrån många olika vinklar och olika avstånd, och köra varje instrument genom individuella konvolutionsreverb (med olika rumsvinklar och avstånd laddade) med 100% effekt. Då kommer man någonstans i närheten, men då krävs det också att instrumenten är väldigt väl balanserade och mixade innan.

Men som sagt, jag upplever det som att man frågar efter en annan slags klang, fastän man frågar om "i samma rum".

Du kanske kan berätta mer om omständigheterna du försöker jobba med? då blir det lättare att hitta förslag tror jag.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

det här är ett spännande problem !

Om t.ex. en guitar är inspelad i sverige

en annan i england

en bas i danmark

trummor i holland

och sång från 2 håll i usa

alla har olika bakgrundssljud / ljudbild

att först rätta till varje spår för att få samma /liknande ljudbild är svårt som f%¤#@

för att inte säga omöjligt.

den som gör en plugg för automatisk korrigering borde bli rik 😆

om det inte redan finns förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej der ute.

Jeg undres på om det er noen som har noen god ide om hvordan jeg skal få en innspilling til å lyde som om alle musikerne befant seg i samme rom.

Jeg prøver at gjenskape 60 tall soundet, der alle var i samme rom samtidig.

Hvordan får man dette så realistisk som mulig ved hjelp av våre digitale hjelpmidler?

Finnes det noen gode plugins man kan anvende?

Jeg er taknemlig for alle tips og triks.

Vennlig hilsen shanty

Det funkar ganska sällan bra. Ljudet av musiker som befinner sig i samma rum är sällan en bra beskrivning på det ljud man 'egentligen' är ute efter. Så har jag upplevt såna här frågor.

Ett enkelt sätt är att använda impuls/respons reverb där ett och samma rum har samplats ifrån många olika vinklar och olika avstånd, och köra varje instrument genom individuella konvolutionsreverb (med olika rumsvinklar och avstånd laddade) med 100% effekt. Då kommer man någonstans i närheten, men då krävs det också att instrumenten är väldigt väl balanserade och mixade innan.

Men som sagt, jag upplever det som att man frågar efter en annan slags klang, fastän man frågar om "i samma rum".

Du kanske kan berätta mer om omständigheterna du försöker jobba med? då blir det lättare att hitta förslag tror jag.

Jeg er enig i at det ikke er noen god beskrivning av hva jeg er ute etter, men en plass må man jo starte, og jeg har prøvd å få svar på dette spørsmålet tidligere, men ikke så bra resultat.

Jeg skal forsøke å beskrive mer detaljert:

Før jeg begynner vil jeg si at jeg forstår at det blir umulig å oppfylle mine ønsker hundre prosent, men jeg håper på og i det minste kunne gi et "touch" av hva jeg søker.

Jeg vil prøve å skape et 60 tals sound. (Producer Oven Bradley ved RCA Victor studio er favorit)

Jeg bruker samplede lyder fra virkelige instrumenter, kombinert med midi.

og kanskje min egen gitar.

Det eneste som vanligvis blir spilt in fra min hjemmestudio er vokal.

Og som sagt jeg hvil gjerne at det gir et "touch" av 60 tallet.

Vennlig hilsen

Shanty

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...