Jump to content
Annons

Väääääldigt basic och säker mastring?


illerrre

Recommended Posts

Annons
Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

Izotope Ozone med superlätt mastring och en titt på http://www.izotope.com/products/audio/ozon...teringGuide.PDF kan ju fungera. Överdriv bara inte innan du verkligen fattar någorluna vad du sysslar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar. Är mixen inte tillräcklig, så gör den tillräcklig.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program använder du och vilken genre sysslar du med?

1. EQ (Använd en Parametric EQ för att skära bort allt under 20 Hz) - Detta kan du alltid ha. Det skadar inte.

2. Kompressor (Ratio: 2, Attack: 10, Release: Auto, Threshold: mellan +12 & +15) - Detta är väl hyffsat standard.

3. EQ: (Sänk 1363Hz lite, Höj 2936Hz och 659) - Jag tycker egentligen du själv ska ratta eftersom det beror på vilken genre du sysslar med.

4. Limiter (Threshold: -3.5, Ceiling: -1.0) - Detta är också hyffsat standard.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vilket program använder du och vilken genre sysslar du med?

1. EQ (Använd en Parametric EQ för att skära bort allt under 20 Hz)

2. Kompressor (Ratio: 2, Attack: 10, Release: Auto, Threshold: mellan +12 & +15)

3. EQ: (Sänk 1363Hz lite, Höj 2936Hz och 659)

5. Limiter (Threshold: -3.5, Ceiling: -1.0)

Alltså försöka ge någon presets att arbeta med är helt värdelöst råd. Tanken är väl god men det här har ingen någon nytta av. Och sen vilken stil är det frågan om? Hur låter materialet? Precis som mix måste man själv arbeta fram den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket program använder du och vilken genre sysslar du med?

1. EQ (Använd en Parametric EQ för att skära bort allt under 20 Hz)

2. Kompressor (Ratio: 2, Attack: 10, Release: Auto, Threshold: mellan +12 & +15)

3. EQ: (Sänk 1363Hz lite, Höj 2936Hz och 659)

5. Limiter (Threshold: -3.5, Ceiling: -1.0)

Alltså försöka ge någon presets att arbeta med är helt värdelöst råd. Tanken är väl god men det här har ingen någon nytta av. Och sen vilken stil är det frågan om? Hur låter materialet? Precis som mix måste man själv arbeta fram den.

Självklart, men killen ville ju ha lite tips så... vill bara hjälpa till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar, för det gör man ju mycket mer effektivt i mixningen själv.

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha? Fast jag vågar mig nog inte på det ändå då mixen låter jävligt bra och jag inte vill screw something up.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar, för det gör man ju mycket mer effektivt i mixningen själv.

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha? Fast jag vågar mig nog inte på det ändå då mixen låter jävligt bra och jag inte vill screw something up.

Gizmozis här på forumet som mixat förövrigt! Ska lägga upp den senare så kan ni ju alltid kommentera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar, för det gör man ju mycket mer effektivt i mixningen själv.

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha? Fast jag vågar mig nog inte på det ändå då mixen låter jävligt bra och jag inte vill screw something up.

Skulle du inte kunna kasta upp låten så att vi får höra?. Du tycker kanske att det låter tillfredställande medans vi får huvudvärk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar, för det gör man ju mycket mer effektivt i mixningen själv.

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha? Fast jag vågar mig nog inte på det ändå då mixen låter jävligt bra och jag inte vill screw something up.

Mastringen har visst en funktion. Vissa tycker man ska göra allt jobb i mixen, men jag kan lova dig att 99% av alla kommesiella plattor har gått igenom en hel del fix och trix i mastringsstudio. Finns lååånga diskussioner på forumet gällande mastringens syfte. Läs igenom och ta ställning! En del av dom är ganska underhållande om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar, för det gör man ju mycket mer effektivt i mixningen själv.

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha? Fast jag vågar mig nog inte på det ändå då mixen låter jävligt bra och jag inte vill screw something up.

Kanske den är så pass bra att det inte behövs göras nästan någonting? Om du har mixat själv och lärt dig göra det bra vet du ju hur man använder EQ och kompressor. Finns ingen anledning vara rädd prova. Lägg gärna upp låten både omastrad och mastrad och sen kan du ju få mera råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar, för det gör man ju mycket mer effektivt i mixningen själv.

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha? Fast jag vågar mig nog inte på det ändå då mixen låter jävligt bra och jag inte vill screw something up.

Gizmozis här på forumet som mixat förövrigt! Ska lägga upp den senare så kan ni ju alltid kommentera.

Jaha ok om det är Gizmozis som har mixat kan vi utgå från att det låter bra. Om du då själv inte har lärt dig mixa bra är det ingen idé du försöker dig på att mastra själv...än i alla fall. Man måste ha lärt sig mix först innan man lär sig mastrar. Försöka göra tvärtom är ungefär som att försöka lära sig gå innan man kan krypa. Men annars kan du ju alltid fråga om det är någon annan som är intresserad av att mastra din låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

🙂

Om en mix inte är tillfredsställande så är det ju mixen som ska justeras. Mastring är i grund och botten inte att reparera otillfredsställande mixningar, för det gör man ju mycket mer effektivt i mixningen själv.

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha? Fast jag vågar mig nog inte på det ändå då mixen låter jävligt bra och jag inte vill screw something up.

Kanske den är så pass bra att det inte behövs göras nästan någonting? Om du har mixat själv och lärt dig göra det bra vet du ju hur man använder EQ och kompressor. Finns ingen anledning vara rädd prova. Lägg gärna upp låten både omastrad och mastrad och sen kan du ju få mera råd.

Inte jag som har mixat den då jag är riktigt dålig på att mixa. När jag mixar slänger jag bara på en förinställd eq, kompressor etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen är mycket tillfredsställande, men någon funktion måste ju mastring ha?

Jodå. Mastring är att anpassa mixen till slutanvändningen. Musik för klassiska skivor, radio-hits, filmmusik, rockskivor, datorspel och videospel, reklammusik .. musiken lyssnas till utifrån olika premisser och på olika system. Mastring förbättrar ofta lyssningsupplevelsen för den målanvändning som är avsedd, men samtidigt försämrar den oftast ljudet ur rent ljudteknisk synvinkel sett.

Så om ni är nöjda med mixen så tycker jag ni ska köra på det.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt du gör i en mastering leder till en ren teknisk försämring av ljudet. Om det spelar någon roll eller inte är upp till dig. 😲

Om du garanterat vill veta att inget du gör kommer leda till en försämring så är det helt enkelt så att du inte ska göra något alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju riktigt bra!

Tycker jag med.

Gizmozis får akta sig, så han inte hamnar att mixa folks skivor istället för att spela musik - musiker som jag förstått han är 😲

Jag hör 2-3 db runt 140 hz och 450 hz som skulle kunna skalas ner, och 2-3 db i 5600 hz området som skulle kunna ökas. Men här talar vi nog förändring och kanske inte nödvändigtvis om förbättring. Mixen, eller kanske snarare arret, är ganska ljus och slaskig uppe i diskanten. Det är så mycket ljud och instrument som tävlar om uppmärksamhet där, de flesta med ljust reverb och/eller lång svans och inget som direkt sticker ut. Jag tycker det känns som en stor del av det kommer sig av att virveln är så ljus och inte bereder en stadig motvikt till den feta kaggen - virveln får ingen genomslagskraft utan liksom absorberas upp av det ljusa den med. Tyvärr blir rösten nästan det enda med tillräckligt mellanregister, men det här kommer att låta bra på radio - deras multiband limiters älskar sånt här ljud. RMSen på MP3n ligger på 13,4 och det är ganska kompakt, men för att tävla med de flesta hittarna måste man nog ner till typ 10.

Sämre än det här har man hört. 🙂

Tycker den skulle låta betydligt proffsigare om du betalade för bakgrundsmusiken 🙂

Så, du säger att det här är en färdig bakgrund? www.emotionalbeats.com

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något jag som amatör kan lägga på vid mastring som garanterat inte får mixen att låta sämre utan som garanterat får den att låta bättre?

Jag tycker du börjar i fel ände. Du ska ju inte mastra låten bara för att man brukar göra det, utan isåfall för att du känner att mixen saknar någonting som mastring skulle kunna fixa. Fundera först på vad du vill uppnå och se sen till att du har verktygen och kunskapen för att komma dit 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter ju riktigt bra!

Gizmozis får akta sig, så han inte hamnar att mixa folks skivor istället för att spela musik - musiker som jag förstått han är 🙂

Det är inte mig emot om det skulle hända ☺️ Både Mixning/inspelning och mitt musicerande ligger mig väldigt nära. Jag älskar att spela och jag älskar att spela in och mixa musik.

Kul med responsen som blivit på mixen än så länge!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...