Jump to content
Annons

Ställa in efter hörlurar eller högtalare?


Specs (oregistrerad)

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)

Jag har inga monitors och gör allting just nu i vanliga lurar. Men när jag vill lyssna ordentligt så brukar jag koppla ut till mina vanliga stereohögtalare. Problemet är bara att allt som låter bra i lurarna, låter ofta rätt kasst sen i högtalarna. Jag vet att man helst ska jobba med monitors men jag har inte råd med det just nu. Så jag undrar bara vad ni rekommenderar att jag ska utgå från. Ska jag gå efter hur det låter i högtalarna eller ska jag gå efter hur det låter i lurarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ska jag gå efter hur det låter i högtalarna eller ska jag gå efter hur det låter i lurarna?

oavsett om du mixar i lurar eller högtalare så är det viktigt du lyssnar i något som låter någorlunda rättvist

skitlurar = skitmix

skithögtalare = skitmix

bra lyssning = resultat upp till dig

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom att kontrollyssna alla sina mixar i flera olika system som bilstereon, iPoden, en bergsprängare, stereon osv. lär man sig sin primära lyssning. Om lurarna är av bra kvalisort så mixa i dom, men kontrollyssna sedan i alla system du har. När det låter ok i dessa är det klart. Gör man det här ofta så lär man sig till slut hur det ska låta i hörlurarna för att det ska fungera på de flesta tänkbara systemen, då behöver man inte kontrollyssna i samma utsträckning längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är van vid att lyssna på musik i CD-spelare och aldrig lyssnar på musik i monitorer kan även mix i de dyraste monitorerna bli helt värdelös. Det viktiga är att man har referenser man själv är bekväm i. Är du själv van med att lyssna i högtalare X så kan det ofta vara bättre att mixa i dessa då du vet hur det ska låta. Referenslyssna gärna i så många olika högtalare som möjligt. Men att bara köpa så dyra monitorer som möjligt löser inga problem om man inte vet hur musik ska låta i de monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis.. dyra grejer behöver inte vara bra för just dig. Du kan göra hur bra grejer som helst med skitprylar bara du känner till dom väldigt väl... gäller all studioelektronik egentligen. Jag mixar typ 80% i lurar och oftast behöver jag inte ändra på någonting när jag kontrollerar det i monitorer. Mycket lättare att få till en kanonmix i bra lurar som du känner väldigt väl till än riktigt bra monitorer i en kompromissad akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...