Jump to content
Annons

Mixa skriksång


Tappo

Recommended Posts

Tjabba. Är mitt uppe i en inspelning utav en liten skiva med mitt band. Är nu inne i stadiet där vi spelar in sång och tänkte då passa på att fråga om ni har några tips för att mixa skriksång. Låter lite tamt just för tillfället, kan eventuellt posta ett exempel imorgon kväll.

Ni som mixar/mixat skriksång eller har lite erfarenhet av det, vad är erat bästa tips för att få punch och kanske aggressivitet i det?

/Tappo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rainydays: Jodå han släpper loss rösten så det räcker att bli över.

DrHans: Jag återkommer imorgon isåfall, MySpace dummar sig på datorn jag sitter vid nu, så jag tittar in där imorgon och skriver här sen. 😉

Tack för svar. /Tappo

Link to comment
Dela på andra sajter

mindglow (oregistrerad)
Tjabba. Är mitt uppe i en inspelning utav en liten skiva med mitt band. Är nu inne i stadiet där vi spelar in sång och tänkte då passa på att fråga om ni har några tips för att mixa skriksång. Låter lite tamt just för tillfället, kan eventuellt posta ett exempel imorgon kväll.

Ni som mixar/mixat skriksång eller har lite erfarenhet av det, vad är erat bästa tips för att få punch och kanske aggressivitet i det?

/Tappo

Jag brukar komprimera skriksång väldigt mycket, det har en tendens att låta fritidsgård om man inte kör med mycket komprimering. Låter det fortfarande inte tillräckligt aggressivt så kan lite dist få det att bli lite råare. Den inbyggda distpluggen i Cubase SX kan tex funka ganska bra, bara man ser till att inte dista så mycket så att det verkligen låter distat, för det är väl kanske inte den effekten du är ute efter.

Reverb brukar jag strunta i helt, låter oftast bara grotta och dålig black metal om sången då. Delay funkar bättre - men med måtta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba. Är mitt uppe i en inspelning utav en liten skiva med mitt band. Är nu inne i stadiet där vi spelar in sång och tänkte då passa på att fråga om ni har några tips för att mixa skriksång. Låter lite tamt just för tillfället, kan eventuellt posta ett exempel imorgon kväll.

Ni som mixar/mixat skriksång eller har lite erfarenhet av det, vad är erat bästa tips för att få punch och kanske aggressivitet i det?

/Tappo

Ett par saker som jag tycker hjälper är att dra bort mycket botten på spåret, efter smak förstås, jag brukar köra low cut runt 200Hz har jag för mig, sen gäller det att få till tryck i midden, lite dist kan hjälpa mycket, men inte dra på för mycket då det bara låter tillgjort och inte kraftigt. Kraftig komprimering är också bra, jämnt och fint ska det vara 🙂

Delay funkar som sagt bättre än reverb, gärna ett delay som bara kickar in i slutet på varje mening (glömt bort vafan såna delay heter!) kan lätt bli grötigt om det ligger på hela tiden.

Men överlag kan man säga att renhet i skriket är viktigt, hur konstigt det än låter. Ett grötigt skrikspår kommer aldrig att låta rätt, förutom i crustpunk!

Brukar funka fint för mig iaf 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba.

Vår gitarrist kollade upp en teknik som visade sig funka riktigt bra. Jag började med att komprimera "huvudspåret" väldigt grovt och mycket.

Sen gjorde vi som han hade kollat på någon video på YouTube, att man tar en exakt kopia av sångspåret till ett nytt spår, komprimerar det som fan och drar en riktigt grov low cut på det. Kommer inte ihåg hur många hz som drogs av (kan kollas upp). Det blev ett otroligt lyft och det gav ett rättvist ljud av hur sångaren faktiskt låter.

Ska slänga upp ett exempel så snart jag fått hem sångspåren till min dator (där jag jobbar med övrig mix).

I övrigt måste jag tacka stort för alla svar. Dom flesta här verkar överens om att ta delay snarare än reverb, ska testa runt lite när jag får hem det.

/Tappo

Redigerat av Tappo
Link to comment
Dela på andra sajter

En kul gratis kompresor till aggressiv skriksång eller growl är SLL's talkback kompresseror. Finns gratis att tanka hem ifrån sll's hemsida efter man registrerat sig.

Gratispluggen Digital Fishphone Blockfish brukar också funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på musikstilen, men jag tycker oftast att hörbar dist i skrik låter astöntigt. Som att sångaren inte kan skrika så man var tvungen att kompensera med massa dist. I punk funkar det men knappast i typ metalsammanhang. Sångaren får ta i som tusan, sen komprimerar man järnet. Det som Tappo skrev låter intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

En kul gratis kompresor till aggressiv skriksång eller growl är SLL's talkback kompresseror. Finns gratis att tanka hem ifrån sll's hemsida efter man registrerat sig.

Gratispluggen Digital Fishphone Blockfish brukar också funka.

Digital Fishphone Blockfish funkade fett nice på skriksång för mig igår 🙂

Och inte bara det, efter lite pillande med den har jag äntligen grejat att få full kontroll över en kompressor! Min förra kompressor var så dålig så jag hörde inte skillnaden när man drog i grejer, nu fattar ja äntligen hur en kompressor funkar ! 😆 *hurray*

Denna kompressor rekommenderas, ger mer närhet i rösten på både lugnare och skrikigare sång. Funkade även på growl och väldigt bra på lugnare elgitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på musikstilen, men jag tycker oftast att hörbar dist i skrik låter astöntigt. Som att sångaren inte kan skrika så man var tvungen att kompensera med massa dist. I punk funkar det men knappast i typ metalsammanhang. Sångaren får ta i som tusan, sen komprimerar man järnet. Det som Tappo skrev låter intressant!

Håller med helt, just därför man använder disten för att ge lite extra tryck bara, inte som effekt. Jag brukar köra med Logics inbyggda distortion och dra på med kanske 1 dB, ger lite mer tryck i midden utan att låta distat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips. Ska testa tanka dom två pluggarna som skrivits här.

Fan vad dålig jag är på att posta exempel, men har ju inte just sången hemma tyvärr. Men kan definitivt posta hela skivan när den är färdig! 🙂

Edit: Efter lite googlande hittade jag Blockfish, men jag lyckas inte hitta SLL's hemsida. Testat alla möjliga sökningar, men jag hittar inte. Google isn't my friend.. Någon som känner sig manad till att länka? 🙂

Edit2: La in dom 3 DLL-filerna i mappen Steinberg/vstplugins. Enda mappen jag kunde komma på som hade namnet 'vstplugins'. Är Pro Tools-användare. I Pro Tools finner jag dock inget av dom tre pluggarna. (Spitfish, Blockfish, Floorfish). Någon som vet vad som kan ha gått galet?

/Tappo

Redigerat av Tappo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips. Ska testa tanka dom två pluggarna som skrivits här.

Fan vad dålig jag är på att posta exempel, men har ju inte just sången hemma tyvärr. Men kan definitivt posta hela skivan när den är färdig! 😮

Edit: Efter lite googlande hittade jag Blockfish, men jag lyckas inte hitta SLL's hemsida. Testat alla möjliga sökningar, men jag hittar inte. Google isn't my friend.. Någon som känner sig manad till att länka? 😄

Edit2: La in dom 3 DLL-filerna i mappen Steinberg/vstplugins. Enda mappen jag kunde komma på som hade namnet 'vstplugins'. Är Pro Tools-användare. I Pro Tools finner jag dock inget av dom tre pluggarna. (Spitfish, Blockfish, Floorfish). Någon som vet vad som kan ha gått galet?

/Tappo

Du måste ha vst-rtas wrapper ifrån fxpansion för att köra vst pluggar i pro tools. Om du inte har det så köp den, den är värd vartenda öre!

Kör själv pro tools btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apep: Så andra pluggar i den mappen är då troligen pluggar som är VST och RTAS-pluggar i samma? Tack för tipset med Wrapper! 😮

DrHans. Tackar! Reggar mig sen och tar en titt på kompressorn. 😄

Edit: Någon som har koll på skillnaden mellan VSTi och VST? Kan man "wrappa" VSTi på samma sätt som VST?

Mycket frågor här nu! Men det är väll därför man trivs här när man får bra svar! 😄

/Tappo

Redigerat av Tappo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...