Jump to content
Annons

Konkurrenter till SM57? (gitarrförstärkare)


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Kalla mig inkompetent men jag tycker inte SM57:an gör något bra jobb gällande uppmickning av gitarrförstärkare. Hur man vrider och vänder på denna mick så gillar jag inte ljudupptagningen. I rummet låter det bra. Jag har provat andra mickar, de färgar ljudet på ett annat sätt och har inte samma svaga sidor men har andra svagheter i ljudet (otydliga t.ex.).

Jag tycker SM57:an är för vass och är dålig på att återge det där fräset man har i disten. Det blir för stickigt. Flyttar jag bak micken tappar jag närheten och ljudet blir inte lika stort och "in your face". Flytta åt sidan och vinkla kan man göra till en viss grad. Mellan "mitt rakt på konen" och "en liten bit ifrån + lätt vinklad" finner jag en slags sweetspot. Men jag får mycket diskant bl.a. och tycker den återger ljudet fult ändå.

Jag provade med en kondensatormick, Rode NT1000. Ljudet blev väldigt grovkornigt och fult, men samtidigt varmt och inte stickigt på samma sätt som SM57:an. Fast närheten var värdelös, ljudet var inte lika "tight". Denna ihop med 57:an har gett mig ett okej resultat men det låter ändå inte rätt.

Kanske är det att jag borde ha TVÅ 57:or? Provade med en 58:a utan skydd men den låter inte som 57:an.

Är det MD421 som gäller, eller? Vad kör proffsen med för mickar förutom SM57?

Tänkte att vi kunde ha en liten diskussion kring mickar i detta ändamål här. Inte en hyllningstråd till SM57.

Preampen min är det inget fel på iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ja först så vill jag säga att smaken är som xxxxx, delad.

Med detta sagt så kan jag säga att personligen gillar jag 421 bättre än 57an i de flesta fall.

Men inte alltid.

Och jag har också provat med bandmickar på gitarrstärkare och det har varit skitgött.

Mina fem ören.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår vad du menar, prövat en hel del mickar, det jag lyckats bäst med är faktiskt 2st 57:or en of axis och en rakt på, typ 1 cm från konen. Dock kan man få fasvända en, har ibland även lagt på en tredje mick en kondensator vidupptagande ca 6-8decimeter från lådan för att få lite rumsljud och mer bas.

Och det andra jag lyckats bra med är MD421, beror lite på vilket ljud jag är ute efter, blir lite vassare med 57:orna och lite tyngre med 421:an tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla mig inkompetent men jag tycker inte SM57:an gör något bra jobb gällande uppmickning av gitarrförstärkare. Hur man vrider och vänder på denna mick så gillar jag inte ljudupptagningen. I rummet låter det bra. Jag har provat andra mickar, de färgar ljudet på ett annat sätt och har inte samma svaga sidor men har andra svagheter i ljudet (otydliga t.ex.).

Jag tycker SM57:an är för vass och är dålig på att återge det där fräset man har i disten. Det blir för stickigt. Flyttar jag bak micken tappar jag närheten och ljudet blir inte lika stort och "in your face". Flytta åt sidan och vinkla kan man göra till en viss grad. Mellan "mitt rakt på konen" och "en liten bit ifrån + lätt vinklad" finner jag en slags sweetspot. Men jag får mycket diskant bl.a. och tycker den återger ljudet fult ändå.

Jag provade med en kondensatormick, Rode NT1000. Ljudet blev väldigt grovkornigt och fult, men samtidigt varmt och inte stickigt på samma sätt som SM57:an. Fast närheten var värdelös, ljudet var inte lika "tight". Denna ihop med 57:an har gett mig ett okej resultat men det låter ändå inte rätt.

Kanske är det att jag borde ha TVÅ 57:or? Provade med en 58:a utan skydd men den låter inte som 57:an.

Är det MD421 som gäller, eller? Vad kör proffsen med för mickar förutom SM57?

Tänkte att vi kunde ha en liten diskussion kring mickar i detta ändamål här. Inte en hyllningstråd till SM57.

Preampen min är det inget fel på iallafall.

Det första du ska göra innan du köper en ny mikrofon är att INTE lyssna hur det låter i rummet när du ställer in förstärkaren. Mikrofonen tar ju inte upp ljudet på samma ställe som dina öron, utan ett par cm från högtalaren. Ställ in förstärkarljudet genom att lyssna på den signal mikrofonen tar upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ja först så vill jag säga att smaken är som xxxxx, delad.

Med detta sagt så kan jag säga att personligen gillar jag 421 bättre än 57an i de flesta fall.

Men inte alltid.

Och jag har också provat med bandmickar på gitarrstärkare och det har varit skitgött.

Mina fem ören.

Hur mycket kostar en okej bandmick? Du får ursäkta min okunskap men vad är bandmick? 😎 Jag har bara erfarenhet av dynamiska mickar och kondensatormickar.

På vilket sätt skiljer sig 421 från 57:an?

Finns det nån budgetvariant av 421?

förstår vad du menar, prövat en hel del mickar, det jag lyckats bäst med är faktiskt 2st 57:or en of axis och en rakt på, typ 1 cm från konen. Dock kan man få fasvända en, har ibland även lagt på en tredje mick en kondensator vidupptagande ca 6-8decimeter från lådan för att få lite rumsljud och mer bas.

Och det andra jag lyckats bra med är MD421, beror lite på vilket ljud jag är ute efter, blir lite vassare med 57:orna och lite tyngre med 421:an tycker jag.

Intressant att höra, det får mig att bli ännu mer sugen på en MD421. Med tyngre, menar du mörkare?

Jag tycker 57:orna ger ett så ljust ljud.

Det första du ska göra innan du köper en ny mikrofon är att INTE lyssna hur det låter i rummet när du ställer in förstärkaren. Mikrofonen tar ju inte upp ljudet på samma ställe som dina öron, utan ett par cm från högtalaren. Ställ in förstärkarljudet genom att lyssna på den signal mikrofonen tar upp.

Det där är halvt skitsnack. Rattar man stärkaren utan att lyssna i rummet så kan det ju låta kalle anka. Det jag menar är att du då kanske utgår från en felaktig uppmickning, och rattar stärkaren där efter. Det blir inte optimalt.

Stärkaren ska inte behövas rattas så mycket heller. Jag kör med eq-kontroller på kl 12. Det enda jag justerar efter att jag mickat upp är disten, och endast lite grann på eq:n. Så ja, helt fel har du iofs inte. Men det måste låta bra i rummet också. Fast det är ju viktigt att man kollar med en referens i frekvensraka lurar eller dylikt för att "nollställa" hörseln så man inte vant sig vid ett dåligt gitarrljud i rummet.

Poängen med att micka upp är ju att få en naturlig återgivning.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur det låter i rummet är ju totalt ointressant om du spelar in med en SM57 2 cm från konen. Det första jag lärde mig när jag började spela in mina gitarrförstärkare var att ens gamla favoritinställningar inte var mycket värda längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller att micka feta guraamps så har jag 2 favoriter.. Sm57 samt MD421.. Live använder jag nästan alltid SM57.. Men det kräver sin man att hitta bästa högtalarkonen och sällan mickar jag längre i från än 5 cm. Gäller att hitta rätt vinkel mot konen och hur offaxis det ska vara.. I Studio mickar jag hellre med en MD421.. Lite längre i från.. Men en mustigare och basigare ljud utan att spricka i diskanten.. i Studion blandar jag också gärna signaler från en red box mellan amp och kabinet för att få tydlighet. En ribbonmic skulle jag aldrig en tänka mig ha närmare än 2 meter från en högljudd guraamp på grund av deras känsliga natur..

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller att micka feta guraamps så har jag 2 favoriter.. Sm57 samt MD421.. Live använder jag nästan alltid SM57.. Men det kräver sin man att hitta bästa högtalarkonen och sällan mickar jag längre i från än 5 cm. Gäller att hitta rätt vinkel mot konen och hur offaxis det ska vara.. I Studio mickar jag hellre med en MD421.. Lite längre i från.. Men en mustigare och basigare ljud utan att spricka i diskanten.. i Studion blandar jag också gärna signaler från en red box mellan amp och kabinet för att få tydlighet. En ribbonmic skulle jag aldrig en tänka mig ha närmare än 2 meter från en högljudd guraamp på grund av deras känsliga natur..

Bandmickar är inte känsliga för hög ljudvolym, endast hastiga luftpuffar. Att närmicka gitarrförstärkare är inget problem och har gjorts i säkert 50 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant Emil.. Men jag har ändå inte vågat ha en ribbonmic i närheten av en fläskig gurarigg eller närmare än en halvmeter från en virvelkagge.. Kan bero på att jag sabbade min första dyra ribbonmic på åttitalet då jag försökte närmicka säjaren på virvlen.. (bränt barn skyr elden).. Kosta mig 1700:- att bytta ribbon 😎

När det gäller att micka feta guraamps så har jag 2 favoriter.. Sm57 samt MD421.. Live använder jag nästan alltid SM57.. Men det kräver sin man att hitta bästa högtalarkonen och sällan mickar jag längre i från än 5 cm. Gäller att hitta rätt vinkel mot konen och hur offaxis det ska vara.. I Studio mickar jag hellre med en MD421.. Lite längre i från.. Men en mustigare och basigare ljud utan att spricka i diskanten.. i Studion blandar jag också gärna signaler från en red box mellan amp och kabinet för att få tydlighet. En ribbonmic skulle jag aldrig en tänka mig ha närmare än 2 meter från en högljudd guraamp på grund av deras känsliga natur..

Bandmickar är inte känsliga för hög ljudvolym, endast hastiga luftpuffar. Att närmicka gitarrförstärkare är inget problem och har gjorts i säkert 50 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns lika många alternativ till SM57 som det finns mickar. Jag har bl a kört Beyer M201, Senheiser MD21, MD409 (dynamiska), Neumann U67 (kondensator) och Royer R121 (bandmikrofon) med gott resultat.

Har du fler SM57'or? Testa allihop. De kan nämligen låta ganska olika sinsemellan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fler SM57'or? Testa allihop. De kan nämligen låta ganska olika sinsemellan också.

När det gäller gitarrer (och ibland även förstärkare) kan jag förstå att samma modell kan låta olika. Men att precis samma modell av mickar skulle låta annorlunda har jag inte tänkt på. Komponenterna är väl ganska få så vad gör skillnaderna? Hur mycket påverkas mickar av användning och tid?

Rock on!

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Är det sant att fantommatning kan påverka ljudet?

Jag har kört fantommatning på min SM57:a. Har ett Fireface 800-ljudkort. Bör jag prova köra utan fantommatning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sant att fantommatning kan påverka ljudet?

Jag har kört fantommatning på min SM57:a. Har ett Fireface 800-ljudkort. Bör jag prova köra utan fantommatning?

Det har ingen inverkan om inte micen är trasig - och om fantommatningen har inverkan på ljudet, så är micen trasig på ett sätt så att fantommatningen bränner av membranet, så då blir det ändå inget ljud... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Är det sant att fantommatning kan påverka ljudet?

Jag har kört fantommatning på min SM57:a. Har ett Fireface 800-ljudkort. Bör jag prova köra utan fantommatning?

Det har ingen inverkan om inte micen är trasig - och om fantommatningen har inverkan på ljudet, så är micen trasig på ett sätt så att fantommatningen bränner av membranet, så då blir det ändå inget ljud... 😎

Ok. Fan ta den som kom med den myten då 🙂 var här på forumet jag läste det för nån vecka sen bara.

Förresten, visst är Fireface 800 ett okej ljudkort? Alltså preampsen, de är okej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det finns ingen mick som "gäller"...

En 57a med rätt ljud i stärkaren och en bra preamp kan låta helt fantastiskt,

precis som en väldigt dyr mick kan låta helt förkastligt om källan är dålig och hamnar i fel sammanhang i en låt.

Bra gitarrljudet har jag bland annat fått med en sm57 och en bandmick (aea R84) tillsammans, precis bredvid varandra.

En annan bra kombination har varit en beyer m160 och en 421a tillsammans.

Man kan egentligen få bra ljud med vilken mick som helst.

Det är ju precis som med allt annat, källan ska låta bra och rätt för sammanhanget.

En mick som förövrigt är lite lik 421an i sound är Audix D2.

D2an har mindre botten, men samma lite av samma mellanregister (som ibland kan vara jävligt jobbigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sant att fantommatning kan påverka ljudet?

Jag har kört fantommatning på min SM57:a. Har ett Fireface 800-ljudkort. Bör jag prova köra utan fantommatning?

Det har ingen inverkan om inte micen är trasig - och om fantommatningen har inverkan på ljudet, så är micen trasig på ett sätt så att fantommatningen bränner av membranet, så då blir det ändå inget ljud... 🙂

Ok. Fan ta den som kom med den myten då 😱 var här på forumet jag läste det för nån vecka sen bara.

Förresten, visst är Fireface 800 ett okej ljudkort? Alltså preampsen, de är okej?

Fireface800 är MYCKET OK! 😎

Preamparna är väl inget spännande, utan de är ganska neutrala - men om man (som jag) gillar att huvudsakligen låta micen stå för färgningen, så är det bra. Det finns förstås bättre, men det beror på hur kinkig man är och vad man är ute efter för sound (och förstås vilken budget man har... 😎 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger bara SM-7 och en Orange 2x12 låda 😎

Tycker SM-57 är förjävla nasal, nog för att det är en "klassiker" som man säger, men just nu har jag ändrat helt uppfattning.

SM-7, har en del botten har jag märkt som man får bearbeta lite med stärkaren och mecka lite, men helt klart (tycker jag) en slående mick än SM-57...

Try it out!

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tack för alla svar.

Är det sant att fantommatning kan påverka ljudet?

Jag har kört fantommatning på min SM57:a. Har ett Fireface 800-ljudkort. Bör jag prova köra utan fantommatning?

Det har ingen inverkan om inte micen är trasig - och om fantommatningen har inverkan på ljudet, så är micen trasig på ett sätt så att fantommatningen bränner av membranet, så då blir det ändå inget ljud... 😄

Ok. Fan ta den som kom med den myten då 🙂 var här på forumet jag läste det för nån vecka sen bara.

Förresten, visst är Fireface 800 ett okej ljudkort? Alltså preampsen, de är okej?

Fireface800 är MYCKET OK! 😎

Preamparna är väl inget spännande, utan de är ganska neutrala - men om man (som jag) gillar att huvudsakligen låta micen stå för färgningen, så är det bra. Det finns förstås bättre, men det beror på hur kinkig man är och vad man är ute efter för sound (och förstås vilken budget man har... 😛 ).

Ok ok 🙂 Tja, jag har typ ingen budget alls, jag lånar bara grejerna. 🙂
Säger bara SM-7 och en Orange 2x12 låda 😛

Tycker SM-57 är förjävla nasal, nog för att det är en "klassiker" som man säger, men just nu har jag ändrat helt uppfattning.

SM-7, har en del botten har jag märkt som man får bearbeta lite med stärkaren och mecka lite, men helt klart (tycker jag) en slående mick än SM-57...

Try it out!

Jo, SM57 är nasal. Ändå snackar alla om att den låter så bra, jag förstår det inte riktigt. Läste t.o.m. att Adam D (kung på fett metalsound) att en rätt placerad SM57 på en schysst stärkare aldrig är fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör i huvudsak med 4 olika mickar på stärkare, beroende på vad för ljud jag är ute efter.

neumann u87 låter grymt bra på lite mjukare ljud. typ jazz/pop eller dylikt där man lirar utan dist eller med mycket lite..

sm57 funkar alltid.

en nyköpt audio technica at811 funkade jävligt bra på min stärkare igår när jag lirade in ett jazzsolo!

och sen har jag en favorit när jag lirar in rockgitarrer med min stärkare. sony ex288 som är en gammal gammal elektretmikrofon från 70talet.. låter apfett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.
Är det sant att fantommatning kan påverka ljudet?

Jag har kört fantommatning på min SM57:a. Har ett Fireface 800-ljudkort. Bör jag prova köra utan fantommatning?

Det har ingen inverkan om inte micen är trasig - och om fantommatningen har inverkan på ljudet, så är micen trasig på ett sätt så att fantommatningen bränner av membranet, så då blir det ändå inget ljud... 🙂

Ok. Fan ta den som kom med den myten då 😄 var här på forumet jag läste det för nån vecka sen bara.

Förresten, visst är Fireface 800 ett okej ljudkort? Alltså preampsen, de är okej?

Fireface800 är MYCKET OK! 😎

Preamparna är väl inget spännande, utan de är ganska neutrala - men om man (som jag) gillar att huvudsakligen låta micen stå för färgningen, så är det bra. Det finns förstås bättre, men det beror på hur kinkig man är och vad man är ute efter för sound (och förstås vilken budget man har... 🥰 ).

Ok ok 🙂 Tja, jag har typ ingen budget alls, jag lånar bara grejerna. 🙂
Säger bara SM-7 och en Orange 2x12 låda 🙂

Tycker SM-57 är förjävla nasal, nog för att det är en "klassiker" som man säger, men just nu har jag ändrat helt uppfattning.

SM-7, har en del botten har jag märkt som man får bearbeta lite med stärkaren och mecka lite, men helt klart (tycker jag) en slående mick än SM-57...

Try it out!

Jo, SM57 är nasal. Ändå snackar alla om att den låter så bra, jag förstår det inte riktigt. Läste t.o.m. att Adam D (kung på fett metalsound) att en rätt placerad SM57 på en schysst stärkare aldrig är fel!

Poängen är ju att de mesta över 10 kHz och under 100 Hz är relativt ointressant speciellt på distad gitarr, det är ju framförallt mellanregistret man vill åt. SM7 kan vara riktigt snygg på rena gitarrer, Fender Jazzmaster+Fender Pro Reverb+SM7 är en riktigt härlig kombination. Men som ensam mick till en distad stärkare kan den bli lite stickigare och frasigare än en SM57 som i mitt tycke har ett lite mer samlat och kompakt ljud.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Poängen är ju att de mesta över 1 kHz och under 100 Hz är relativt ointressant speciellt på distad gitarr, det är ju framförallt mellanregistret man vill åt.

Nej, jag tycker 1kHz-10kHz är skitviktiga, det är ju där diskanten finns och man vill ju ha en naturlig och varm diskant, inte stickigt och hårt.

Men ja, mellanregistret är ju "the main thing".

Men som ensam mick till en ditad stärkare kan den bli lite stickigare och frasigare än en SM57 som i mitt tycke har ett lite mer samlat och kompakt ljud.
Jasså, då ska jag inte ha SM7:an!
Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är ju att de mesta över 1 kHz och under 100 Hz är relativt ointressant speciellt på distad gitarr, det är ju framförallt mellanregistret man vill åt.

Nej, jag tycker 1kHz-10kHz är skitviktiga, det är ju där diskanten finns och man vill ju ha en naturlig och varm diskant, inte stickigt och hårt.

Men ja, mellanregistret är ju "the main thing".

Men som ensam mick till en ditad stärkare kan den bli lite stickigare och frasigare än en SM57 som i mitt tycke har ett lite mer samlat och kompakt ljud.
Jasså, då ska jag inte ha SM7:an!

Skulle naturligtvis ha stått 10 kHz 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du la upp en ljudfil på hur det låter när du spelar in gitarr och samtidigt preciserar vad du inte gillar med ljudet och vad du är ute efter 🙂

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Poängen är ju att de mesta över 1 kHz och under 100 Hz är relativt ointressant speciellt på distad gitarr, det är ju framförallt mellanregistret man vill åt.

Nej, jag tycker 1kHz-10kHz är skitviktiga, det är ju där diskanten finns och man vill ju ha en naturlig och varm diskant, inte stickigt och hårt.

Men ja, mellanregistret är ju "the main thing".

Men som ensam mick till en ditad stärkare kan den bli lite stickigare och frasigare än en SM57 som i mitt tycke har ett lite mer samlat och kompakt ljud.
Jasså, då ska jag inte ha SM7:an!

Skulle naturligtvis ha stått 10 kHz 🙂

Det skulle vara lättare att hjälpa dig om du la upp en ljudfil på hur det låter när du spelar in gitarr och samtidigt preciserar vad du inte gillar med ljudet och vad du är ute efter 🙂

Aha, tänkte väl 😄

Hmm, ja, kanske kan greja det på en gång. Men det är isåfall en halvgammal inspelning.

Skulle jag spela in på nytt är jag SÄKER på att jag skulle åtminstone få det liiite bättre. Men tror jag aldrig blir helt nöjd, för jag borde ha en större högtalarlåda och en overdrivepedal före stärkaren som tar bort lite djup bas och tajtar till det.

Jag spelade in med tre mickar, vill du höra alla? (sm57, sm58 och rode NTk)

Vill du höra dem helt rått, dvs utan eq osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ok, här kommer tre klipp, det är från samma klipp som jag spelat in (de börjar och slutar på exakt samma ställe) och jag har korrigerat fasfel.

http://home.no/creal/0828_sm57.mp3

http://home.no/creal/0828_sm58.mp3

http://home.no/creal/0828_rodentk.mp3

Detta har jag som referens, vill ha nåt liknande ljud:

http://home.no/creal/kseguror.mp3

I slutet av klippet är samma riff som jag spelade (fast jag spelar ett halv tonsteg ljusare)

Såhär låter mitt efter jag rattat lite (går att eq:a lite bättre men ljudet i sig blir ändå inte så mycket bättre):

http://home.no/creal/0828_mix.mp3

Varför är jag inte nöjd? I en mix låter det otydligt, vill ha tajtare och middigare ljud från början. Mer närhet utan att diskanten ökas. Jag ska prova sätta mickarna närmare nästa gång och vinkla dem lite (eller ha en bit längre bort från mitten av konen).

Sen är mitt ljud lite "otajt", eller okompakt kan vi säga. Diskanten mer brusar och fräser, "ligger på ytan", än sitter ihop sådär tajt med ljudet som deras gör.

Det kan bero på flera saker. Men jag har höjt micken så den kommer närmare strängarna och i rummet låter det bättre nu, det låter mer rätt. Sen har jag provat ratta stärkaren annorlunda och det har gjort ljudet lite tajtare. Så det ska bli kul att prova spela in igen, och då även lite annorlunda uppmickningar.

Nästa gång jag är i studion och spelar in ska jag ha med digitalkamera och filma olika uppmickningar. Kommer micka upp på alla möjliga sätt och så har jag video på det så jag ser vilken som lät bäst. Tidigare har det varit så "ahh men just här hade jag ju faktiskt en rätt bra uppmickning!" men så har man ingen aning om hur den var.

EDIT: Jag har bild på hur uppmickningen såg ut om nån är intresserad?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
En mikrofon som jag börjat gilla som bara den på gitarrhögtalare är Beyerdynamic TGX81 (TGX80 men med on/off brytare). Den är tänk för sång men jag gillar den som attan på mycket distad gitarr och den är inte så känslig ljudmässigt beroende på vilket preamp du har som SM57an är. MvH

Hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...