Jump to content
Annons

Sugen på aktiva monitorer, har passiva.


cRiTza

Recommended Posts

Hej hej alla musikanter, sitter här och funderar på om jag skall skaffa mig ett par fina aktiva studiomonitorer, eftersom de jag har är passiva och alldeles för stora för min studio.

Har ett par Alesis Monitor Two och ett par JBL 4312 som tar upp en massa plats i mitt vardagsrum. Alesismonitorerna låter väldigt bra, och det gör JBL-monitorerna också men de är stora, plus att jag måste ha en stärkare till.

Nu kommer kruxet då jag tänkt att jag inte skall få sämre ljudåtergivning så bör de nya monitorerna inte vara alltför billiga antar jag. Plus att jag funderar på hur jag skall kunna matcha basen i mina JBL 4312.

Idé 1: Två stycken små monitorer + 1 sub

Idé 2: Två stycken 8" monitorer, vilket ändå inte räcker för att slå en JBL 4312 monitor men det kanske räcker, jag vill inte blåsa huvudet av mig själv heller.

Sysslar för närvarande med House och annat elektroniskt.

Antar att jag får mellan 7-9k för mina högtalare som jag har nu när jag säljer dom, så där kommer min budget att ligga, eventuellt en tusenlapp till på det.

Vore tacksam för hjälp, Mvh Christer

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som sagt.. Svårt att slå soundet i dina JBL (har ett par 4430 själv så jag vet 😕 ).. Men om du vill kompromissa lite men ändå hålla dig till Priset så kan jag rekommendera Adam A7 tycker dom låter suveränt för ca 3800:- per st.. Här en prisvärd site med lite info http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm?partner_id=43724

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt.. Svårt att slå soundet i dina JBL (har ett par 4430 själv så jag vet 😕 ).. Men om du vill kompromissa lite men ändå hålla dig till Priset så kan jag rekommendera Adam A7 tycker dom låter suveränt för ca 3800:- per st.. Här en prisvärd site med lite info http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm?partner_id=43724

Dina 4430 är ju ändå snäppet värre än mina 4312 🙂 dom kan inte ha varit billiga. Hursomhelst så försvinner ju rätt mkt bas i Adammonitorerna i jämförelse va? Eller är det väldigt mkt kräm i dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

*haha* Jag matar mina JBL 4430 med varsist Gas ampzilla monoblock.. Näe det är inte mycket tryck i Adam.. det är närfältsmonitorer.. Men dom har mycket bra respons och rak kurva så rätt placerade så är dom väldigt ärliga i sin lyssning på moderat nivå.. Är du van (som jag) att lyssna och mixa så som på 80-talet kommer du att känna dig lite begränsad.. men i en mindre miljö kommer Adam att vara väldigt ärliga.. Gillar deras silkeslena diskanter.. Det är ribbondiskanter.. Låter tydligt men inte vasst.. Svårt att bli "lyssningsless" som man lätt kan bli under långa mixningspass.. 4430 är betydligt mer brutala under mixning och långa pass med dom kan ge tinnitus.. 😉

Som sagt.. Svårt att slå soundet i dina JBL (har ett par 4430 själv så jag vet 😉 ).. Men om du vill kompromissa lite men ändå hålla dig till Priset så kan jag rekommendera Adam A7 tycker dom låter suveränt för ca 3800:- per st.. Här en prisvärd site med lite info http://www.thomann.de/se/adam_a7.htm?partner_id=43724

Dina 4430 är ju ändå snäppet värre än mina 4312 😄 dom kan inte ha varit billiga. Hursomhelst så försvinner ju rätt mkt bas i Adammonitorerna i jämförelse va? Eller är det väldigt mkt kräm i dem?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...