Jump to content
Annons

Cubase SE problem


InvicTum

Recommended Posts

Hej,

Jag har ett mindre kul problem med mitt Cubase SE(version 1.0.7.87)..

Jag har en låt ganska klar med musik, sång och allting. Problemet är bara att Cubase inte vill spela upp alla spår som jag lagt dit. Det verkar vara speciellt svårt för Herr Cubase att fatta att mina automations skall vara med på både playback och mixdown. Automations ser att fungera o reglagen vrids o så vidare men spåren är ofta helt tysta. Men så klickar du lite o vips så fungerar det aktuella spåret! Men några klick senare så är det tyst igen.

Det är lite småsvårt att mixa med detta problem som ni förstår 🙂

Är tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjo!

Du kanske råkat aktivera "Rec" för ett spår? -ibland så aktiveras "rec" bara man markerar ett spår och då funkar det inte vid mixdown...-har jag för mig 😛

Tjohopp!

Tjena, tack för svaret. Men nej, det har inte med det att göra.

Ngn annan som har en idé? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla vad det står för output på spåren du har. På min kan jag välja mellan Stereo Out och Firepod Stereo Out.

Sen när man kör en audio mixdown finns det också en output-flik man kan välja mellan.

Grejen är den att det har fungerat tidigare... Det verkar nästan som att det är för mkt grejer samtidigt för att datorn/Cubase ska kunna hantera det? Kan det ha att göra med att min version av Cubase är för klen? Men Cubase ska väll säga till om man överstiger maxantalet av midispår o sådant? Det skumma är ju att ett spår med automation fungerar som det ska i ena stunden för att i nästa stund vara helt tyst. T.o.m. om du markerar spåret för att bara lyssna på den o har resten i "mute" läge. Sen om du klickar lite så börjar spåret helt plötsligt att låta... 😛

Hilfe!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kolla vad det står för output på spåren du har. På min kan jag välja mellan Stereo Out och Firepod Stereo Out.

Sen när man kör en audio mixdown finns det också en output-flik man kan välja mellan.

Grejen är den att det har fungerat tidigare... Det verkar nästan som att det är för mkt grejer samtidigt för att datorn/Cubase ska kunna hantera det? Kan det ha att göra med att min version av Cubase är för klen? Men Cubase ska väll säga till om man överstiger maxantalet av midispår o sådant? Det skumma är ju att ett spår med automation fungerar som det ska i ena stunden för att i nästa stund vara helt tyst. T.o.m. om du markerar spåret för att bara lyssna på den o har resten i "mute" läge. Sen om du klickar lite så börjar spåret helt plötsligt att låta... 😛

Hilfe!

Nej det har inget som med göra att din version av cubase är för klen. Nåt sådant finns det. Du kan använda otal antal midispår utan problem. Sen om du har för mycket börjar börjar datorn hacka. Kollat cpu:n? Fungerar dina vsti`s felfritt? Någon av de som drar mer än den ska?. Inte en aning vad ditt fel är annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kolla vad det står för output på spåren du har. På min kan jag välja mellan Stereo Out och Firepod Stereo Out.

Sen när man kör en audio mixdown finns det också en output-flik man kan välja mellan.

Grejen är den att det har fungerat tidigare... Det verkar nästan som att det är för mkt grejer samtidigt för att datorn/Cubase ska kunna hantera det? Kan det ha att göra med att min version av Cubase är för klen? Men Cubase ska väll säga till om man överstiger maxantalet av midispår o sådant? Det skumma är ju att ett spår med automation fungerar som det ska i ena stunden för att i nästa stund vara helt tyst. T.o.m. om du markerar spåret för att bara lyssna på den o har resten i "mute" läge. Sen om du klickar lite så börjar spåret helt plötsligt att låta... ☺️

Hilfe!

Nej det har inget som med göra att din version av cubase är för klen. Nåt sådant finns det. Du kan använda otal antal midispår utan problem. Sen om du har för mycket börjar börjar datorn hacka. Kollat cpu:n? Fungerar dina vsti`s felfritt? Någon av de som drar mer än den ska?. Inte en aning vad ditt fel är annars.

Tack för det svaret! 🙂 Jag skall kolla upp det. Men du har säkert rätt att det är datorn som bli överbelastad, alltså CPU:n säkerligen.. Ska nog kolla nivån på den samt kanske spara ner de midispår som tar mest kräm som en mixdown o köra som audiospår istället..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...