Guest Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Äntligen Har använt mig av Reason längst men även sökt efter ett program som kan hantera midi och vst (vst-i). Det första "självklara" alternativet antog jag som Cubase Sx... men nä... fy fasiken va kass min dator blev helt plöstligt.. buggar hej vilt (alltså inte dansen bugg) och mycket bättre blev det inte när man skulle använda sig av reason via rewire.. Därefter har jag sökt efter ett stabilt program så att man kan använda sig av alla dessa pluggarna man samlat på sig utan att behöva starta om datorn varje kvart... ( visst xp slukar minne ) Provat några olika men äntligen hittade jag Programmet jag sökt.. Ableton Live 4 Anledningen till att jag skriver detta är att jag undrar med er som är stadiga användare av cubase (och som antagligen är nöjda)... Vad utmärker cubase... (förutom viss avgänsad kompatibilitet med vissa pluggar) Vad är det som gör Cubase så J-la bra? Handlar det om vana eller finns det något som jag inte hittat? Personligen är jag glad så länge programmen främjar min utveckling och inte kommer på en massa sätt att bråka med mig (bråka, vilket cubase gjort för mig) Alltså VS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 (edited) // Slog ihop dubbelpostning i olika forum och raderade dubbla inlägg /admin Edited February 10, 2006 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonzo Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Vad har du för dator (CPU, minne etc) och ljudkort? Har du använt korrekt drivrutin för ljudkortet i Cubase? Vilka pluggar är det som får datorn att dyka? Har kört Cubase ganska länge och de få gånger jag har haft problem har det berott på antingen ljudkortets drivrutin eller på dåliga pluggar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Vad som är bra med Cubase? Det är kanonstabilt, till att börja med. Jag har aldrig upplevt några stabilitetsproblem - utom när jag betatestade tidiga versioner av ett par VSTi... Du får kanske problem för att du har testat en "privatkopia"...? 😲 Har man en för seg dator och ett risigt ljudkort, så är det däremot inte kul - men det är ju inga andra program heller... 🙂 Avgränsad kompatibilitet med vissa pluggar? VST-plugins och VST-instrument (VST är som bekant utvecklat av Steinberg) är ju det som är mest utbrett av alla, så där förstår jag inte riktigt frågan... Det är snarare andra program som har begränsad kompatibilitet om du frågar mig. Om Cubase sedan inte passar ditt arbetssätt, så är det en annan fråga - och då får du försöka leta upp något som är lämpligare, men stabilitetsproblem har jag som sagt inte upplevt med någon av de versioner jag har kört. 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hackeman Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Jag kör och föredrar Cubase, men jag tror det beror lite på en vana. Jag har varit med sedan Cubase 1.0 på Atari ST (och Pro-24 innan dess 😎) och verkar vara fast. 🙂 När jag häromveckan kollade på Ableton Live blev jag mäkta impad över dess timestretching, dess upplägg med allt synligt på skärmen, hur man hör och bläddrar samplingar samtidigt.. osv, osv. Tyckte dock att jag saknade det horisontella arr-upplägget som Cubase har, men så visade det sig att Ableton har motsvarande om man trycker på den magiska Tab-knappen. 😲 Men - oavsett hur impad jag blev får jag inte för mig att försöka mig på ett byte. Förvisso kostar det ju en del, men det hindrar ju inte att man iaf kör en demoversion (om det finns) ett tag för att utvärdera om det passar en bättre. Men näää... tror jag blivit för trygg i Cubase. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Jag kör och föredrar Cubase, men jag tror det beror lite på en vana. Jag har varit med sedan Cubase 1.0 på Atari ST (och Pro-24 innan dess 😎) och verkar vara fast. 🙂 😲 Det låter som om du är ungefär lika gammal som jag... 🙂 Jag började också med Pro24 på Atari och uppgraderade hela vägen till Cubase Audio på Falcon - för att sedan gå över till PC. Hade jag inte varit nöjd med dem, så hade jag inte fortsatt att lägga pengar på uppgradringar. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hackeman Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Jag kör och föredrar Cubase, men jag tror det beror lite på en vana. Jag har varit med sedan Cubase 1.0 på Atari ST (och Pro-24 innan dess 🙂) och verkar vara fast. 🙂 😎 Det låter som om du är ungefär lika gammal som jag... 🙂 Jag började också med Pro24 på Atari och uppgraderade hela vägen till Cubase Audio på Falcon - för att sedan gå över till PC. Hade jag inte varit nöjd med dem, så hade jag inte fortsatt att lägga pengar på uppgradringar. 🙂 Någonsin räknat på hur mkt billigare det skulle vara att köpa ett nytt Cubase nu jmft med alla uppgraderingar genom åren? 😲 Det fanns nåt mer på Atari som var rätt så poppis.. började oxå på C... inte Cakewalk... C-Lab nånting hette det va? 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mossman Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Jag kör och föredrar Cubase, men jag tror det beror lite på en vana. Jag har varit med sedan Cubase 1.0 på Atari ST (och Pro-24 innan dess 🙂) och verkar vara fast. 🙂 😮 Det låter som om du är ungefär lika gammal som jag... 😛 Jag började också med Pro24 på Atari och uppgraderade hela vägen till Cubase Audio på Falcon - för att sedan gå över till PC. Hade jag inte varit nöjd med dem, så hade jag inte fortsatt att lägga pengar på uppgradringar. 🙂 Någonsin räknat på hur mkt billigare det skulle vara att köpa ett nytt Cubase nu jmft med alla uppgraderingar genom åren? Det fanns nåt mer på Atari som var rätt så poppis.. började oxå på C... inte Cakewalk... C-Lab nånting hette det va? 😕 Många smileys blir det... 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 (edited) Jag kör och föredrar Cubase, men jag tror det beror lite på en vana. Jag har varit med sedan Cubase 1.0 på Atari ST (och Pro-24 innan dess 🙂) och verkar vara fast. 🙂 😮 Det låter som om du är ungefär lika gammal som jag... 😛 Jag började också med Pro24 på Atari och uppgraderade hela vägen till Cubase Audio på Falcon - för att sedan gå över till PC. Hade jag inte varit nöjd med dem, så hade jag inte fortsatt att lägga pengar på uppgradringar. 🙂 Någonsin räknat på hur mkt billigare det skulle vara att köpa ett nytt Cubase nu jmft med alla uppgraderingar genom åren? Det fanns nåt mer på Atari som var rätt så poppis.. började oxå på C... inte Cakewalk... C-Lab nånting hette det va? 😕 Creator och Notator, som var fullständigt obegripliga enligt min mening. De fick aldrig ordning på hårddiskinspelningen på Falcon med sitt Logic Audio (känns namnet igen...? 😉 ), något som fick dem att överge Atariplattformen mycket tidigare än Steinberg. C-lab bytte sedan namn till e-magic... Edited November 4, 2004 by Claes Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaceman Posted November 4, 2004 Share Posted November 4, 2004 Om du haft strul med VST tillsammans med Cubase, så är risken att det stular med Albeton också, eller ? Cubase i sig drar inte så mycket CPU, minne etc, det är ju i regel VST som lägger beslag på det. Kubejs i sej, liksom Reason är inte buggi-wuggi om man har gjort rätt från början. Vad jag hört rykten om Albeton Live 4: Den har inte har någon undo funktion i vyn vilket Cubase har. Risk för strul om man vill backa smidigt. En annan grej är att den inte kan läsa upp ljudfiler direkt från CD-driven, utan det är HD som gäller. Har du taskigt grafikkort eller skärm så blir det jobbigt. Kraftfullt redigeringsystem saknas...men men. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Norén Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Det är inget att snacka om, Live är för musiker. Mycket lättare att skissa i, live har fått mej att jobba lyssna på vad gör. Ska du spela in band eller jobbar du bra med ljudklipp (samplingar) och vsti. Om du gör det senare skulle jag rekommedera live 4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hwagang Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 buggar? -jag upplever det mosatta... -midi-hanteringen finns bara hos steinberg i den omfattning jag kräver. -varför använda reason alls? -minne har jag så jag klara mej (skrockar förnöjt..🙂 mvh/Hwagang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts