Jump to content
Annons

Döda Monitorer :(


VilhelmI

Recommended Posts

Jag vet inte om det finns någon på forumet som är haj på monitorer och elektricitet men jag postar ändå det här i desperation.

För en vecka sedan spelade min bror musik på min monitorer, stängde av dem och sedan när han försökte sätta på dem igen fick han inte igång dem.

Jag har prövat i nästan varje eluttag i huset men jag kan inte hitta någon lösning på problemet.

Det kanske har skett en kortslutning men jag tvivlar på det eftersom en snubbe som är ganska intresserad av högtalare och sånt sade att vissa monitorer har säkringar och en kanske hade gått och den hade blivit skadad på något sätt?

Någon som vet någonting som kan leda till något bra uppskattar jag verkligen om ni lämnar ett tips.

P.S. Modellen är Blue Sky Media Desk 2.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det kan mycket väl vara säkringen som gått.

Till höger om powerknappen så finns där ett litet runt lock som du kan öppna (med en skruvmejsel), däri sitter säkringen. Plocka ut den och kolla.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Liten uppdatering av dagens händelser:

Jag inhandlade två säkringar idag till monitorerna och misslyckades med båda.

Säkringarna gick när jag slog på monitorernas strömtillförsel.

Indikatorn lyste i en halv sekund och bleknade sedan bort.

Monitorerna var inställda på 230 volt (svensk standard) så det borde ha gått felfritt.

Är det någon som vet om det kan vara något fel inuti monitorerna som kan ha utlöst säkringarna?

Ska jag skaffa ett par starkare säkringar kanske?

MVH/Ville

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte du exakt likadana som det som satt i?

Ja isåfall är det ju något galet med dem, och det är inte lätt för oss att hjälpa dig där.

Exakt likadana.

Jo, men finns det ingen elektriker på det här forumet som kan såna här saker?

Känns riktigt surt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet om det kan vara något fel inuti monitorerna som kan ha utlöst säkringarna?

Ska jag skaffa ett par starkare säkringar kanske?

Om det är något du INTE ska göra så är det att sätta i starkare säkringar. Det enda det möjligen för med sig är att felet förvärras.

Det enda vettiga du kan göra är att lämna in burkarna till en bra elektronikverkstad. Kanske genom den affär som sälde dem.

Nu vet jag inte hur nya de är, har du garanti kvar så bör du naturligtvis utnyttja den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte du exakt likadana som det som satt i?

Ja isåfall är det ju något galet med dem, och det är inte lätt för oss att hjälpa dig där.

Exakt likadana.

Jo, men finns det ingen elektriker på det här forumet som kan såna här saker?

Känns riktigt surt...

Tänkte du också på om de skulle vara tröga eller snabba? Om man sätter in snabba säkringar (märkta med F) där det ska vara tröga (märkta med T), så brinner de nämligen oftast av mer eller mindre omgående...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte du exakt likadana som det som satt i?

Ja isåfall är det ju något galet med dem, och det är inte lätt för oss att hjälpa dig där.

Exakt likadana.

Jo, men finns det ingen elektriker på det här forumet som kan såna här saker?

Känns riktigt surt...

Tänkte du också på om de skulle vara tröga eller snabba? Om man sätter in snabba säkringar (märkta med F) där det ska vara tröga (märkta med T), så brinner de nämligen oftast av mer eller mindre omgående...

Han skrev att säkringen var alldeles svart. Det tyder oftast på en rejäl kortslutning, det är ytterst sällan du får en sådan strömrusning utan ett rejält fel. Att fortsätta och labba med med säkringar kan då orsaka ytterligare skador i förstärkaren alldeles i onödan...

Det bästa är att göra en riktig felsökning i stället, det finns alltid en anledning till att en säkring brinner av på det här sättet han beskriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hände sådär med en förstärkartopp i skolan. Precis exakt som du beskriver.

Det visade sig att något mina två lärare kallade trafo hade gett sig. Eller ja, vi hade på något vänster orsakat så att 7 utav 8 trafos gått sönder.

"Bara" att byta ut dessa komponenter, efter det ska det vad jag vet ha fungerat. Anledningen till att det gick sönder minns jag nu, var troligen för att vi kört extremt distad bas via toppen, kan ju blivit droppen för toppen. Fina rim jag skriver märker jag!

Kan din bror möjligen gjort något galet? Kört på extremt(!) hög volym?

Gör som ovanstående sagt, lämna hos en kunnig elektriker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...