Jump to content
Annons

Bestämma takt på ett riff.


Metalrobban

Recommended Posts

Jag kom till en liten underlig fundering.

Efter att jag och trummisen latjat lite så hittade vi ett gött riff där vi räknar till 11...!?!? (blev Meshuggah-varning på det)

Men hur bestämmer man vad det har för takt? Jag menar 4/4-delar och 3/4-delar är ju ganska uppenbara för mig. Men det finns ju också 6/8-delar. Kallar man detta då 11/4-delar eller är det 11/8 eller rent av 11/12-delar. Har en tro om att det har med tonernas längd att göra.

Kan någon förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, som jag tänker när jag spelar blir det att jag räknar. 4, 3, 2, 1, 1. (antar 4/4, 3/4, 2/4, 1/4, 1/4) Men det liksom går på känslan bara. Sista 1:an är den som typ "nollställer" slingan. Det är den som trummisen går på för att veta när ha börjar om sin "loop".

Skulle tippa på att det blir 11/4 då?

Jag kan fixa en ljudfil på trumkompet senare. Om det skulle vara intressant och höra?

Edit: lite tillägg

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
granis (oregistrerad)

Kan du inte lyssna var din trummis lägger sin baskagge. Baskaggen får vara varje ny etta i varje takt (så att säga). Sedan kan man lägga ihop vissa takter och kanske få ett sammanhang. Men ibland kan det mest bara bli krångligt att försöka notera vad man spelat. Funkar det så funkar det ju!! Försök känna efter var tyngdpunkterna sitter. Svårt att förklara detta....

/Magnus, musikläraret

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte lyssna var din trummis lägger sin baskagge. Baskaggen får vara varje ny etta i varje takt (så att säga). Sedan kan man lägga ihop vissa takter och kanske få ett sammanhang. Men ibland kan det mest bara bli krångligt att försöka notera vad man spelat. Funkar det så funkar det ju!! Försök känna efter var tyngdpunkterna sitter. Svårt att förklara detta....

/Magnus, musikläraret

Tänk om trummisen röjer med dubbelkagge då? 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

granis (oregistrerad)
Kan du inte lyssna var din trummis lägger sin baskagge. Baskaggen får vara varje ny etta i varje takt (så att säga). Sedan kan man lägga ihop vissa takter och kanske få ett sammanhang. Men ibland kan det mest bara bli krångligt att försöka notera vad man spelat. Funkar det så funkar det ju!! Försök känna efter var tyngdpunkterna sitter. Svårt att förklara detta....

/Magnus, musikläraret

Tänk om trummisen röjer med dubbelkagge då? 😆😆

Ja de vete fan 😆

Jag hörde en story om en musiketnolog som var nere i Australien och lyssnade på aboriginer som lajja loss på pinnar och didgeridoo. Han fick visst ihop det till 13/8-dels takt!

Killarna som lirade sa bara att låten börja där och sluta där, de brydde sig inte speciellt mycket om vilken taktart de lirade i. Kanske att tänka på när vi musicerar. Spela på istället. 😆

Redigerat av granis
Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså. Börja med att hitta grundpulsen. Meshuggah spelar oftast vanlig 4/4. Mattematik-metall. Dom är grymma och jag kan inte spela i närheten av vad dom gör men det går att räkna ut matematiskt. Prova polyrytmik så är du nära= två taktarter mot varandra men ändå samma grundpuls.

Följer wiskeyns segertåg.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Spela in och lägg upp.

Annars är det ju bara att spela jättelångsamt och stampa foten till, så man känner takten. Då kan man räkna ut hur många fjärdedelar det är och var betoningarna ligger, osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tror det var Umemagnus som kom med ett tips som jag tyckte var vettigt, kring liknande frågeställning:

Känn efter hur pulsen ligger

Börja räkna (tyst) på ettan.

När du "vill" säga "Ett" igen, så är du klar.

Har du räknat till 11, så är det 11/x ni lirar. Om x=4 eller 8 är egentligen bara en konventionsfråga. Välj själv. Om det är som Freddy säger, så är det 4/x, 3/x, 4/x efter varann som ni lirar.

Fast man KAN ju teckna olika beroende på smak. 6/8 kan vara samma sak som 4/4 med triolfeeling.

...tror jag. Vi är alltid ickeöverens i replokalen om vad vi egentligen lirar.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man betecknar taktart har att göra med hur man känner svänget och det är väldigt subjektivt. Jag upplever riffet som 11/8. Du kan kalla det precis vad du vill, det är bara ett sätt att berätta med vilket groove/sväng riffet ska spelas om du noterar och ger någon annan notpappret.

4/4 med triolunderdelning och 6/8 kan matematiskt vara samma sak, men en erfaren musiker fraserar annorlunda beroende på vad som står...

Link to comment
Dela på andra sajter

4/4 med triolunderdelning och 6/8 kan matematiskt vara samma sak, men en erfaren musiker fraserar annorlunda beroende på vad som står...

12/8 är alla taktarters moder (nästan). Att spela 4/4 med triolfeeling är exakt samma sak som 12/8, enligt alla jag har frågat (bland annat ett par av dem som jobbade/spelade på Motown på 60-talet). Anledningen till att så mycket musik är skrivet i 4/4 och spelas med triolfeeling (fast det vore korrektare att skriva den i 12/8) är att det är mycket lättare för musikerna att läsa 4/4 och tänka triolfeeling.

Redigerat av Bergfotron
Link to comment
Dela på andra sajter

4/4 med triolunderdelning och 6/8 kan matematiskt vara samma sak, men en erfaren musiker fraserar annorlunda beroende på vad som står...

12/8 är alla taktarters moder (nästan). Att spela 4/4 med triolfeeling är exakt samma sak som 12/8, enligt alla jag har frågat (bland annat ett par av dem som jobbade/spelade på Motown på 60-talet). Anledningen till att så mycket musik är skrivet i 4/4 och spelas med triolfeeling (fast det vore korrektare att skriva den i 12/8) är att det är mycket lättare för musikerna att läsa 4/4 och tänka triolfeeling.

Musik med "triolfeeling" består sällan av perfekta trioler.. Spelar man en serie 1/8-delar med triolfeel hamnar dom nästan alltid nånstan mellan raka 1/8-delar och 1/8-dels-trioler. Lyssna på vilken swinglåt som helst. Hade låten varit noterad som 12/8 hade musikern underdelat annorlunda och spelat annorlunda..

edit: skrivfel

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Musik med "triolfeeling" består sällan av perfekta trioler.. Spelar man en serie 1/8-delar med triolfeel hamnar dom nästan alltid nånstan mellan raka 1/8-delar och 1/8-dels-trioler. Lyssna på vilken swinglåt som helst. Hade låten varit noterad som 12/8 hade musikern underdelat annorlunda och spelat annorlunda..

Det är ju inget som hindrar att man förskjuter noter även om man skriver ut i 12/8. När man skriver i 4/4 spelar man ju inte åttondelarna som de är skrivna, om man spelar med triolfeeling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så....

...det verkar som det är oense meningar om hur det blir?

Finns det så att säga inga skrivna regler på hur "ska" bestämmas.

Begreppet takt och siffrorna/noterna runt det, är ju bara en slags beskrivning, eller omskrivning. Om man säger till någon "spela såhär" och han inte klarar det eller känner sig förvirrad, så kan man använda sig av en modellering, en slags beskrivning. Det är då man börjar tala i termer om takt, om siffror, indelningar och annat. Men musik, den talar så bra för sig själv så.

Den enda oskrivna regeln för teoretisering av musik, brukar vara att den modell, den beskrivning eller omskrivning som gör det lättast för en utomstående att förstå det snabbt och intuitivt, även hjälper honom att spela det, är den rätta.

Att säga att Charlotte Nilssons "Hero" går i tretakt, det är fullt möjligt att beskriva det så. Man räknar till 3 och börjar sen om på 1 igen på nästa taktslag efter 3an. Det finns inget hinder för det. Pulsen finns där ändå, och vilka siffror man räknar på vilket pulsslag är ganska sekundärt. Man kan säga att Hero går i 11/8 med; det är bara räkna till 11 och börja sen om på 1 på nästa åttondel efter 11:an. Men folk brukar inte kalla det för rätt, för det flyter inte så bra, det känns inte relevant, och gör det snarare svårare än lättare för en utomstående att förstå och utföra det

Någon sa 1234, 123, 1234 ... det kan man kalla 4/4 takt med om man vill. Man kan kalla det för en 4/8 takt, en 3/8 takt och en 4/8 igen. Men prova att hitta den indelning eller mönster som känns mest naturlig och flytande. Där hittar man nog den mest sanna nyckeln. :rolleyes:

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Musik med "triolfeeling" består sällan av perfekta trioler.. Spelar man en serie 1/8-delar med triolfeel hamnar dom nästan alltid nånstan mellan raka 1/8-delar och 1/8-dels-trioler. Lyssna på vilken swinglåt som helst. Hade låten varit noterad som 12/8 hade musikern underdelat annorlunda och spelat annorlunda..

Det är ju inget som hindrar att man förskjuter noter även om man skriver ut i 12/8. När man skriver i 4/4 spelar man ju inte åttondelarna som de är skrivna, om man spelar med triolfeeling.

Nä, men underdelar du 12/8 när du får ett notpapper när du spelar swing?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men underdelar du 12/8 när du får ett notpapper när du spelar swing?

12/8 sägs vara ursprunget för afroamerikansk musik. Man kan väl säga att swing innehåller en del påverkan från europeisk musik (som ofta är i 4/4) och då blev det kanske så att man spelade lite "mitt emellan". Och som sagt, man skriver noterna i 4/4 även när det ska vara swing/shuffle eftersom det blir enklare att läsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, men underdelar du 12/8 när du får ett notpapper när du spelar swing?

12/8 sägs vara ursprunget för afroamerikansk musik. Man kan väl säga att swing innehåller en del påverkan från europeisk musik (som ofta är i 4/4) och då blev det kanske så att man spelade lite "mitt emellan". Och som sagt, man skriver noterna i 4/4 även när det ska vara swing/shuffle eftersom det blir enklare att läsa.

Det stämmer, men du kan ju inte jämföra bebop med afrikansk folkmusik. Du underdelar alltså 12/8 när du spelar ett bebop-tema? Det skulle kännas oerhört avigt och konstigt för mig.

edit: miss

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

....Någon sa 1234, 123, 1234 ... det kan man kalla 4/4 takt med om man vill. Man kan kalla det för en 4/8 takt, en 3/8 takt och en 4/8 igen. Men prova att hitta den indelning eller mönster som känns mest naturlig och flytande. Där hittar man nog den mest sanna nyckeln. 😆

Inom svensk (eller anna också säkert) folkmusik finns det 3/4-dels låtar, som har ojämna pulslängder inom takten. Man snackar om "kort etta, eller tex "kort trea".

Då kan en tretakts låt skrivas såhär 3+3+2/16-delstakt. (dvs, man har lite , som det så populärt kallas, "triolfeeling" på puls ett och två, sen 2 16-delar på tredje taktslaget.

Om man ska räkna blir det sådeles 123+123+12 osv...

Detta var bara ett exempel på hur det kan vara...

Mvh

Magnus

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...