Jump to content
Annons

Odjuret (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

FörstÀrkaren i micken har en fast förstÀrkning sÄ det enda sÀttet att pÄverka hur röret jobbar Àr att skrika högre. Att PSU:n inte har en gain-ratt beror pÄ att det inte Àr en mickförstÀrkare utan en ström-"försörjare" till micken och inget annat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Röret i micen bidrar med sin fÀrgning hur du Àn gör - och det ska normalt inte dista.

Vill du fÄ en rejÀlt hörbar dist sÄ mÄste du alltsÄ ordna det i preampen eller nÄgon annanstans.

Som Gilbert sÀger, sÄ Àr den medföljande nÀtdelen ingening annat Àn strömförsörjning. Om micen har dubbla membran, sÄ kan man ocksÄ vÀlja pÄ en ratt i nÀtdelen hur membranen ska mixas för att ge olika upptagningskarakteristik - men man ska alltsÄ egentligen se micen och nÀtdelen som en enda enhet. Man mÄste ju fortfarande koppla in den till en mikrofoningÄng (behöver dock inte fantommatning...).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Javisst kan du överstyra en (rör-)mikrofon? Om du lÀser datablad sÄ anger man ofta en högsta SPL (Spund Pressure Level) som mikrofonens inbyggda förstÀrkare klarar av vid en viss THD (Teknisk Harmonisk Distorsion) pÄ t ex 0.5 %

Neumann U87i (kardioid, utan 10 dB dÀmpsats)

SPL for 0.5% THD 117 dB

Neumann U89i (utan 10 dB dÀmpsats)

SPL for 0.5% THD 134 dB

Neumann TLM170

SPL for 0.5% THD 144 dB (utan 10 dB dÀmpsats)

SPL for 0.5% THD 154 dB (med 10 dB dÀmpsats)

Neumann TLM49 (rör, fast kardiodid)

SPL for 0.5% THD 110 dB

SPL for 7.0% THD 140 dB

ADK A-51 mk 5.1

SPL for 0.5% THD 130 dB

Som du ser skiljer det ganska stort mellan olika mikrofoner. Distorsion i mikrofonen kan vara en ganska anvÀndbar effekt, men den Àr liksom svÄr att bli av med i efterhand... Jag har inte testat detta just pÄ trummor, men trumpet kan utan vidare överstyra en U87 utan dÀmpsats, men svÄrligen en U89 med dÀmpsats. DÀrav att U89 eller TLM170 Àr populÀra pÄ just trumpet.

Detta tycker jag ocksÄ Àr en tydlig skillnad mot mÄnga lÄgprismikrofoner, att de har begrÀnsat dynamiskt omfÄng. ADK t ex anvÀnder jag ofta pÄ trombon och tycker att det lÄter helt OK.

(Kanske lite snobbigt att ta Neumann som exempel, men du hittar motsvarande data för de flesta fabrikat.)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...kommer röret dista mÀrkbart innan membranet gÄr sönder?

Membranet gÄr inte sönder men kan dÀremot "bottna" (kondensatorplattorna nuddar varandra) och micken blir tyst nÄgra sekunder tills kondensatorn Àr urladdad och plattorna ÄtergÄr till ursprungslÀget. Innan detta intrÀffar kommer micken att distar mer och mer (kom ihÄg att en mic alltid distar men vid normala nivÄer Àr det sÄklart vÀldigt lite).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Javisst kan du överstyra en (rör-)mikrofon? Om du lÀser datablad sÄ anger man ofta en högsta SPL (Spund Pressure Level) som mikrofonens inbyggda förstÀrkare klarar av vid en viss THD (Teknisk Harmonisk Distorsion) pÄ t ex 0.5 %

Neumann U87i (kardioid, utan 10 dB dÀmpsats)

SPL for 0.5% THD 117 dB

Neumann U89i (utan 10 dB dÀmpsats)

SPL for 0.5% THD 134 dB

Neumann TLM170

SPL for 0.5% THD 144 dB (utan 10 dB dÀmpsats)

SPL for 0.5% THD 154 dB (med 10 dB dÀmpsats)

Neumann TLM49 (rör, fast kardiodid)

SPL for 0.5% THD 110 dB

SPL for 7.0% THD 140 dB

ADK A-51 mk 5.1

SPL for 0.5% THD 130 dB

Som du ser skiljer det ganska stort mellan olika mikrofoner. Distorsion i mikrofonen kan vara en ganska anvÀndbar effekt, men den Àr liksom svÄr att bli av med i efterhand... Jag har inte testat detta just pÄ trummor, men trumpet kan utan vidare överstyra en U87 utan dÀmpsats, men svÄrligen en U89 med dÀmpsats. DÀrav att U89 eller TLM170 Àr populÀra pÄ just trumpet.

Detta tycker jag ocksÄ Àr en tydlig skillnad mot mÄnga lÄgprismikrofoner, att de har begrÀnsat dynamiskt omfÄng. ADK t ex anvÀnder jag ofta pÄ trombon och tycker att det lÄter helt OK.

(Kanske lite snobbigt att ta Neumann som exempel, men du hittar motsvarande data för de flesta fabrikat.)

Det Àr inte mÄnga micar i dag som inte tÄl 130dB - och Àrligt talat sÄ Àr 0.5dB distorsion vÀldigt lite, sÄ egentligen kan man inte tala om distorsion dÀr - inte enligt frÄgestÀllningen i den ursprungliga frÄgan i alla fall...

Problemet med trumpet och andra blÄsinstrument Àr nog inte ljudtrycket, utan snarare luftflödet och luftstötar som kan bottna membranet. 130dB blir det bakom ett startande jetplan - och sÄ högt ljudtryck kan du nog inte fÄ med en trumpet - och Àn mindre genom att sjunga...

Mikrofonens tÄlighet Àndras inte av dÀmpsatsen, utan det Àr utsignalen frÄn micen som dÀmpas för att micpreampen inte ska överstyras.

Mikrofonen tÄl alltsÄ lika mycket med som utan Pad. Orsaken till dist ligger oftast i preampen, eftersom vissa micar ger vÀldigt hög utsignal och dÀrför kan lÀmna ut för stark signal för att första steget i preampen ska orka med det (det finns ofta ett försteg pÄ ingÄngen, som sitter före bÄde gainratt, pad och peak-LED, sÄ man ser inte att det Àr dÀr det blir överstyrt...). Lösningen Àr i sÄ fall en extern pad, sÄ att man fÄr ner insignalen till preampen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack, mycket matnyttigt hĂ€r! 🙂

Hade ingen aning om att man inte kan sjunga sönder en kondensator. Har alltid lÀrt mig att en konding inte ska ha mer ljud Àn man vill sÀtta örat mot. Men jag har t.ex. anvÀnt konding för nÀrmickning av virvel, och det har gÄtt bra Àven om hi-hat lÀckte in för mycket.

JodĂ„ det gĂ„r, men man fĂ„r ta i lite och blĂ„sa pĂ„ bra sĂ„ ska du se att membranet spricker đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...