Jump to content
Annons

Odjuret (oregistrerad)

Recommended Posts

Koprofag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nt

Redigerat av Odjuret
Annons
Postat

Förstärkaren i micken har en fast förstärkning så det enda sättet att påverka hur röret jobbar är att skrika högre. Att PSU:n inte har en gain-ratt beror på att det inte är en mickförstärkare utan en ström-"försörjare" till micken och inget annat.

Postat

Röret i micen bidrar med sin färgning hur du än gör - och det ska normalt inte dista.

Vill du få en rejält hörbar dist så måste du alltså ordna det i preampen eller någon annanstans.

Som Gilbert säger, så är den medföljande nätdelen ingening annat än strömförsörjning. Om micen har dubbla membran, så kan man också välja på en ratt i nätdelen hur membranen ska mixas för att ge olika upptagningskarakteristik - men man ska alltså egentligen se micen och nätdelen som en enda enhet. Man måste ju fortfarande koppla in den till en mikrofoningång (behöver dock inte fantommatning...).

Koprofag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nt

Redigerat av Odjuret
Postat

Javisst kan du överstyra en (rör-)mikrofon? Om du läser datablad så anger man ofta en högsta SPL (Spund Pressure Level) som mikrofonens inbyggda förstärkare klarar av vid en viss THD (Teknisk Harmonisk Distorsion) på t ex 0.5 %

Neumann U87i (kardioid, utan 10 dB dämpsats)

SPL for 0.5% THD 117 dB

Neumann U89i (utan 10 dB dämpsats)

SPL for 0.5% THD 134 dB

Neumann TLM170

SPL for 0.5% THD 144 dB (utan 10 dB dämpsats)

SPL for 0.5% THD 154 dB (med 10 dB dämpsats)

Neumann TLM49 (rör, fast kardiodid)

SPL for 0.5% THD 110 dB

SPL for 7.0% THD 140 dB

ADK A-51 mk 5.1

SPL for 0.5% THD 130 dB

Som du ser skiljer det ganska stort mellan olika mikrofoner. Distorsion i mikrofonen kan vara en ganska användbar effekt, men den är liksom svår att bli av med i efterhand... Jag har inte testat detta just på trummor, men trumpet kan utan vidare överstyra en U87 utan dämpsats, men svårligen en U89 med dämpsats. Därav att U89 eller TLM170 är populära på just trumpet.

Detta tycker jag också är en tydlig skillnad mot många lågprismikrofoner, att de har begränsat dynamiskt omfång. ADK t ex använder jag ofta på trombon och tycker att det låter helt OK.

(Kanske lite snobbigt att ta Neumann som exempel, men du hittar motsvarande data för de flesta fabrikat.)

Postat
  Koprofag sa:
...kommer röret dista märkbart innan membranet går sönder?

Membranet går inte sönder men kan däremot "bottna" (kondensatorplattorna nuddar varandra) och micken blir tyst några sekunder tills kondensatorn är urladdad och plattorna återgår till ursprungsläget. Innan detta inträffar kommer micken att distar mer och mer (kom ihåg att en mic alltid distar men vid normala nivåer är det såklart väldigt lite).

Postat
  Niklas Gunhamn sa:
Javisst kan du överstyra en (rör-)mikrofon? Om du läser datablad så anger man ofta en högsta SPL (Spund Pressure Level) som mikrofonens inbyggda förstärkare klarar av vid en viss THD (Teknisk Harmonisk Distorsion) på t ex 0.5 %

Neumann U87i (kardioid, utan 10 dB dämpsats)

SPL for 0.5% THD 117 dB

Neumann U89i (utan 10 dB dämpsats)

SPL for 0.5% THD 134 dB

Neumann TLM170

SPL for 0.5% THD 144 dB (utan 10 dB dämpsats)

SPL for 0.5% THD 154 dB (med 10 dB dämpsats)

Neumann TLM49 (rör, fast kardiodid)

SPL for 0.5% THD 110 dB

SPL for 7.0% THD 140 dB

ADK A-51 mk 5.1

SPL for 0.5% THD 130 dB

Som du ser skiljer det ganska stort mellan olika mikrofoner. Distorsion i mikrofonen kan vara en ganska användbar effekt, men den är liksom svår att bli av med i efterhand... Jag har inte testat detta just på trummor, men trumpet kan utan vidare överstyra en U87 utan dämpsats, men svårligen en U89 med dämpsats. Därav att U89 eller TLM170 är populära på just trumpet.

Detta tycker jag också är en tydlig skillnad mot många lågprismikrofoner, att de har begränsat dynamiskt omfång. ADK t ex använder jag ofta på trombon och tycker att det låter helt OK.

(Kanske lite snobbigt att ta Neumann som exempel, men du hittar motsvarande data för de flesta fabrikat.)

Det är inte många micar i dag som inte tål 130dB - och ärligt talat så är 0.5dB distorsion väldigt lite, så egentligen kan man inte tala om distorsion där - inte enligt frågeställningen i den ursprungliga frågan i alla fall...

Problemet med trumpet och andra blåsinstrument är nog inte ljudtrycket, utan snarare luftflödet och luftstötar som kan bottna membranet. 130dB blir det bakom ett startande jetplan - och så högt ljudtryck kan du nog inte få med en trumpet - och än mindre genom att sjunga...

Mikrofonens tålighet ändras inte av dämpsatsen, utan det är utsignalen från micen som dämpas för att micpreampen inte ska överstyras.

Mikrofonen tål alltså lika mycket med som utan Pad. Orsaken till dist ligger oftast i preampen, eftersom vissa micar ger väldigt hög utsignal och därför kan lämna ut för stark signal för att första steget i preampen ska orka med det (det finns ofta ett försteg på ingången, som sitter före både gainratt, pad och peak-LED, så man ser inte att det är där det blir överstyrt...). Lösningen är i så fall en extern pad, så att man får ner insignalen till preampen.

Koprofag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

nt

Redigerat av Odjuret
Postat
  Koprofag sa:
Tack, mycket matnyttigt här! 🙂

Hade ingen aning om att man inte kan sjunga sönder en kondensator. Har alltid lärt mig att en konding inte ska ha mer ljud än man vill sätta örat mot. Men jag har t.ex. använt konding för närmickning av virvel, och det har gått bra även om hi-hat läckte in för mycket.

Jodå det går, men man får ta i lite och blåsa på bra så ska du se att membranet spricker 😲

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.