Jump to content
Annons

Brus i JJLabs BMC2


n0m0ney

Recommended Posts

Tjena!

Jag är helt ny på mikrofoner och har precis börjat spela in.

Jag har precis nyligen plockat upp en JJLabs BMC2 stormembran kondensatormikrofon.

Jag har ett Line6 Toneport UX2 ljudkort, och jag blir tvungen att höja signalen till max på mickpreampen för att höra något.

Samt så får jag ett brus i bakgrunden. Kan det vara att micken fångar upp ljudet från datorfläkten, samt förstärker den så det blir brus?

Kan det bero på ljudkortet eller mikrofonen? Bruset är ganska tydligt och ganska svårt att gata bort, vilket är just varför jag ställer den här frågan.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Tjena!

Jag är helt ny på mikrofoner och har precis börjat spela in.

Jag har precis nyligen plockat upp en JJLabs BMC2 stormembran kondensatormikrofon.

Jag har ett Line6 Toneport UX2 ljudkort, och jag blir tvungen att höja signalen till max på mickpreampen för att höra något.

Samt så får jag ett brus i bakgrunden. Kan det vara att micken fångar upp ljudet från datorfläkten, samt förstärker den så det blir brus?

Kan det bero på ljudkortet eller mikrofonen? Bruset är ganska tydligt och ganska svårt att gata bort, vilket är just varför jag ställer den här frågan.

MVH Daniel

Släng upp ett klipp så kan vi hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låter som brum från datorn och brus från preamp.

Ett sätt att dämpa datorbrum är att ha sidan av micken mot datorn (inte baksidan utan en sida) när man spelar in.

Din mick tar förmodligen inte upp ljud från sidan lika mycket som från baksidan av micken.

Bruset är nog tyvärr från preampen i ditt ljudkort.

Har du någon annan förstärkning typ mixerbord att testa med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är bakgrundsbrus.. Har med aukustik i rummet att göra.. Kan vara fläktar på datorn etc.. Det är inte micken eller micprampen som ställer till det i alla fall.. Men det var fruktansvärt lågt inspelat.. max -15 dB.. Hur långt i från var du med micen egentligen?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Prova att spela in med mickens sida mot datorn.

Det borde minska datorbrummet en del.

Står gainen på max så tror jag nog det är brus från preampen med.

Om du ställer en bra nivå på preampen för sång måste du gaina max då med?

Jag har gjort en testinspelning med min MXL mick och ett Behringer UB802, ljudkort M-Audio audiophile 2496 PCI kort :

http://www.bericadori.com/jl/mxl_behringer.wav

Här är det inget ljud från vare sig dator eller något brus. Det som stör är ljud från mina lurar. Jag tycker väl att ditt ljudkort Borde låta lika bra.

Har även spelat in med JJlabs billigaste stormembranare och den brusade inte mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop:

Jag tror faktiskt det är preampens fel, för det verkar inte spela någon roll hur eller var jag har mikrofonen. jag får alltid ett brus.

Jag måste gaina max för att ens få "crappy" nivåer att jobba med.

Sen är det ganska jobbigt med programmet gearbox eftersom det verkar inte finnas något sätt att "bypassa" det programmet. Och om jag provar höja där, så höjs även bruset osv.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
drloop:

Jag tror faktiskt det är preampens fel, för det verkar inte spela någon roll hur eller var jag har mikrofonen. jag får alltid ett brus.

Jag måste gaina max för att ens få "crappy" nivåer att jobba med.

Sen är det ganska jobbigt med programmet gearbox eftersom det verkar inte finnas något sätt att "bypassa" det programmet. Och om jag provar höja där, så höjs även bruset osv.

MVH Daniel

Kolla på Line 6 forum vad folksäger där om preampen.

Låna en preamp /mixer av någon, och kanske låna en mick för felsöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sökt runt lite nu, men jag kan inte hitta någon som har något direkt med preampen. Hittils har jag bara spelat in gitarr och vid ett tillfälle bas, och det har fungerat glimrande. Varken brus eller liknande.

Det är inte förrän vid slutet av gain-kontrollen som jag börjar höra ljud i mina hörlurar. Jag läste lite om gearbox "+18" knapp. Jag tröck in den, men inget verkade hända. Jag provade också höja gainen med den inbyggda mjukvarokompressorn i gearbox, men då höjdes även bruset.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu? 🙂

Behöver jag en ny preamp/externt ljudinterface? 😄

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har sökt runt lite nu, men jag kan inte hitta någon som har något direkt med preampen. Hittils har jag bara spelat in gitarr och vid ett tillfälle bas, och det har fungerat glimrande. Varken brus eller liknande.

Det är inte förrän vid slutet av gain-kontrollen som jag börjar höra ljud i mina hörlurar. Jag läste lite om gearbox "+18" knapp. Jag tröck in den, men inget verkade hända. Jag provade också höja gainen med den inbyggda mjukvarokompressorn i gearbox, men då höjdes även bruset.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu? ☺️

Behöver jag en ny preamp/externt ljudinterface? 😛

MVH Daniel

Det kan också vara fel på micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag har kommit fram till att det är problem med preampen. Jag får även brus när jag kopplar ur mikrofonen ur kabeln och vrider upp gainen på preampen.

Har någon nån idé hur jag kan göra? :S

MVH Daniel

Det är kanske fel på den, eller så har Toneporten helt enkelt inte tillräcklig förstärkning för din mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Så vad kan jag göra? 😕

MVH Daniel

Testa en annan mick.

Gå tillbaka till affären där du köpt Toneporten och be dom testa.

Prove med en lånad preamp...

Några förslag på vad du kan göra 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)

För att kolla preampens brus kan du inte bara ploppa ur micken och höja gain. Du måste terminera ingången med en resistans på 0-200 ohm eller så. = ohm = kortsluten ingång. Brusar det då är det problem med preampen.

De flesta mickar brusar hörbart FÖRE preampen brusar hörbart. Antar att den mick du har är en budget variant och de brukar brusa avsevärt mer än proffsmickar.

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sökt runt lite nu, men jag kan inte hitta någon som har något direkt med preampen. Hittils har jag bara spelat in gitarr och vid ett tillfälle bas, och det har fungerat glimrande. Varken brus eller liknande.

Det är inte förrän vid slutet av gain-kontrollen som jag börjar höra ljud i mina hörlurar. Jag läste lite om gearbox "+18" knapp. Jag tröck in den, men inget verkade hända. Jag provade också höja gainen med den inbyggda mjukvarokompressorn i gearbox, men då höjdes även bruset.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu? 🙂

Behöver jag en ny preamp/externt ljudinterface? 🙂

MVH Daniel

Det kan också vara fel på micken.

Visst kan det vara fel på preampen alternativt på micken, men några klargöranden kanske kan hjälpa dig.

Du kan såklart också spela in en helt oprocessad signal via din Toneport UX2;

Send 1 och 2 spelar alltid in en helt processad signal från Gearbox

Send 3 och 4 spelar antingen in en helt oprocessad signal eller en delvis processad (ingen fx efter compressorn) Också detta via Gearbox förstås.

Om du inte startar Gearbox så spelar du alltid in en helt oprocessad signal - vilken bestämmer du då (förutom rätt ingång på spåret) genom inställningarna på ljudkortets kontrollpanel. Där har du under Inputs & Recording en rullgardin med 10 st olika ingångar att välja mellan beroende vilka källor/ingångar som är aktuella att använda.

När det gäller din medhörning - när du kör med mjukvaran - bör du kolla att respektive Monitorreglage i Gearbox är pådraget. Öppna också Send 3/4 för att se att den är uppdragen där.

Dubbelchecka också att du valt rätt in- och utgångar i din daw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Har försökt ganska mycket nu med olika saker, men jag ska ta mitt ljudkort och mikrofon in till Jam imorgon för att kolla vad som är felet.

Jag återkommer på fredag om vad felet är/va. 😏

Tack för eran hjälp!

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...