Jump to content
Annons

Entusiastisk fattiglapp


Sunker

Recommended Posts

Hej,

Jag har tänkt bygga en liten hemmastudio i mitt studentrum. När bandet mitt spelar in "på riktigt" så gör vi det i en fantastiskt bra studio, så syftet med min studio ska inte vara att på något sätt försöka matcha den. Målet är att kunna spela in utkast av låtar och jag kommer huvudsakligen spela in akustisk gitarr, sång och elgitarr. Har tidigare använt mig av den till min bärbara dator tillhörande miken och jobbat med ett väldigt enkelt musikprogram vid namn Acid, men jag känner nu att det är dags att ta steget upp. Hur som haver. Jag har en shure sm58-mik som jag antar duger för ändamålet. Förmodar att jag behöver någon form av preamp/ljudkort och kanske någon mixer? Har extremt dålig koll på sånt här så jag skulle vara oerhört tacksam för lite hjälp. Jag har runt 1000/1500 kronor att röra mig med.

Den datorn jag kommer att använda är en acer travelmate modell 7520 och har följande ingångar:

4 x USB 2.0 ports

1 x IEEE 1394 port

1x microphone-in jack

1x line-in jack

1x Ethernet (RJ-45) port

(1x PC Card slot (Type II) )

MVH

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har tidigare använt mig av den till min bärbara dator tillhörande miken och jobbat med ett väldigt enkelt musikprogram vid namn Acid, men jag känner nu att det är dags att ta steget upp.

Som mjukvara skulle jag föreslå Ardour som är fri.

ardour-2.5.png

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era snabba svar!

Vad gäller dessa två, är det bara att plugga i min shuremik och köra då eller?

Ljudkort + program 1000 SEK http://www.blocket.se/vi/17283042.htm?ca=11_s

toneport ux1/ux2 som preamp, ljudkort

Svar: JA

(Ardour som insp program är säkert bra. Eller, kommer säkert att bli bra. I dag stöds det bara av Linux & Mac, samt att det inte hanterar midi. Kan man inte köra virtuella instrument så är det lite gammal modigt kanske...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigaste allt i ett paketet 995:-

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=488091

Ljudkort

Mixer

Mick

Hörlurar

Oslagbart pris.

Och så köper du Tracktion 2 för 30$ så är saken biff 😛

Detta är inte helt dumt faktiskt! Men behöver man inte mixern, lurarna & micken så kan man få bra mycket bättre ljudkorts kvalle för en en 1000-lapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Billigaste allt i ett paketet 995:-

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=488091

Ljudkort

Mixer

Mick

Hörlurar

Oslagbart pris.

Och så köper du Tracktion 2 för 30$ så är saken biff 😛

Detta är inte helt dumt faktiskt! Men behöver man inte mixern, lurarna & micken så kan man få bra mycket bättre ljudkorts kvalle för en en 1000-lapp.

Jag är inte så säker på att det blir någon skillnad i kvalité.

Ljudkortet är bara ad/da och det hör man knappt någon skillnad på.

Preamps i billiga ljudkort är jag inte heller övertygad om att dom är bättre än dom i Behringer mixern.

Speciellt inte när jag testat att spela in med min Behringer just för att folk säger att den är kass.

Kör nomalt med en extern preamp direkt in i ljudkortet och mixern kör jag för lyssningen.

Desssutom har Behringer mixers tryck i hörlursuttagen vilket inte alla billigare ljudkort har.

Link to comment
Dela på andra sajter

CITAT (drloop @ 2008-08-08, 09:28)

Billigaste allt i ett paketet 995:-

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?articleId=488091

Ljudkort

Mixer

Mick

Hörlurar

Oslagbart pris.

Och så köper du Tracktion 2 för 30$ så är saken biff

Vad är en Tracktion 2?

Är jävligt sugen på det där paketet, men det verkar tyvärr inte matcha med Vista. Typiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man mick och instrument så är nog detta det absolut billigaste kompletta paketet: http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=468256

Ljudkortet är alldeles utmärkt, och med tanke på programvaran som ingår är det ganska svårslaget...

Allt annat du kan tänkas behöver (fler syntar, effekter till programmet o s v) finns i alldeles dugliga gratisversioner, kolla runt lite på forumet så hittar du hundratals länkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Kolla in hur det går i den här tråden innan köp av Toneport som preamp för mick

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54529&hl=

Jaha? Och för att en har problem så innebär väl inte det för en annan? Jag har aldrig haft nåt problem med mic och inspelning med min toneport. Om man skulle utgå från vad nån annan har problem med skulle väl ingen ens sitta här. Finns väl ingen som inte haft problem med nåt som man köpt. Förstår inte poängen med ditt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en Tracktion 2?

Tracktion är ett musikprogram skapat av Julian Storer, en gitarrist/programmerare som var så trött på att alla program var så omständiga att jobba med ur en musikers synvinkel.

Så resultatet blev helt enkelt ett musikprogram som är riktigt lätt och smidigt att jobba med men samtidigt kraftfullt nog att göra allt från skiss till färdig låt.

Det blev sedemera uppköpt av Mackie och Julian har desvärre slutat som utvecklare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tracktion

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kolla in hur det går i den här tråden innan köp av Toneport som preamp för mick

https://www.studio.se/index.php?showtopic=54529&hl=

Jaha? Och för att en har problem så innebär väl inte det för en annan? Jag har aldrig haft nåt problem med mic och inspelning med min toneport. Om man skulle utgå från vad nån annan har problem med skulle väl ingen ens sitta här. Finns väl ingen som inte haft problem med nåt som man köpt. Förstår inte poängen med ditt inlägg.

Utmärkt då kan vi lägga det åt sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

oavsett brusproblem eller inte skulle jag vilja avråda dig från allt vad Toneport heter. En kompis till mig skaffade UX2:an eftersom det ser vettigt ut, men plastigare ljud får man leta efter. i mina öron låter preamparna riktigt dåligt och även om det kan vara kul att leka i gearbox en stund så låter det väldigt syntetiskt. Det låter ungefär lika plastigt som det känns.

Istället skulle jag rekommendera mbox 2 eller mini, beroende på vad budgeten tillåter. Det är iofs dyrare änd Toneport men då får du med Pro Tools LE med en del pluggar och mjukvarusyntar. Är du ute efter firewirekort ska du kolla in Presonus Firebox

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
oavsett brusproblem eller inte skulle jag vilja avråda dig från allt vad Toneport heter. En kompis till mig skaffade UX2:an eftersom det ser vettigt ut, men plastigare ljud får man leta efter. i mina öron låter preamparna riktigt dåligt och även om det kan vara kul att leka i gearbox en stund så låter det väldigt syntetiskt. Det låter ungefär lika plastigt som det känns.

Istället skulle jag rekommendera mbox 2 eller mini, beroende på vad budgeten tillåter. Det är iofs dyrare änd Toneport men då får du med Pro Tools LE med en del pluggar och mjukvarusyntar. Är du ute efter firewirekort ska du kolla in Presonus Firebox

Tycker du ska ta och läsa igen vad han skrev och inte vad du önskar han skrev. Han sa ju nåt billigt för att ha hemma enbart och har redan tillgång till bra studio med bandet. Om man tycker toneporten låter plastig eller inte har ingen betydelse, det var inte det han frågade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste också slå ett slag för Sonar 7 som just nu är fantastiskt billigt på Thomann. Kan vara det mest prisvärda du just nu kan köpa till en hemstudio... Om du nöjer dig med Studio Edition kommer du under 1800:- och klarar dig länge. Lycka till:)

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
oavsett brusproblem eller inte skulle jag vilja avråda dig från allt vad Toneport heter. En kompis till mig skaffade UX2:an eftersom det ser vettigt ut, men plastigare ljud får man leta efter. i mina öron låter preamparna riktigt dåligt och även om det kan vara kul att leka i gearbox en stund så låter det väldigt syntetiskt. Det låter ungefär lika plastigt som det känns.

Istället skulle jag rekommendera mbox 2 eller mini, beroende på vad budgeten tillåter. Det är iofs dyrare änd Toneport men då får du med Pro Tools LE med en del pluggar och mjukvarusyntar. Är du ute efter firewirekort ska du kolla in Presonus Firebox

Tycker du ska ta och läsa igen vad han skrev och inte vad du önskar han skrev. Han sa ju nåt billigt för att ha hemma enbart och har redan tillgång till bra studio med bandet. Om man tycker toneporten låter plastig eller inte har ingen betydelse, det var inte det han frågade om.

Hej Diehard. det är inte så att du kör en toneport och måste motivera ditt köp genom att tala om hur bra och prisvärt kortet är, eller?

jo jag läste faktiskt tråden och han skriver "Har tidigare använt mig av den till min bärbara dator tillhörande miken och jobbat med ett väldigt enkelt musikprogram vid namn Acid, men jag känner nu att det är dags att ta steget upp." jag skulle hellre hänga på ett litet mixerbord på laptopens eventuella line in än köra toneport. I mina ögon (eller öron) är Toneport inget "steg upp", inget stort iaf.

Om du skulle läsa mitt inlägg kommer du upptäcka att jag faktiskt skrev "Det är iofs dyrare änd Toneport...".

Detta är faktiskt ett forum där man får skriva sina åsikter. Om du känner dig trampad på av det jag skrev ber jag om ursäkt, men då får du väldigt gärna tala om vad i det jag skrev som var stötande, så ska jag inte göra om det.

Edit: ursäkta att det blev så OT

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
oavsett brusproblem eller inte skulle jag vilja avråda dig från allt vad Toneport heter. En kompis till mig skaffade UX2:an eftersom det ser vettigt ut, men plastigare ljud får man leta efter. i mina öron låter preamparna riktigt dåligt och även om det kan vara kul att leka i gearbox en stund så låter det väldigt syntetiskt. Det låter ungefär lika plastigt som det känns.

Istället skulle jag rekommendera mbox 2 eller mini, beroende på vad budgeten tillåter. Det är iofs dyrare änd Toneport men då får du med Pro Tools LE med en del pluggar och mjukvarusyntar. Är du ute efter firewirekort ska du kolla in Presonus Firebox

Tycker du ska ta och läsa igen vad han skrev och inte vad du önskar han skrev. Han sa ju nåt billigt för att ha hemma enbart och har redan tillgång till bra studio med bandet. Om man tycker toneporten låter plastig eller inte har ingen betydelse, det var inte det han frågade om.

Hej Diehard. det är inte så att du kör en toneport och måste motivera ditt köp genom att tala om hur bra och prisvärt kortet är, eller?

jo jag läste faktiskt tråden och han skriver "Har tidigare använt mig av den till min bärbara dator tillhörande miken och jobbat med ett väldigt enkelt musikprogram vid namn Acid, men jag känner nu att det är dags att ta steget upp." jag skulle hellre hänga på ett litet mixerbord på laptopens eventuella line in än köra toneport. I mina ögon (eller öron) är Toneport inget "steg upp", inget stort iaf.

Om du skulle läsa mitt inlägg kommer du upptäcka att jag faktiskt skrev "Det är iofs dyrare änd Toneport...".

Detta är faktiskt ett forum där man får skriva sina åsikter. Om du känner dig trampad på av det jag skrev ber jag om ursäkt, men då får du väldigt gärna tala om vad i det jag skrev som var stötande, så ska jag inte göra om det.

Edit: ursäkta att det blev så OT

Nej jag känner mig inte trampad på :rolleyes: . Det jag menade var att han ville ha något billigt och det är så vanligt att inläggen börjar dra ifrån ämnet och vad han sökte. Nej jag har inget behov av att jag måste motivera något köp alls. Folk får köpa det det dem vill. Så länge ingen sponrar mina inlägg dvs 😲 Men eftersom han ville ha något enbart billigt för att ha hemma så är det ett av bra alternativ. Och det var ju något billigt han sökte och inte PT. Tror nog han redan vet om det eftersom som han skrev har tillgång till en bra studio med bandet. Skulle inte påstå heller att toneport är det bästa men dugligt i den prisklassen. Och eftersom jag har ett UAD-kort med bra effekter som line6 försökt göra sina egna kopior av kan jag säga att de inte ens kommer i närheten av att ha lyckats. Så visst är det något bra starta med och om man vill byta upp sig till något bättre(och dyrare)för sång så finns det bättre alternativ till toneport.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Nej jag känner mig inte trampad på 😄 . Det jag menade var att han ville ha något billigt och det är så vanligt att inläggen börjar dra ifrån ämnet och vad han sökte. Nej jag har inget behov av att jag måste motivera något köp alls. Folk får köpa det det dem vill. Så länge ingen sponrar mina inlägg dvs 😉 Men eftersom han ville ha något enbart billigt för att ha hemma så är det ett av bra alternativ. Och det var ju något billigt han sökte och inte PT. Tror nog han redan vet om det eftersom som han skrev har tillgång till en bra studio med bandet. Skulle inte påstå heller att toneport är det bästa men dugligt i den prisklassen. Och eftersom jag har ett UAD-kort med bra effekter som line6 försökt göra sina egna kopior av kan jag säga att de inte ens kommer i närheten av att ha lyckats. Så visst är det något bra starta med och om man vill byta upp sig till något bättre(och dyrare)för sång så finns det bättre alternativ till toneport.

jag ser som sagt inte Toneporten som något uppbyt utan som bortkastade pengar.

kolla in detta istället (hoppas den spräckta budgeten är ok):

http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5453211

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nej jag känner mig inte trampad på 🙂 . Det jag menade var att han ville ha något billigt och det är så vanligt att inläggen börjar dra ifrån ämnet och vad han sökte. Nej jag har inget behov av att jag måste motivera något köp alls. Folk får köpa det det dem vill. Så länge ingen sponrar mina inlägg dvs 😄 Men eftersom han ville ha något enbart billigt för att ha hemma så är det ett av bra alternativ. Och det var ju något billigt han sökte och inte PT. Tror nog han redan vet om det eftersom som han skrev har tillgång till en bra studio med bandet. Skulle inte påstå heller att toneport är det bästa men dugligt i den prisklassen. Och eftersom jag har ett UAD-kort med bra effekter som line6 försökt göra sina egna kopior av kan jag säga att de inte ens kommer i närheten av att ha lyckats. Så visst är det något bra starta med och om man vill byta upp sig till något bättre(och dyrare)för sång så finns det bättre alternativ till toneport.

jag ser som sagt inte Toneporten som något uppbyt utan som bortkastade pengar.

kolla in detta istället (hoppas den spräckta budgeten är ok):

http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5453211

Suck ja du verkar ha svårt att läsa vad folk skriver. 😉 Kanske skulle rekommendera dig ett par starkarare glasögon?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Suck ja du verkar ha svårt att läsa vad folk skriver. 😳 Kanske skulle rekommendera dig ett par starkarare glasögon?

Vad i hela friden var det för fel nu då??? jag börjar tröttna på att få skit för allt jag skriver i den här tråden så nu skiter jag i det här. Om trådskaparen köper ett skitljudkort går inte min värld under direkt. hade du haft något vettigt att komma med själv hade jag köpt det men du har ju bara klankat ner på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa,

Ber om ursäkt för min inaktivitet. Vill i alla fall passa på att tacka för alla fina förslag jag fått!

Som jag nämnde tidigare i tråden så är jag grymt sugen på Behringers nybörjarstudiokit (http://www.behringer.com/PODCASTUDIO-FIREWIRE/). Det ska tydligen vara så att det passar fint till windows vista. Men då har det dykt upp ett annat problem istället. Behringers ljudkort har en firewire IEEE 1394 6-pin-utgång och min dator har en firewire IEEE 1394 mini-utgång. Notera att det inte är någon 4-pin som sitter på min dator, utan en extremt liten ingång (se den högra på bilden (http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2002/591/usb_firewire.jpg).

Går det att lösa på något sätt tro? Om det är så att det finns någon form av adapter/omkopplare, kommer ljudkvalitén försämras då?

Redigerat av Sunker
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...