Jump to content
Annons

Monitorplacering nära hörna?


baztin

Recommended Posts

Hejs.

Nu ska man då investera i ett par monitorer och lite annat smått. Problemet är att dessa måste placeras på ett skrivbord som står i ett hörn i vardagsrummet, dvs så att den vänstra kommer nära en vägg och den andra står ut mot rummet.

Annan placering är redan avhandlad/avfärdad, så det är inte så mycket detta som jag frågar om, det är mer hur jag kan göra för att minska problemen som en dylik placering medför?

Har redan flyttat ut skrivbordet bit för bit från väggen (en liten bit i taget, så att det inte skulle se så mycket ut för min andra hälft, som har ett och annat att säga till om härhemma). Så som jag har tänkt kommer vänstra monitorn stå cirka 30-40 cm från väggen till vänster och knappt 20 cm från väggen bakom (det senare gäller givetvis även den högra lådan).

Det jag hittils funderat på är att köpa 4,5 cm tjock glasfiberplatta, så in i tyg och fästa på väggen bakom, med någon cm luftspalt bakom. På vänsterväggen tänkte jag något liknande, men där montera plattan snett, dvs så att hörnan inte blir en så kraftig vinkel som innan. Vad tror expertisen om detta? Välkomnar alla förslag och tankar, från alla håll naturligtvis!

Lägger upp en bild när jag kommer hem idag, om det är någon som har lite svårt att visualisera scenariot.

Monitorerna kommer för övrigt med största säkerhet att bli Yamaha HS50M, 5-tums basmembran och basreflex bak.

/bas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På monitorerna finns det möjlighet att sänka basen för att minska problemen med SBIR (Speaker Boundary Interference Response) och istället för att flytta ut högtalarna en liten bit så skulle jag nog prova att ställa de så nära väggen som möjligt och använda ”EQ:n” istället (högtalare måste ut väldigt långt från väggar för att vara en fördel). HS50 spelar inte så mycket bas ändå så det kan hända att du inte kommer att få så stora problem ändå. Lite skumgummi hjälper i princip ingenting om det är bas du vill dämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag haft detta problem hade jag nog försökt att ställa bordet på diagonalen när jag jobbade. Nära väggplacering behöver inte vara ett problem för högtalare, det finns de som är gjorda för det. Hade nog provat med absorbenter mellan högtalarna (i hörnet då) och möjligen diffusorer "utanför". Om behov finns - lite EQ för att sänka basen.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Placera monitorerna symmetriskt, så att båda har lika långt till hörnen. Om du har den ena inne i ett hörn och den andra en bit bort från hörnet, så kommer du inte att kunna kompensera helt för obalansen i stereobilden, oavsett vad du gör... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, vilka sorgliga svar man får... men, har som sagt inte någon möjlighet att placera varken bordet eller monitorerna på annat sätt, hörnväggen är ganska kort. Så en vinkelrät postition funkar tyvärr inte (har också tänkt den tanken).

Finns det någon som vill avråda mig från att sätta upp 4,5 cm glasull på de annars kala betongväggarna i min lilla hörna? Tycker ju att detta bör göra rummet lite mindre benäget för fladdereko och dyl.

Andra tips på något man kan göra?

Är det för övrigt någon som äger/har lyssnat på HS50m:orna och kan säga något konstruktivt om dessa?

Anledningen till att jag funderar på just dem är ju dels att de inte har för "mycket" djupbas, plus att man kan införskaffa en sub om man fixar en bättre mixplats i framtiden.

Bifogar en mkt ful, men relativt korrekt skiss på läget:

Skiss över rummet

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Usch, vilka sorgliga svar man får... men, har som sagt inte någon möjlighet att placera varken bordet eller monitorerna på annat sätt, hörnväggen är ganska kort. Så en vinkelrät postition funkar tyvärr inte (har också tänkt den tanken).

Finns det någon som vill avråda mig från att sätta upp 4,5 cm glasull på de annars kala betongväggarna i min lilla hörna? Tycker ju att detta bör göra rummet lite mindre benäget för fladdereko och dyl.

Andra tips på något man kan göra?

Är det för övrigt någon som äger/har lyssnat på HS50m:orna och kan säga något konstruktivt om dessa?

Anledningen till att jag funderar på just dem är ju dels att de inte har för "mycket" djupbas, plus att man kan införskaffa en sub om man fixar en bättre mixplats i framtiden.

Bifogar en mkt ful, men relativt korrekt skiss på läget:

Skiss över rummet

Jag tror inte djupbas kommer vara ditt största problem. Det brukar bli ett "jädra" hoande runt 200Hz när man hörnar in sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era idéer och kommentarer, det är bra att ha någon att bolla sina problem med!

Här är en länk som borde funka för alla:

Skissen

Idéen med en "extravägg" kanske är något att tillämpa, när man ska göra mer noggranna mixar och slutmixar t.ex. Tänkte ändå bygga några mobila dämpskivor av några reglar och glasullen som blir över.

Rätta mig om jag har fel, men det måste väl ändå vara bättre med en absorbent på vänsterväggen, än att bara ha en kal, putsad vägg där ljudet kan studsa? Kan väl knappast bli sämre så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, om rummet är kasst så är det bättre att döda än att inte göra något men risken är att du bara dödar diskant och låter bas och lägre mellanregister "härja fritt".

Ja, har tänkt den tanken också. Men visst kommer man dämpa något djupare om man har ett par cm luftspalt mellan absorbent och vägg?

Ska sätta upp monitorer och svepa med sinuskruvor och rosa brus och mäta med min fars decibellmätare i helgen är det tänkt. Då ska det väl visa sig om det blir någon avvikelse i low-mid och basområdet mellan högtalarna.

Har samma problem numera sen jag flyttade ihop med tjejen. Tyvärr ser jag ingen vettig lösning på det. Funderar på att möblera om lite i taget så hon inte märker något. 😕

Ja, hehe, det är väl något sådant jag har hållig på med också, flyttat skrivbordet liite, liite i taget... inte så mycket mer man kan göra i dagsläget =/.

Kanske inte så lyckat om man har flyttat alla bokhyllorna och smällt upp ett hörnskrivbord helt plötsligt när hon kommer hem en dag 😛.

För övrigt, var hittar man lämpliga ganska styva glasfiberplattor, ca 50x100 cm eller större? Borde väl finnas på Optimera o dyl? De har ju så begränsade hemsidor, alla byggvaruhus, så det är svårt att utröna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa man nog kan göra i detta läget är minimera "skadorna" 😕 och göra det bästa av situationen.

Det är sant att man inte kommer undan basproblem när man trycker in sig ett hörn, men eftersom det inte finns alternativ så får vi jobba kring det. Jo, jag tycker att du skall sätta en dämpare på den vänstra väggen för att få mindre reflektioner från den sidan. Bygger du sedan en motsvarande vägg på högersidan med motsvarande dämpning så får du i alla fall samma fel från båda hållen. 4,5cm är på tok för lite och du skall nog ta i lite mer där. DrPhil har byggt ett par dämpare någonstans om du söker och dessa skulle kunna fungera hjälpligt. På högra sidan skulle du då bara kunna sätta en botten på lådan så, "voila", har du din vägg. Du måste dock göra något med väggen framför dig också annars kommer den att reflektera utav bara helsike. kommer att bli ett lite "boxigt" ljud, men va fan, det handlar om att behålla flickvänen eller musicera också.

Sedan skullle jag genast göra något åt bokhyllan bakom ditt vänstra öra. Dämpa ner reflektionen från kanten på den annars kommer du bli alldeles vänstervriden pga reflektionen.

Redigerat av Lee
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, har tänkt den tanken också. Men visst kommer man dämpa något djupare om man har ett par cm luftspalt mellan absorbent och vägg?

Lite ja, då materialet kommer närmre området där det finns en partikelrörelse att bromsa (som är maximal ¼ λ från ytan).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bokhyllan går tyvärr inte att göra så mycket åt. Den står liksom där den står... tror inte hon blir så glad om jag spikar upp en absorbent/diffusor på kortsidan av bokhyllan 😛 .

Men sen är det väl som så att oönskade reflektioner och dylika problem blir mindre vid lägre volym, så eftersom jag ändå inte är ett fan av att sitta och mixa och redigera vid hög volym (och säkerligen inte mina grannar heller) så borde väl detta ha en god inverkan på välljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låg volymer ger dig ingen bättre lyssning eller bedömning, så problemet kvarstår. Eftersom inget får fixas (ens på kortsidan på en bokhylla) så får jag nog föreslå att du skaffar ett par riktigt bra öppna hörlurar och jobber med istället. Du hör i princip allt och hon kan titta på TV. Visst, det slår inte riktigt bra monitorer och en bra studio, men hellre det än att få skitkonstiga ljud. Sedan kan det nog vara på sin plats att påpeka att det finns fullt med professionella skivor som är inspelade i kök och sovrum. Kan vara värt att komma ihåg när vi blir lite -för- tekniknördiga här på forumet. (Lyssnade på en demo igår i en polares studio. Skitbra inspelning och han har en kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Låg volymer ger dig ingen bättre lyssning eller bedömning, så problemet kvarstår. Eftersom inget får fixas (ens på kortsidan på en bokhylla) så får jag nog föreslå att du skaffar ett par riktigt bra öppna hörlurar och jobber med istället. Du hör i princip allt och hon kan titta på TV. Visst, det slår inte riktigt bra monitorer och en bra studio, men hellre det än att få skitkonstiga ljud. Sedan kan det nog vara på sin plats att påpeka att det finns fullt med professionella skivor som är inspelade i kök och sovrum. Kan vara värt att komma ihåg när vi blir lite -för- tekniknördiga här på forumet. (Lyssnade på en demo igår i en polares studio. Skitbra inspelning och han har en kr

Nu försvann ju slutet på ditt inlägg, men jag tror jag förstod din poäng ändå.

Bra hörlurar har jag, kanske inte någon typisk "studio"-lur, men jag tycker de funkar alldeles utmärkt, allt jag mixat i dem låter bra i studios och på de flesta anläggningar.

Fick dem av min fars audiofilvän, som tyckte att de inte kunde slå hans grado:

Sennheiser HD 595

Sen har jag ett par gamla Stax-elektrostatlurar som är ultratransparenta, men saknar återgivning i de allra lägsta registren.

Så lurar finns.

Därav tyckte jag det var dags att införskaffa monitorer.

Och så är jag ju realist, så jag fattar att man inte kan få ett perfekt ljud i en setup som min, men sen är det ju en hemmastudio, så då kan man ju inte begära hur mycket som helst. Din sista kommentar var ju spot on och en bra påminnelse för alla som tror att man MÅSTE ha en 100% akustiskt perfekt lyssning för att överhuvudtaget kunna skapa musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...