Jump to content
Annons

Gitarr mickar, vilken ska jag köpa!?


thumper

Recommended Posts

hallå, jag har en ibanez RG320 och jag tänkte skaffa en nya mickar till den. Jag är lead gitarrist i ett band med inte så mycket erfarenhet om gitarr mickar, så jag undrar om ni kan hjälpa mig lite här, jag funderade på antingen köpa en Seymour Duncan Pickup SH13 Dimebucker eller en Mikrofon EMG EMG81. Jag har ingen riktig aning vilken jag ska köpa skulle vara schysst om ni gav lite tips om dom... vårt band då vi lirar tung musik en blandning mellan death metal och heavy/trash eller vi har inte en riktig bestämd genre en vi är också lite melodiska men iaf jag undrade vilken som var bäst som solo mick och om ni kunde ge några andra tips om rythm mickar det ska vara för metal etc aja det är allt;D

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aloha.

Då ingen annan svarat än får väl jag göra en stab at it, som det heter.

Jag har emg 81/85 på min gitarr och jag måste säga att jag till 90% spelar med min 85 då den har skönast ljud.

Lite basigare och crunchiare.

Jag vet inte ett dyft om SD SH13 så den kan jag inte svara på ifall den är bra eller inte.

Hade jag köpt nya mickar i dagens läge hade jag antagligen satsat på ett par Dave Mustaine Live Wire ifrån seymore duncan.

Inte för att jag testat dom i verkligheten men dom låter sjukt skönt på youtube och megadeths sound tilltalar mig.

Men lirar du mycket solon osv så är nog 81an bra för dig då den sticker ut mer i och med ett högre mellanregister och diskant än 85an.

Annars får jag nog säga som det brukar låta här på forumet, ta dig till en musikaffär och testa gitarrer med dom mickarna du är sugen på,

så hör du mer eller mindre hur det kommer låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av EMG81 är att det nästan lämnar för mycket output. Nästan så att de självdistar. Detta är mindre bra om man vill köra full volym på volym ratten och försöka på sej något akustiskt. Vad jag vill ha sagt är att gitarren blir lite för metal. Den blir lixåm en aning oflexibel. Men är det metal som gäller fullt ut så är de klockrena.

Mina åsikter...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kör själv med EMG81/85 och har inte ångrat en dag att jag installerade dem. Antingen så gillar man de sortens mickar eller inte. Verkar inte vara nåt mellanting. Som sagt var gå till närmaste butik och testa gitarrer med EMGmickar och andra som kan tänkas vara värt. Bara fråga de i butiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så ogillar jag EMG-mickar skarpt. Alldeles för enformiga och odynamiska tycker jag...

Kanske skulle kunna tänka mig att ha en "metal-gitarr" med EMG 85:or i nån gång, men de skulle bara vara för att få de där idiothöga outputen så man kan riffa döds 🙂 Tycker dock EMG 85 låter bättre än 81:or.

Nej, själv skulle jag satt dit några Dimarzio-mickar i min ibanez, möjligtvist nån seymour duncan.

Just nu är jag rätt nöjd med de mickar som sitter i min ibanez RG570EX, men i RG320 sitter väl antingen ibanez egna "pwrsound" eller "inf" å de låter ju kanske inte så kul. Ibanez V8 och V7 tycker jag däremot har ett fint sound. Dock kanske lite för snälla för metal, om man nu gillar det.. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en shortlist: Seymour Duncan Invader (passiv)

Seymour Duncan Blackouts (aktiv)

...och den var kort! 🙂 Lirar själv mkt döds och jag tycker att dessa mickar fixar jobbet bäst av alla de som är bäst anpassade för tung musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en shortlist: Seymour Duncan Invader (passiv)

Seymour Duncan Blackouts (aktiv)

...och den var kort! 😄 Lirar själv mkt döds och jag tycker att dessa mickar fixar jobbet bäst av alla de som är bäst anpassade för tung musik.

okej tack så mkt, ska dra ner till börsen imor och snacka lite, men jag har en till fråga... jag undrar om någon av er har testa den nya boss gt-10an och jag undrar om den är värd att skaffa eller vad ni tycker om den, själv har jag inte testat den än men lär göra det nån dag

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en shortlist: Seymour Duncan Invader (passiv)

Seymour Duncan Blackouts (aktiv)

...och den var kort! 😄 Lirar själv mkt döds och jag tycker att dessa mickar fixar jobbet bäst av alla de som är bäst anpassade för tung musik.

okej tack så mkt, ska dra ner till börsen imor och snacka lite, men jag har en till fråga... jag undrar om någon av er har testa den nya boss gt-10an och jag undrar om den är värd att skaffa eller vad ni tycker om den, själv har jag inte testat den än men lär göra det nån dag

min ibanez är den klassiska ibanez soundet... (jag har ingen aning riktigt vilka mickar det är) men jag tänke kolla om 81/85 or är värt att skaffa? alltså äre skönt sound i dom så rythmiskt och lead?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
danoswe (oregistrerad)
Här är en shortlist: Seymour Duncan Invader (passiv)

Seymour Duncan Blackouts (aktiv)

...och den var kort! 😉 Lirar själv mkt döds och jag tycker att dessa mickar fixar jobbet bäst av alla de som är bäst anpassade för tung musik.

Vet du om Seymour Duncan Invader (7-stringmodellen) funkar på en Ibanez RG7321?

Link to comment
Dela på andra sajter

danoswe (oregistrerad)
Varför vill du byta? Vilket ljud är du ute efter. Passiva eller aktiva micar låter väldigt olika. Ibanez har ofta rätt bra micar från början.

Är Invadern aktiv?

Är ute efter en prisvärd 7-strängad gitarr och det står mellan Ibanez och Scheckter. Tycker det verkar som att Scheckter har lite roligare mickar i standardutförandet (Hellraiser), men så kostar den lite mer också.

Var mest nyfiken på om det var samma mått på seymour/ibanez (monteringshålen) för då kan man byta enkelt om man skulle vilja uppgradera i framtiden.

Spelar döds/metal så jag vill ha ett elakt och fett ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Invadern är passiv vad jag vet. Aktiva micar har ett klarare/hårdare ljud. Passiva high output micar blir ofta lite dova/instängda i ljudet. Men samtidigt lite varmare. Som bluesgitarrist föredrar jag passiva micar med inte för hög output. Många av mina hårdrockkunder (nightrage m. fl.) älskar Emg. Mycket output men ändå klara i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

danoswe (oregistrerad)

Okej. Jag tror på passiva för min del som sagt. EMG har man hört både gott och ont om, men jag har för mig att dom inte passar på den Ibanez-modellen jag nämnde (utan att börja såga i kroppen).

Kan erkänna att jag spelar rena prylar ibland också och då kanske EMG inte är optimalt?

Frågan kvarstår om det går att byta mellan Ibanez/Seymour (på RG rg7321) utan att släpa fram motorsågen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag tror på passiva för min del som sagt. EMG har man hört både gott och ont om, men jag har för mig att dom inte passar på den Ibanez-modellen jag nämnde (utan att börja såga i kroppen).

Kan erkänna att jag spelar rena prylar ibland också och då kanske EMG inte är optimalt?

Frågan kvarstår om det går att byta mellan Ibanez/Seymour (på RG rg7321) utan att släpa fram motorsågen?

Invader micken är det bara att löda o skruva fast and there you go!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack så mkt, ska dra ner till börsen imor och snacka lite, men jag har en till fråga... jag undrar om någon av er har testa den nya boss gt-10an och jag undrar om den är värd att skaffa eller vad ni tycker om den, själv har jag inte testat den än men lär göra det nån dag

Jag använder GT-10 själv men verkligen inte till tyngre musik eftersom jag inte spelar det men det blir ju lite 80-tals hårdrocks-sound lite då och då och det klarar den galant.

Testade runt lite att köra lineat direkt till PA, till en kombostärkare men va inte riktigt nöjd.

Testade sen att koppla den med 4CM (4 cable mode) till min JCM900 topp med tillhörande 4*12 och där levde den ut precis som den ska!

4CM gör att alla effekter lägger sig i toppens loop och kompressorer och distar lägger sig innan loopen och man använder JCM:ens preamp som grundljud och laborer sedan med hjälp av GT-10:an.

Alla chorus/reverb/delay osv håller grymt hög klass och distarna fick ett helt nytt liv nu när jag kör med 4CM, är sjukt nöjd med min nuvarande uppsättning iaf 🙂

Lycka till med botaniseringen av denna sjukt stora och snåriga djungel som kallas gitarrljud

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Dean Dixie Rebel med en Dimebucker på.. Är SJUKT nöjd med den micken.

Har EMG81 på andra gitarrer. EMG81 är en bra "standard" mick som det är "svårt" att gå fel med, men den låter inte så speciellt imho.

En annan rolig mic som jag kört mkt är SHADOW EQ 5. Roligt med ställbar EQ på micken, man kan fippla till en hel del nice ljud där och den har bra med output. Det är ju ingen metalmick eg. men fungerar jävligt bra som det 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår fortfarande inte vad denna tråd gör i Logic forumet, men skit samma.

Jag tycker faktiskt inte om EMG81 ens till metal, är mycket nöjdare med de mickarna som sitter i min Schecter, Seymour Duncan JB och ´59.

81orna blir lätt tråkiga och stela tycker jag, mycket mer känsla i SD's pickups.

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå, jag har en ibanez RG320 och jag tänkte skaffa en nya mickar till den. Jag är lead gitarrist i ett band med inte så mycket erfarenhet om gitarr mickar, så jag undrar om ni kan hjälpa mig lite här, jag funderade på antingen köpa en Seymour Duncan Pickup SH13 Dimebucker eller en Mikrofon EMG EMG81. Jag har ingen riktig aning vilken jag ska köpa skulle vara schysst om ni gav lite tips om dom... vårt band då vi lirar tung musik en blandning mellan death metal och heavy/trash eller vi har inte en riktig bestämd genre en vi är också lite melodiska men iaf jag undrade vilken som var bäst som solo mick och om ni kunde ge några andra tips om rythm mickar det ska vara för metal etc aja det är allt;D

Jag hade antigen satsat på nån emg lr Dimebucker!

Link to comment
Dela på andra sajter

hallå, jag har en ibanez RG320 och jag tänkte skaffa en nya mickar till den. Jag är lead gitarrist i ett band med inte så mycket erfarenhet om gitarr mickar, så jag undrar om ni kan hjälpa mig lite här, jag funderade på antingen köpa en Seymour Duncan Pickup SH13 Dimebucker eller en Mikrofon EMG EMG81. Jag har ingen riktig aning vilken jag ska köpa skulle vara schysst om ni gav lite tips om dom... vårt band då vi lirar tung musik en blandning mellan death metal och heavy/trash eller vi har inte en riktig bestämd genre en vi är också lite melodiska men iaf jag undrade vilken som var bäst som solo mick och om ni kunde ge några andra tips om rythm mickar det ska vara för metal etc aja det är allt;D

Dimebucker!

Dimebucker är en riktigt bra mic, man ska inte avskrämmas för att det är en signatur mic!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Seymour Duncan JB är en bra allroundmic. Fungerar till alla stilar enligt mig. Lundgren i Jönköping lindar mycket bra micar. Varför köpa micar från andra sidan jordklotet när det finns bra nästgårds. http://www.lundgren.se/

Säkert bra mickar men vem har testat en gura med dem mickarna i? Man vill ju inte köpa mickar man inte har möjlighet testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Förstår fortfarande inte vad denna tråd gör i Logic forumet, men skit samma.

Jag tycker faktiskt inte om EMG81 ens till metal, är mycket nöjdare med de mickarna som sitter i min Schecter, Seymour Duncan JB och ´59.

81orna blir lätt tråkiga och stela tycker jag, mycket mer känsla i SD's pickups.

Köpte en schecter blackjack nyligen och jäkligt nöjd med de mickarna. Kommer inte gå tillbaka till emg igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår fortfarande inte vad denna tråd gör i Logic forumet, men skit samma.

Jag tycker faktiskt inte om EMG81 ens till metal, är mycket nöjdare med de mickarna som sitter i min Schecter, Seymour Duncan JB och ´59.

81orna blir lätt tråkiga och stela tycker jag, mycket mer känsla i SD's pickups.

Köpte en schecter blackjack nyligen och jäkligt nöjd med de mickarna. Kommer inte gå tillbaka till emg igen.

Sitter på en blackjack jag med, en 006. Trevlig gitarr, trevliga mickar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...