Jump to content
Annons

Till alla forummedlemmar


Björn Olsberg

Recommended Posts

VIKTIGT: Det har börjat tullas på forumreglerna vilket gör forumet både svårare att överblicka, men också mer irrelevant som kunskapsbank. Språkbruket tas det lätt på och trots flera uppmaningar så har påhopp förekommit mer än vi accepterar.

Till viss det beror detta även på att forumet har vuxit mycket sedan start. Och eftersom vi inte gärna kickar medlemmar från vårt forum, vill vi ändå lösa detta konstruktivt - på ett sätt som borde ha varit en självklarhet för längesedan. Vi kommer att utse moderatorer till de olika avdelningarna som alla kommer bidra till att hålla Studio Forums själ vid liv.

Vi har redan kontaktat några tänkbara moderatorer, men om du tycker att någon skulle vara lämpad för ändamålet så är du mycket välkommen att skicka mig ett Personligt meddelande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lustigt det här snacket om att saker och ting blivit otrevligt med påhopp mm.

Jag började följa forumen i början på året, och sedan april är jag medlem.

Under den tiden har jag inte märkt av att stämningen skulle ha blivit otrevligare överlag, med undantag för en 6-7 trådar som ballat ur helt. (med påhopp osv.)

Med tanke på att antalet medlemmar fördubblats under en väldigt kort tid så borde väl andelen urspårade trådar vara mycket större än den är?

Att det är hetsiga diskussioner angående piratkopiering, egenimport osv. är helt ok för min del så länge det inte spårar ur och övergår till personangrepp, och det har jag som sagt bara sett i ett fåtal trådar.

Jag gillar idén med moderatorer, men låt det då inte bli några språknazister som hoppar in och bryter bara för att någon råkar svära eller blir förbannad i någon tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det är hetsiga diskussioner angående piratkopiering, egenimport osv. är helt ok för min del så länge det inte spårar ur och övergår till personangrepp, och det har jag som sagt bara sett i ett fåtal trådar.

Att diskussioner blir heta och diskuteras livligt är bara bra - där är jag helt med dig! Av de rapporter som kommer in så finns det nog dock fler åsikter om hur många trådar som har spårat ur.

Ta nu inte detta som någon stor och fullkomligt omvälvande förändring på forumen. Tanken med moderatorer är att tidigare upptäcka när en tråd spårar ur - något som jag inte mäktar med ensam.

Jag gillar idén med moderatorer, men låt det då inte bli några språknazister som hoppar in och bryter bara för att någon råkar svära eller blir förbannad i någon tråd!

Klart man får bli arg. Men när det går till personangrepp är jag benhård, där är gränsen för hur man får uttrycka sig nådd. Jag lovar dig att det inte handlar om "språknazister" 😆 Och jag lovar att syftet är att få mer överblick över sajten, att trådar hamnar i rätt forum och att trådar delas när ämnen drar iväg.

Inga konstigheter alltså, snarare självklarheter för ett forum med självaktning 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Det får gärna vara så att moderatorn förhåller sig någorlunda neutral och inte utser "good guy"/"bad guy" helt godtyckligt heller.

Jag har hängt här sedan början på året och jag kan utan omsvep säga att jag tycker det var roligare förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter vettigt...

Off topic har ju blivit rena lekstugan. Ett resultat av folk som inte har nåt att göra. Men bra att det styrs upp.

Off topic

är en lekstuga,

det är därför det heter "Off topic"

och som inte har något med musik att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hängt här mycket men jag tycker det verkar vara ganska trevlig stämning 😉 det är ju kul när folk inte kommer överens det är ju först då det blir interessant diskussion, sedan dom som kör pajkastning och barnsliga påhopp gör ju egentligen bara bort sig själva.

Link to comment
Dela på andra sajter

................och vissa veteraner är en smula självgoda i många trådar , kanske dags att de kan få sin egen vip-lounge ? 😉

Inte för att jag vill hoppa på någon , de finns dom även som har postat 500 + som faktiskt är tålmodiga och inte kör en lite blase´stil 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Olsberg: Man kan kanske kalla det moderering. Det är väl något som hänger ihop med ingressen till det här ämnet; påhopp och blaj och allmänna irrelevanser som inte tillför trådarna ett endaste dugg.

Iofs har jag inte varit aktiv i så många av "kunskapstrådarna" då jag för det mesta får hjälp (=läser mig till och frågar) på annat håll. Är inte sådär jätteprylfixerad att jag måste ha koll på senaste preampsen, häftigaste VSTI´t eller vilken mick som samlar mest damm men kostar mest och sånt. Demodelen var jag däremot rätt aktiv i innan och "allmänt" läste jag rätt frekvent.

Det har säkert att göra med att forumet expanderat. Förut var de som dök in "hej, hallå och tjenis" med varandra och de flesta kom med oerhört konstruktiv kritik och uppmuntrande hurrarop (och saklig negativ kritik med för den delen). Jag är dålig själv på den biten och nog kan jag uppfattas som nonchalant och dryg jag med (jo - jag slänger ur mig dryga puckar och passningar jag med mellan varven).

Vad jag TROR och inbillar mig är att många passar på att larva sig lite extra under anonymitetens dunkla filtar. Inbillar mig att det kanske skulle styras upp lite om man fick tala om vem man är på RIKTIGT ibland med. Kanske skulle man snegla lite på typ VST-forum. Tonen där är varmare även om vågorna går skyhöga mellan varven.

Vetefan om det här tillförde något heller när jag läser det såhär. Kan nog bli en och annan editering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattar ditt raka och ärliga svar, Bengan.

Till stor del måste jag ta på mig en del av (den konstruktiva) kritiken, då vi inte tidigare har utsett moderatorer. I början gick det bra, men allteftersom forumet har vuxit så har behovet av moderatorer blivit mer tydligt.

Tar också till mig av din idé med att vara mer "sig själv" på forumen. Kanske skulle det uppmuntras och motiveras i forumreglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på det här med forumet som Bengan säger och det var ett läge när det kom in dubbelt så mycket nytt folk och det började komma dubblerade, tripplade, kvadruplade frågor om samma sak, då blev man själv rätt rejält trött...

Men det känns som läget har stabiliserat sig och som om det finns en bra balans mellan folk som hängt med från början, ridit ut alla stormar och ger många diskussioner en bra substans, och alla dom som registrerar sig nu.

Så nu kan forumet bara bli bättre.

Bengan:

Jag kan tänka mig att använda mitt eget namn

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Varför är man inte snabbare att ta bort trådar som t ex det som postade igår om rockfarts son, jag menar det är väl ändå så meningslöst att både tråden och användaren borde tas bort, att det sen förekommer lite hårt språk ibland är inte så farligt, jag hänger på en del värdsliga forum där det är ett jäkla språk med ord som inte går att uttala här men det är ju iaf en glad och trevlig stämning som oftast.

OT trådar i all ära men ibland undrar om de inte borde bevakas hårdare då det ändå är sådant som inte har med forumet alls att göra?

Botten upp och kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev medlem här ganska nyligen, och är väl itne så överdrivet aktiv, men har skrivit litegranna, och jag måste bara säga att jag tycker stämningen på detta forum är BRA mkt bättre än tidigare forum jag vistats i, med tex "VST" som betydande del av namnet.

Men det är klart, går det att få det ännu mer gemytligt så är ju det guld. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är man inte snabbare att ta bort trådar som t ex det som postade igår om rockfarts son, jag menar det är väl ändå så meningslöst att både tråden och användaren borde tas bort, [...]

Av samma anledning som jag gett ovan: moderatorbrist. Jag känner varken till tråden eller har fått någon anmälan om den.

Nu ska man inte hänga upp allt på moderatorbrist heller. Ett forum bygger ju på att alla bidrar till att forumet är relevant och att stämningen är bra. Den som inte vill delta i en diskussion men ändå göra admin medveten om att något håller på att spåra ur, har den ypperliga knappen Anmäl som ligger till höger om varje inlägg.

Klickar man på den knappen, kommer man till ett litet enkelt formulär där man kan fylla i vad man reagerar på. Det finns inget annat eller bättre sätt att hålla styr på forumet när det är något man tycker är snett i en diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...