Jump to content
Annons

Är cubase SE 3 kompatibel med dual core processorer?


HexfusioN

Recommended Posts

Hallå där!

Angående mitt nu planerade köp av Cubase studio 4 tänkte jag spontant fråga om Cubase SE-3 klarar av att använda kraften från en processor innehållande två kärnor.

Läste nämligen i ett av de tidigare studio tidningarna då cubase se 3 fanns med bland "produkter i topp" där det stod skrivet att programmet klarade dubbla processorer.

Själv är jag ypperligt nöjd med att ha köpt en ny stationär dator med just dual core, och cubase fungerar bra, men ibland ligger CPU på ca 70 % då jag använder många instrument samtidigt i HALion player.

Så mina tre frågor är:

1. Vad är skillnaden mellan dubbla processorer och dubbla kärnor

2. Kommer Cubase studio 4 som klarar dual core att fungera bättre och mer processorsnålt

3. Hur kan man annars avlasta datorns processor?

Är oerhört tacksam för korrekta, noggrana ( eller i värsta fall slarviga) svar

Hans "BrAsS" Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
mickeand (oregistrerad)

Den här tråden borde nog kanske ligga i Cubase- eller dator-avdelningarna?

1. Vad är skillnaden mellan dubbla processorer och dubbla kärnor

- En processor kan ha flera kärnor, tex har min Dell med Intels dual core en processor med två kärnor. Dubbla processorer är, eh... två processorer... 😉

2. Kommer Cubase studio 4 som klarar dual core att fungera bättre och mer processorsnålt

- Vet inget om Studio 4, men har precis uppgraderat från SE 3 till Essential 4. Märker ingen större skillnad i prestanda mellan versionerna. Däremot är Essential 4 trevligare att arbeta med pga förbättringarna kring work flow och användargränssnitt som gjorts. Jag tyckte att uppgraderingen gav väldigt mycket. Funderade på Studio ett tag, men för min del ger det (nästan) inget extra utöver Essential 4.

3. Hur kan man annars avlasta datorns processor?

-Eftersom jag inte vet vad du har för utrustning så kommer här några slumpmässigt valda standardråd:

A. Ljudkort med ASIO-drivrutiner (se till att Cubase använder rätt ljudkort och rätt drivare),

B. Om du har Windows så bör du optimera det för ljudanvändning (slå av grafikeffekter, se till att bakgrundstjänster har prioritet, osv)

C. Stäng alla program och tjänster som inte behövs. Om du tex stänger av internetuppkopplingen kan du ju slå av antivirus och annat skydd som tar mycket kraft från datorn

D. Skaffa så mycket RAM du har råd med (och som datorn/operativet kan hantera, förstås)

E. Använd Freeze-funktionen eller exportera spår med virtuella instrument eller spår mycket effekter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...