Jump to content
Annons

antimelodicassault (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

...pÄ en enkelt sÀtt hjÀlpa Àn att justera volymen pÄ x antal lÄter so de hamnar i samma genomsnittliga ljudnivÄ?

/ama

Annons
Postat

Volym Àr vÀldigt subjektivt.

Om det var under 10st sÄ skulle jag öppna upp i Audacity och göra en normalisering.

Hade jag fler sÄ skulle jag anvÀnda mig av batch-konvertering i Peak.

Postat
Volym Àr vÀldigt subjektivt.

Om det var under 10st sÄ skulle jag öppna upp i Audacity och göra en normalisering.

Hade jag fler sÄ skulle jag anvÀnda mig av batch-konvertering i Peak.

att normalisera Àndrar endast genomsnittsvolymen marginellt i de flesta fall.

för att Àndra volymen krÀvs en kompressor eller limiter.

volym pÄ ljudfiler Àr inte subjektivt dÄ det gÄr att mÀta exakt!

i tex cubase och wavelab kan man mÀta rms power för att se medelvolymen för en lÄt...

Postat

Ser man hur frÄgan Àr utformad sÄ Àr volymen i det hÀr fallet vÀldigt subjektivt.. exempelvis: gÄr det att faststÀlla vad frÄgestÀllaren menar med volym? ska det vara dynamik å la stÄngkorv och ligga smetad -0,30 frÄn nollan eller ska det vara symfoniorkesterdynamik?

Som ChrisB sÀger finns det batchverktyg att ta till i ett flertal redigeringsprogram, ex. Wavelab för PC, för att göra det du efterfrÄgar, men jag tror ÀndÄ att du mÄste lÀgga ner en del tid pÄ att dela in lÄtarna i hur mycket de behöver justeras och sen stÀlla in effektkedjorna vÀldigt noga för att fÄ ett bra resultat.

Postat (redigerat)

Ser man hur frÄgan Àr utformad sÄ Àr volymen i det hÀr fallet vÀldigt subjektivt.. exempelvis: gÄr det att faststÀlla vad frÄgestÀllaren menar med volym? ska det vara dynamik å la stÄngkorv och ligga smetad -0,30 frÄn nollan eller ska det vara symfoniorkesterdynamik?

vad fick du -0,3 ifrÄn?

bÄde klassisk och pop musik Àr "normaliserad" till oftast 0db eller ibland lite mindre(kanske -0,3) men detta skiljer alltsÄ inte genrerna Ät.

det som skiljer Àr RMS volymen vilket oftast ligger pÄ -13 till -10db om det Àr stark musik

och betydligt lÀgre om det Àr mer dynamisk intressant musik.

om man testat att endast normalisera lÄtar dÄ mÀrker man att den upplevda volymen inte Àndras.

och det Àr isÄfall normalisering som kanske vissa batch program klarar av

men om som trÄdskaparen vill justera volymen pÄ x antal lÄter so de hamnar i samma genomsnittliga ljudnivÄ

dÄ rÀcker inte normalisering

vad jag inte förstÄr Àr hur nÄgon skulle kunna rekommendera detta!

det mest subjektiva jag kan komma pÄ med frÄgans utformning Àr stavningen;)

Redigerat av spass
Postat (redigerat)

Suck, Ja men lÀs en gÄng till vad jag skrev sÄ ser du att jag med texten exempel syftade pÄ vad frÄgestÀllaren kunde menat med ordet volym. alltsÄ fler möjliga svar... vilket föranleder ordet subjektiv som ChrisB menade..

Redigerat av Lundin
Postat

Intressant hur en diskution kan utveckla sig. 🙂

Jo, Volym Àr subjektiv. DÀrför att ljudvolym Àr en nÄgot som upplevs.

Vad Àr starkt? svagt?

Om jag vill att ett antal lÄtar ska ha liknande upplevt volym - för att de ska t.ex ges ut pÄ samma media t.ex en CD - sÄ behöver inbördes deras volym justeras. Men likvÀl mÄste jag först bestÀmma vad som skall dÄ vara utgÄngspunkten.

Tekniskt sÄ kan ljudvolymen ökas antingen- dvs höja volymen, normalisera, etc eller sÄ jag justera den dynamiskt meddelst kompressor, limiter eller en kombination av bÄda. Men det som avgör som volymen Àr jÀmn mellan lÄtarna Àr mitt öra.

Postat

ockej tack för era svar 🙂

det e volymen i lÄtarna "lesserness" 1-3 som jag vill göra nÄgot Ät, se myspace.com/antimelodicassault

sket i det tidigare av nÄgon anledning, men ska förska justera volymen i förhÄllande till dom andra nu hade jag tank

Postat
Intressant hur en diskution kan utveckla sig. 😄

Jo, Volym Àr subjektiv. DÀrför att ljudvolym Àr en nÄgot som upplevs.

Vad Àr starkt? svagt?

Hur kan nÄgot som rentav Àr utryckt i siffror vara subjektivt? Hur kan -0,1db vara "subjektivt" starkare Àn -3db? Det Àr vÀl jÀtteobjektivt?

Är det "subjektivt" att anse att en meter Ă€r lĂ€ngre Ă€n tre fot och att 500kg Ă€r lĂ€ttare Ă€n en liten bil?

Med "volym" antar jag att man per definition menar ljud ljudstyrkan. Hade man menat tryck eller kraft eller gulligull hade man vÀl sagt det?

🙂😄😑😄

Postat (redigerat)
...pÄ en enkelt sÀtt hjÀlpa Àn att justera volymen pÄ x antal lÄter so de hamnar i samma genomsnittliga ljudnivÄ?

/ama

Som Lundin sÀger finns det batchmöjligheter i program som Wavelab, Sound Forge eller Peak.

Men, genomsnittlig ljudnivÄ Àr inte detsamma som upplevd ljudnivÄ. En soft ballad med en RMS pÄ -12 dBFS kan upplevas starkare Àn en upptempo-lÄt med RMS pÄ -10 dBFS.

För att fÄ det som du vill ha det rekommenderar jag att du stÀller ljudnivÄerna manuellt.

Redigerat av joachime
Postat
Är det "subjektivt" att anse att en meter Ă€r lĂ€ngre Ă€n tre fot och att 500kg Ă€r lĂ€ttare Ă€n en liten bil? Med "volym" antar jag att man per definition menar ljud ljudstyrkan. Hade man menat tryck eller kraft eller gulligull hade man vĂ€l sagt det?

Som sagt, intressant hur en diskution utvecklas. 🙂

Min fru kom just hem med mat. Kassen Àr tung sÀger hon, den vÀgde ca 12 kilo. Nej, den Àr inte tung sÀger jag, och lyfter den med rak arm.

Upplevelsen av vikten 12 kg Àr subjektiv.

Jag skriver ocksÄ upplevd volym.

Upplevelsen av musiks ljudvolym Àr ocksÄ subjektiv.

Hur mÄnga har inte fÄtt höra: sÀnk musiken, den Àr för hög? (vilket om man ska vara exakt egentligen Àr fel, "för stark" ska det vara)

Dvs nÀsta gÄng nÄgon stÀller den uppmaningen till en sÄ kan man prova att spela i en lÀgre tonart "men du sa att jag skulle sÀnka gitarren . . .!?!??"

Postat

Funktionen gÄr att styra i CD-architekt (Soundforge) eller i CD /DVD Support delen

i Wavelab 6 dÀr man kan gÀmnföra nivÄerna pÄ spÄren innan man brÀnner en CD.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.